Ett förtydligande är att om du som mamma blir sjukskriven så har din man rätt att ta ut föräldraledigt direkt. Jag var hemma på heltid i ca 2 månader och sen blev jag halvtidssjukskriven i ca 1 månad då min man kunde gå tillbaka och jobba igen. Det där med att man förstorar hur viktigt det är med bra sömn och ett visst antal timma per dygn känner jag igen. Men det som är så finurligt med vår kropp är att den kompenserar utebliven sömn med att sova igen det nästa gång du sover, genom att sova djupare eller nått liknande. Idag är min son ca 1 år och jag sover bra igen, är lite känslig ibland när jag ska sova och har något viktigt dagen efter men brukar vanligtvis lugna mig med att det värsta som kan hända är att jag är trött och det har ju funkat förut, och jag kommer förhoppningsvis sova bättre natten efter eller den tredje natten. Andningsövningar brukar fungera också, bara ligga och fokusera på andningen och känna hur magen åker ut vid inandning och in vid utandning. Du kommer behöva träna på dagtid och lära kroppen att slappna av , precis som att gå till gymmet och träna dina muskler, det kommer inte funka vid första försöket. Du kommer tappa fokus och börja tänka på annat men då är det bara att återgå till andningen och slappna av, om och om igen. Jag känner verkligen igen det där med att man förut gillade att sova och somnade direkt, jag var precis likadan. Men jag lovar dig det blir bättre, försök bestämma dig om du vill fortsätta att amma eller inte. En glad och nöjd mamma är bättre än att kämpa på med något som sliter på dig och gör dig nedstämd. Ersättningen idag är ju så bra och säker, min son fortsatte få det som mellanmål ett bra tag efter att jag slutade amma.