• realisten

såkallade "kamphundar"

Är folk för att införa ett förbud mor vissa hundraser såkallade "kamphundar"

Jag tycker det är helt och hållet rena tramset att införa detta förbud som dom gjort i blandannat Danmark. Det finns inga hundraser som kan placeras in i ett speciellt fack. Ordet kamphundar är ett begrepp människor hittat på som är rena tramset.

Det händer att människor blir attackerade av hundar men att förbjuda vissa raser skulle inte lösa det problemet för problematiken ligger i att fel människor skaffar hund av fel andlening. Jag har en släkting som utbildat skyddshundar och såkallade hangarhundar och han berättade att iprincip oavsett ras så går det att med rätt vaktdressyr få fram en hangarhund ren mentalt av vilken hund som helst. Så skulle vissa raser förbjudas skulle bara fel människor hitta en ny ras att avla på.

Jag älskar alla hundar som av okunniga personer kallas för kamphundar det är underbara hundar!

de va min åsikt! :)

• Svar på tråden såkallade "kamphundar"
  • Mariohn

Problemet är att vem som helst får skaffa hund och med en viss hundras följer vissa egenskaper. Den som hellre blir attackerad av en pitbull än en limptax är förmodligen självmordsbenägen. Jag förstår att du säkert är ägare till, eller blivande ägare till en av raserna som kallas kamphund och jag hoppas att du förstår ansvaret som följer med det. Vi har även det mer extrema exemplet dogo argentino. Blir du överfallen av en sådan är du fucking rökt. För att uttrycka det milt. Ett barn har inte en chans.I händerna på fel ägare är en hund en livsfara. Somliga raser mer än andra. Och att inte inse det är ett bra första tecken på att man inte ska skaffa en sådan ras. 

• Anonym (Olik)
    Mariohn skrev 2014-01-06 23:31:24 följande:

Problemet är att vem som helst får skaffa hund och med en viss hundras följer vissa egenskaper. Den som hellre blir attackerad av en pitbull än en limptax är förmodligen självmordsbenägen. Jag förstår att du säkert är ägare till, eller blivande ägare till en av raserna som kallas kamphund och jag hoppas att du förstår ansvaret som följer med det. Vi har även det mer extrema exemplet dogo argentino. Blir du överfallen av en sådan är du fucking rökt. För att uttrycka det milt. Ett barn har inte en chans.I händerna på fel ägare är en hund en livsfara. Somliga raser mer än andra. Och att inte inse det är ett bra första tecken på att man inte ska skaffa en sådan ras. 

Blir du överfallen av en schäfer är du "fucking rökt" ,är schäfern "extrem"?
  • Mariohn
    Anonym (Olik) skrev 2014-01-06 23:43:27 följande:
    Blir du överfallen av en schäfer är du "fucking rökt" ,är schäfern "extrem"?
    Om du menar att en schäfer är hälften av det muskelpaket en dogo är har vi inget utbyte av varandra i en diskussion. Då är jag nämligen så jävla långt före dig att du aldrig hinner ikapp. 
  • sofiesan

Begreppet kamphund är riktigt då dessa raser är framavlade för det ända målet! Jag har själv två eng. Staffar och får nästan dagligen höra att "är de såna där kamphundar" och då svarar jag ja för de är sant! Sen att kah inte träffat snällare hundar ( vet att alla hundägare säger så) men har haft rottis förrut och de är en helt annan historia! Folk kallar även rottweiler för kamphund vilket är fel för dom har aldrig använts i kamp syften, inte med mening iallafall .

Tycker def de borde finnas restriktioner mot alla dessa raser som i fel händer lätt blir mördarhundar! Typ hund licens men då skulle man va tvungen att få bort alla oseriösa uppfödare.

Hundar är som människor, ingen föds elak men till skillnad från oss har dom mer markanta egenskaper och arbetsområden.
    Många har ingen aning om vad rasen är till för utan köper den för dem är gullig/respektfull m.m de är dom människorna som är farliga!!

• Mariohn
    sofiesan skrev 2014-01-07 00:09:54 följande:
    Begreppet kamphund är riktigt då dessa raser är framavlade för det ända målet! Jag har själv två eng. Staffar och får nästan dagligen höra att "är de såna där kamphundar" och då svarar jag ja för de är sant! Sen att kah inte träffat snällare hundar ( vet att alla hundägare säger så) men har haft rottis förrut och de är en helt annan historia! Folk kallar även rottweiler för kamphund vilket är fel för dom har aldrig använts i kamp syften, inte med mening iallafall .

Tycker def de borde finnas restriktioner mot alla dessa raser som i fel händer lätt blir mördarhundar! Typ hund licens men då skulle man va tvungen att få bort alla oseriösa uppfödare.

Hundar är som människor, ingen föds elak men till skillnad från oss har dom mer markanta egenskaper och arbetsområden.
    Många har ingen aning om vad rasen är till för utan köper den för dem är gullig/respektfull m.m de är dom människorna som är farliga!!
    Hade vi infört ett förbud hade oseriösa uppfödare inte kunnat sälja hundar i detta landet eftersom hundarna då med lagens stöd kunnat omhändertas. Något som vore en mardröm för mig eftersom det skulle innebära att man avlivade friska, fina individer. Det sista stycket i ditt inlägg är hundra % rätt. Det är i fel händer detta händer. Och även den som har rätt händer och inbillar sig, likt ovanstående, att de har ursäkter, kan olyckan vara framme. Faktum är att man aldrig har ursäkter. Hundar ska inte gå lösa på ställen där de inte bör vara lösa. Barn och hundar ska aldrig vara oövervakade tillsammans, för både barnets skull, men också hundens. Och sist men inte minst: Ansvaret är alltid ägarens. Men det är en klen tröst för den som blivit invalidiserad att "min hund har alltid varit världens snällaste". 
  • sofiesan

Jo helt klart men det säljs även till fel människor från seriösa uppfödare!
    Isåfall borde man tvångs kastrera dom som inte certifierade uppfödare ska avla på och alla som ska ut till folket kastreras!
    Utbilda folk gratis !
    Nej jag är en sån person som tycker om hårdare hundar i den benämningen att jag tycker om utmaningar samma med hästar. Så jag har gått alla kurser tränat å tävlat med mina rottisar och hade grym pli på dom
    Ändå hade jag en hane som blev påhoppad och attackerad av en så kallad "snäll" ras( ingen det står om o tidningarna) men dom som låter och märks mest och inte vet sitt eget bästa, vilket då tillslut han försökt försvara sig eller iallafall komma ifrån och den mindre hunden är ju den som får skadorna.
    Jag har alltid tagit mitt ansvar iallafall och det har aldrig varit någon som anklagat mig men det jag menar är att det lan hända den bästa! Men då är det inte oproviserat iallafall

• Anonym (Kolla på mig vad farlig jag ser ut)

Grejen med dessa hundar är att det är vissa människor som skaffar dem. Har både vänner och släktingar som DAGLIGEN (jag skojar inte) laddar upp fiiina citat om hur underbara kamphundar är, bebisbilder när ungarna ligger o jollrar och rullar runt med deras amstaffs, med kommentarer som "där ser ni hur farlig vår lilla staffis är, fniss fniss". Dessa människor skaffar kamphundar för att de vill vara tuffa, på samma sätt som folk som skaffar chihuahuas vill se chic ut som Paris Hilton med hunden under armen. Det spelar för mig ingen roll hur snälla och gulliga folks amstaffs är, när de släpper ut dem i parken kommer jag fortsätta plocka upp mina ungar. Ingen behöver bevisa för mig hur gosiga de är, jag har haft hund större delen av livet och vet att även väldens snällaste golden retriever kan bli aggressiv i fel situation. Kamphundar för mig är som skjutvapen, nästintill 100%igt säkra i rätt händer men det finns en risk att nåt går snett. Och jag blir hellre biten av en chihuahua än en "gullig" staffis.

• Mariohn
    Anonym (Kolla på mig vad farlig jag ser ut) skrev 2014-01-07 00:36:17 följande:
    Grejen med dessa hundar är att det är vissa människor som skaffar dem. Har både vänner och släktingar som DAGLIGEN (jag skojar inte) laddar upp fiiina citat om hur underbara kamphundar är, bebisbilder när ungarna ligger o jollrar och rullar runt med deras amstaffs, med kommentarer som "där ser ni hur farlig vår lilla staffis är, fniss fniss". Dessa människor skaffar kamphundar för att de vill vara tuffa, på samma sätt som folk som skaffar chihuahuas vill se chic ut som Paris Hilton med hunden under armen. Det spelar för mig ingen roll hur snälla och gulliga folks amstaffs är, när de släpper ut dem i parken kommer jag fortsätta plocka upp mina ungar. Ingen behöver bevisa för mig hur gosiga de är, jag har haft hund större delen av livet och vet att även väldens snällaste golden retriever kan bli aggressiv i fel situation. Kamphundar för mig är som skjutvapen, nästintill 100%igt säkra i rätt händer men det finns en risk att nåt går snett. Och jag blir hellre biten av en chihuahua än en "gullig" staffis.
    huvudet på spiken. 
    sofiesan skrev 2014-01-07 00:33:14 följande:
    Jo helt klart men det säljs även till fel människor från seriösa uppfödare!
    Isåfall borde man tvångs kastrera dom som inte certifierade uppfödare ska avla på och alla som ska ut till folket kastreras!
    Utbilda folk gratis !
    Nej jag är en sån person som tycker om hårdare hundar i den benämningen att jag tycker om utmaningar samma med hästar. Så jag har gått alla kurser tränat å tävlat med mina rottisar och hade grym pli på dom
    Ändå hade jag en hane som blev påhoppad och attackerad av en så kallad "snäll" ras( ingen det står om o tidningarna) men dom som låter och märks mest och inte vet sitt eget bästa, vilket då tillslut han försökt försvara sig eller iallafall komma ifrån och den mindre hunden är ju den som får skadorna.
    Jag har alltid tagit mitt ansvar iallafall och det har aldrig varit någon som anklagat mig men det jag menar är att det lan hända den bästa! Men då är det inte oproviserat iallafall

Nej man bör absolut inte utbilda folk gratis- Det hade inneburit en belastning på skatten och att skaffa hund är ett eget val som man ska bekosta själv. Precis som när man skaffar häst eller andra djur. (Och om någon har en dum kommentar på lager om att skaffa barn så är det vi människor/inte hundar som betalar skatt så ni kan knipa) Men jag förstår ditt dilemma. Det är inte så jävla lätt att vara ägare till en "kamphund" om folk låter sina fiffis springa fram. Och då  har den hunden rätt att reagera enligt sina instinkter. Har den gått på kort koppel och fröken fiffi kommer rusandes och hoppar upp... Hejdå fiffi och så var det med det. 
  • realisten
    Mariohn skrev 2014-01-06 23:31:24 följande:

Som jag skrev från början så är det inte hundarna problemet ligger hos utan fortfarande människan. Sen köper jag inte argument som att aggritionsbeternden medföljer mer i olika raser. Aggritionsbeteenden är något vi människor tvingsr fram hos hundarna genom oseriös avel och sämre rasblandningar. Sen kan en hunds mentala egenskaper ställa till det tex om en hund är högtempererad och besitter stor försvarslust men har dåliga nerver så kan det ställa till det rejält men det kan hända oavsett ras och även om man avlar på fel hundar. Män i slutändan är det vi människor som bär ansvaret.

Ja jag har en såkallad "kamphund" en underbar hund! Jag har hållit på med hundar hela livet mycket rottisar, schäfer och amstaff och Jag har aldrig haft problem med dom. Dom farligaste hundarna jag träffat har varit en collie och en bordercollie. Dom var benägna att attackera det mesta som rörde sig.
  • realisten
    sofiesan skrev 2014-01-07 00:09:54 följande:

håller med dig om det mesta!:)
Svar på tråden såkallade "kamphundar"