• Alexi

Hur bädda i vagn för treåring som sover utomhus på förskolan?

Vår son är drygt tre år och sover fortfarande lite på dagarna på förskolan. Vi trodde han skulle slutat vid det här laget så vi har inte riktigt bra planering för det. Tidigare har han haft en gosig Emmaljunga-åkpåse men den kändes för kort redan i våras att sova i. Nu under senhösten har han haft en fårskinnsdyna (typ tänkt för liggvagn så den är ganska kort och smal) under sig och ett duntäcke för vagn ovanpå. Sover i fleecekläder. Men om nu vintern kommer på riktigt, typ tio minusgrader, känns detta lite klent. Tidigare år hade han samma saker fast åkpåsen också och den omsluter ju och värmer rejält och bra. 

Tips? Köpa något dyrt känns inte aktuellt, det är sån kort period kvar av dagsovandet känner vi (han sover bara 30 min).

• Svar på tråden Hur bädda i vagn för treåring som sover utomhus på förskolan?
  • En blå giraff

Men kan ni inte köpa ett större rejält fårskinn till vagnen? Finns ju på IKEA och när sonen inte ska sova längre kanske ni kan använda det hemma i soffan eller så? Eller om han sover med vinteroverall kanske det räcker med det ni redan bäddar med.

• modsey

köp ett riktigt fårskinn av svenska uppfödare. Perfekt att sova på och att använda på andra vis som i pulkan, som sittunderlägg etc.
    Köp inte de från ikea som inte alls håller den standarden. Sen skulle jag köpa en större pläd modell gosig, kanske ull att vira om i vagnen som "ytterskal".

• Alexi

Vi har faktiskt ett riktigt fårskinn också, inte använt sen vi körde liggvagn men kom på nu när jag läste era svar att vi har det. Så det ska vi leta fram. Löser dock inte själva inbäddandet vid fotänden som åkpåse gör så bra.

Sova i vinteroverall vill vi helst inte, man vet ju inte om de är kalla och fuktiga efter förmiddagsleken ute. Köpa sovsäck som passar i vagnen känns lite dyrt.

• modsey
    Alexi skrev 2014-01-06 20:54:29 följande:
    Vi har faktiskt ett riktigt fårskinn också, inte använt sen vi körde liggvagn men kom på nu när jag läste era svar att vi har det. Så det ska vi leta fram. Löser dock inte själva inbäddandet vid fotänden som åkpåse gör så bra.

Sova i vinteroverall vill vi helst inte, man vet ju inte om de är kalla och fuktiga efter förmiddagsleken ute. Köpa sovsäck som passar i vagnen känns lite dyrt.
    Ullpläd. Håller värmen perfekt och kan enkelt bäddas runt.
Svar på tråden Hur bädda i vagn för treåring som sover utomhus på förskolan?