• Boel

Insomnia!

Vår älskade son föddes för snart två veckor sedan.
    Det är den underbaraste tiden jag har haft, men kan inte sova!
    Han är jätteduktig och sover mycket under dagarna - när han sover borde jag också sova, men det går bara inte. Min hjärna är på något sätt inställd på att ständigt vara aktiv.
    På nätterna ammas han ungefär varannan timma. Däremellan kan jag inte somna även om jag bara ligger där i mörkret och försöker. 
    På dagarna ligger jag i soffan när han sover och väntar på att somna, men det går inte! Sammanlagt sover jag kanske 3 timmar per dygn och har gjort det nu i 2 veckor.

Finns det fler som har samma problem som jag?
    Har ni några tips på vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden Insomnia!
  • Boel

Natulcien, det verkar som att vi har samma problem. Låter otroligt att du stod ut med 3 h / dag i en hel månad! 
    Förr kunde jag sova länge och blev helt knäckt utan sömn, så det är nog många mäktiga hormoner som spelar in nu!

Lergigan? Är det ett sömnmedel?
    Jag är ganska rädd för att föra över dåliga ämnen till mjölken, speciellt som jag utreds för att bli mjölkdonator.
    Jag ska fråga min BM. 
    Tack för tipset!

• Boel

Det är skönt att höra att man inte är ensam, men det är tråkigt att fler har samma sömnproblem!

"Också sömnlös": Tack för tipsen. Så det finns alltså sömntabletter man kan ta när man ammar?
    Mitt problem är att jag har avlastning. Pappan tar hand om barnet första delen av natten och ibland under dagen när jag ska försöka sova, men det hjälper inte! Jag bara ligger där klarvaken och väntar på att sova. Till slut måste jag ge upp. Det är väldigt frustrerande!
    Imorgon ska jag prata med min BM och hoppas på att hitta en bra lösning!

• Boel

Tyvärr fick jag faktiskt ingen bra hjälp av BM.
    När jag beskrev vilka metoder vi har provat hade de inte fler förslag att ge och de rekommenderade att vi skulle fortsätta försöka med det vi gjorde istället för att ta sömntabletter.
    De lugnade mig med att "det går över efter ett tag"
    Jag hoppas det gör det!

• Boel

Gräddnosen: Det gör ingenting, jag är glad att den hålls vid liv :)
    det går bättre för mig faktiskt. Jag fick ju ingen hjälp av MVC, men sömnen stressar inte upp mig lika mycket längre och det händer att jag kan somna någon timme under dagen. Sen har lilla grabben börjat sova lite bättre på nätterna och jag kan oftast somna om ganska snart mellan amningarna.

Det är tråkigt att höra hur tufft ni har haft det Mårtensson och Isolande!
    Det är skönt att det finn hjälp med sömntabletter och samtal när man har det jobbigt. Att inte kunna sova blir man helt knäpp av. Det är som en sjukdom och jag förstår att många blir förändrade och otrevliga - det blir jag också.
    Tack för alla tips jag har fått och det är som sagt skönt att veta att man inte är ensam om problemet!

Svar på tråden Insomnia!