• Freijah

Helt plötsligt livrädd för att bada!

Min son på nyss fyllda 3 år har gått från att älska att bada, tills att få panik när det är dags.
    Det som jag tror är orsaken är  att han för några veckor sen råkade bajsa i badet, och han tyckte det var jättejobbigt.
    Efter det blir han jättelessen och illskriker när det är baddags, och det känns verkligen inte ok att behöva tvinga honom att bada, men han kan ju inte gå lortig heller så jag försöker att bara duscha av honom snabbt när han verkligen behöver.

Han pratar inte riktigt än heller, så det gör det svårare att prata med honom om det när han inte kan svara.

Vad skulle ni gjort i min situation?
    Har ni själv varit med om något liknande? hur löste ni det?

All hjälp är väldigt välkommen!

♥ 2010-11-23 ♥
  • Svar på tråden Helt plötsligt livrädd för att bada!
  • jordgubbe0812

Handlar det om badkaret hemma.

Jag skulle prova att:
    -duscha honom ett tag
    -prata possitivt om att bada
    - säga att det kan hända olyckor när man är 3 år.
    - visa kort på när ni badar och busar
    - försöka få honom att bajsa innan badet

• Freijah

jag funderar på att testa att bada med honom, och om inte det funkar så funderar jag på att låna en balja eller något och testa om han vill bada i den.
    Duscha funkar inte heller, så fort han kommer in i badrummet börjar han illvråla, och han hade redan bajsat innan vi skulle duscha idag.

♥ 2010-11-23 ♥
  • KameliaDamen

Vår son, nu 4,5 år, 3 när det hände, var likadan efter att han råkat bajsa i badet 2ggr. Det gick verkligen inte. Då bestämde vi att då tvättar vi med tvättlapp över hela kroppen, ståendes på badrumsgolvet, (blir lite blött men det fick det bli) så fick han stå lutad över badkaret för att tvätta håret. Det räckte med ca 5 ggr sen gick han med på att duscha ist för att bada. Nu när lillasyster börjat bada i badkaret så vill han också bada igen. 
    Lycka till!

• Freijah

Tack så mycket Kamelia!
    Om det inte funkar att bada ihop imorgon ska jag testa ditt sätt, det låter onekligen jättebra!

♥ 2010-11-23 ♥
  • Natulcien

Vår son hade en sån period när han var runt 2 år. Han hade inte bajsat i badet. Det var en gåta varför han plötsligt fick panik, men det fick han. Grät och skrek och vägrade plötsligt att bada.

Men vi gjorde som 'Kameliadamen'. Vi tvingade inte, utan nöjde oss med att tvätta av honom med tvättlappar. Och med jämna mellanrum, kanske var 3-4 dag, så försökte vi försiktigt få honom att bada genom att jag eller hans pappa satte sig i badet med massa leksaker. Han vägrade varje gång. Men så, efter en månad ungefär, så lossnade det och han klev nyfiket ned i badet med mig. Sen var det som vanligt igen.

• Freijah

Idag laddade jag upp med massa leksaker och bollar att ha i badkaret när vi skulle bada tillsammans.
    Han blev fortfarande ledsen och vägrade sätta sig ner, men han blev inte alls lika paniskt livrädd när jag satte han i badkaret med mig.
    Litet steg i rätt rikning hoppas jag.
    Fick tvättat av honom snabbt och sen ville han gå upp och då fick han det.

♥ 2010-11-23 ♥
Svar på tråden Helt plötsligt livrädd för att bada!