• Anonym (jauag)

Tar barn skada av gladfulla föräldrar?

själv är jag nykterist, men en bekant drack alkohol på jul  o hon är ofta småsur, stressed, men snäll,
    men på jul drack hon lite o va så glad, lycklig o kramig o harmonisk, som en ny person
    men inte på ett jättejobbigt sätt, och hon kunde uppföra sig
    är det andå dåligt för barnen (som är mellan 5-20)

när man laser om alkhol som skadar barn tanker jag på folk som slåss o är elaka o spyr o dumma o otrogna, men om man blir som ovan, skadar det ändå barnet?

• Svar på tråden Tar barn skada av gladfulla föräldrar?
  • Anonym (jauag)

marker barnen som är små att mamman är full o inte bara julglad som alla andra (hade man inte känt henne innan hade man nog inte märkt att hon var lite full)

• aleakim

Jag känner att jag tog skada av att se pappa full när jag var liten trots att han för det mesta var just "gladfull". Föräldern blir ju förändrad, som en annan person oavsett vad humöret råkar vara. Det är när man inte känner igen sin pappa eller mamma som det blir läskigt, i alla fall i mitt fall.

Men nu drack min pappa ofta vilket det inte verkar som att din bekant gör? Jag får inte den känslan av ditt inlägg i alla fall.

Om just dessa barn tar skada kan nog ingen svara på. Men en sak som jag tycker är viktig att tänka på är att barn ser och förstår mer än man tror, man får bara hoppas att de inte blev påverkade alltför negativt.

• Anonym (jauag)

aldrig sett henne full innan o känt henne 15 år. eller jo en annan jul också

• Anonym (jauag)

själv dricker jag inte en droppe och tycker att minsta droppe är för mycket haha, men jag är lite overdriven med det, och tycker ni att jag borde saga till henne? om det hander igen?

barnen verkade glada o nöjda iaf men man vet ju aldrig

• Anonym (jauag)

jag tror att hon dricker så sällan att hon inte vet vad hon tål och eller tar en öl extra för att slappna av I jul som ska va så perfekt o bra o inte va "lite småsurstressad"
    hon tanker kanske att det är värre för barnen med en sur stressed mamma än en småfull men glad?

vad tror ni??

• Anonym (fel medicin)

Min första tanke är att barnen får en sne bild av varför man dricker alkohol.
    Om mamma tex bara är glad och trevlig när hon är full så är de väl alkohol man behöver för att må bra. Med den tanken i skallen när man sen själv börjar dricka lär de nog inte bli så bra.

Sen är de väl så att ett barn känner sin förälder. Du luktar, pratar, rör dig osv olika vid olika situationer och de krävs ju inte mycket öl/vin/sprit för att lukten tex ska komma ifrån munnen.
    Dom ja känner som har föräldrar som druckit som barn har sagt att dom märkt långt innan föräldern märkt själv att dom druckit.
    Kan man inte vara glad, lycklig, kramig och harmonisk utan alkohol så ska man nog ta sig en funderare på hur man egentligen mår och se om man på nåt sätt kanske kan uppnå de på annat sätt, med samtal eller nåt.
    De lär nog inte heller vara omöjligt att personen kommer att dricka mer och oftare om den själv också känner att den mår bra av att dricka.

Alkohol (och andra droger) är aldrig rätt att ta som "medicin"!

• Anonym (jauag)

obs hon drack inte framför barnen, hon tog dricka när de var uppe o lekte så dom såg inte

• aleakim

Dricker inte heller en droppe så jag förstår gott vad du menar med att minsta droppe är för mycket :)

Om hon är medveten om vad hon tål och det sker såhär sällan så tycker jag inte man behöver säga något. Men om du märker att hon blir för full eller att det kanske blir oftare och oftare så kan du ju säga att du är orolig för henne. Det kanske inte är så kul att höra och hon kan kanske bli sur men i slutändan är det ju ändå sagt med omtanke vilket de flesta tillslut förstår när det sjunkit in lite.

Men nej, är det såhär sällan och hon inte blir märkbart berusad så hade jag inget sagt.

• Anonym (jauag)

hålle med dig (fel medicin) bra sagt o précis min åsikt. kunde inte sagt det batter,  jag är som sagt väldigt nykterist, tänkte mest om jag övereagerade men då bör jag kunna saga till då tycker du om det hander igen? vad kan man saga till henne?

• Anonym (jauag)

blev jättechockad att hon ens drack  dessa 2 ggr jag sett henne göra det, har alltid trott att hon aldrig druckit en droppe (men då har hon nog  kört bil det gjorde mannen nu) hon är vuxen, snart 45 så det är ingen ungdom

Svar på tråden Tar barn skada av gladfulla föräldrar?