• modsey

Hur långa dagisveckor har era 5 åringar

Vi snittar mellan 30-35 timmar per vecka från och med nu. I alla fall är det de schema vi lämnar in men brukar nästan varje vecka kunna hämta dem tidigare. Så 30 timmar per vecka landar det nog på.
    Nästa år är det dax för 6 års gruppen med fritids som har på tok för stora grupper och då siktar jag på att börja jobba mindre och låta dem sluta runt 15 om dagarna.
    Hur resonerar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-06 13:37
    vi jobbar heltid båda två

• Svar på tråden Hur långa dagisveckor har era 5 åringar
  • Flickan och kråkan

Mina äldsta barn är nu 4,5 respektive 6 år. De har alltid gått 15-25 timmar sedan de började. Förra våren gick de 27 timmar då jag var tvungen att gå upp i tid för att höja sgi inför föräldraledighet. Nu är jag föräldraledig så mellansonen går 15 timmar i förskola och äldsta går 21 timmar i förskoleklass. Han har inte rätt till fritids, men det känns inte som någon jätteförlust. Hade jag fått välja helt fritt hade han gärna fått vara kvar 50 minuter på fritids efter det att förskoleklassen slutar för dagen vid 13.10. De går nästan alltid ut och leker då och han vill gärna vara kvar en stund då. Vi är nästan alltid kvar och leker en halvtimme vid hämtning. Sedan är han rätt nöjd med dagen.

• Nyfiken gul

min 5-åring går på dagis mellan 7:30 - 16.   Men hämtningen kan bli redan kl 15 ibland då det beror på när jag kan komma ifrån mitt jobb.  

Kommer ha samma tider på förskoleklassen sen, möjligtvis att sonen kan komma hem redan vid 14:30 då min man får ändrade arbetstider och kan hämta

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Rocket Mania

Min går 9-15 två dagar och 9-14 två dagar. Det blir 22h/v

Ibland är hon ledig en dag till i veckan, ibland går hon en timme längre någon dag. 

I höst börjar hon 6-års och kommer gå 9-13 i skolan och sedan någon/några timmar på fritids.

• Alexi

Mina barn är 3 och 5 år och går 40 h per vecka, ca 7.40-15.30.

• Queenie70

Jag "resonerar" som så, att heltidsarbete är en nödvändighet för vår försörjning. Varför barnet går ca 50 timmer per vecka.

• Ripper500

48h vecka men försöker lämna/hämta senare/tidigare.

Då både jag och sambon ligger på ca 150% sysselsättning blir det svårt med kortare dagar.

• Alexi

Jag kan tilläggaatt både jag och maken jobbar deltid, därav blir det inte mer än 40 h per vecka trots långa resvägar.

• FCBJ
    modsey skrev 2014-01-06 10:46:00 följande:
    Vi snittar mellan 30-35 timmar per vecka från och med nu. I alla fall är det de schema vi lämnar in men brukar nästan varje vecka kunna hämta dem tidigare. Så 30 timmar per vecka landar det nog på.
    Nästa år är det dax för 6 års gruppen med fritids som har på tok för stora grupper och då siktar jag på att börja jobba mindre och låta dem sluta runt 15 om dagarna.
    Hur resonerar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-06 13:37
    vi jobbar heltid båda två
    Nyfiken. Mellan vilka timmar jobbar du och din man om ni lyckas jobba heltid och ändå bara har barnen på dagis i 30 tim? Eller löser ni det med att jobba hemifrån på kvällarna/helger?

Min dotter går ca 42 tim och då börjar jag kl 7 istället för 8 de dagar jag inte lämnar.
Svar på tråden Hur långa dagisveckor har era 5 åringar