Anonym (Kolla på mig vad farlig jag ser ut) skrev 2014-01-07 00:36:17 följande:
Grejen med dessa hundar är att det är vissa människor som skaffar dem. Har både vänner och släktingar som DAGLIGEN (jag skojar inte) laddar upp fiiina citat om hur underbara kamphundar är, bebisbilder när ungarna ligger o jollrar och rullar runt med deras amstaffs, med kommentarer som "där ser ni hur farlig vår lilla staffis är, fniss fniss". Dessa människor skaffar kamphundar för att de vill vara tuffa, på samma sätt som folk som skaffar chihuahuas vill se chic ut som Paris Hilton med hunden under armen. Det spelar för mig ingen roll hur snälla och gulliga folks amstaffs är, när de släpper ut dem i parken kommer jag fortsätta plocka upp mina ungar. Ingen behöver bevisa för mig hur gosiga de är, jag har haft hund större delen av livet och vet att även väldens snällaste golden retriever kan bli aggressiv i fel situation. Kamphundar för mig är som skjutvapen, nästintill 100%igt säkra i rätt händer men det finns en risk att nåt går snett. Och jag blir hellre biten av en chihuahua än en "gullig" staffis.
huvudet på spiken.
sofiesan skrev 2014-01-07 00:33:14 följande:
Jo helt klart men det säljs även till fel människor från seriösa uppfödare!
Isåfall borde man tvångs kastrera dom som inte certifierade uppfödare ska avla på och alla som ska ut till folket kastreras!
Utbilda folk gratis !
Nej jag är en sån person som tycker om hårdare hundar i den benämningen att jag tycker om utmaningar samma med hästar. Så jag har gått alla kurser tränat å tävlat med mina rottisar och hade grym pli på dom
Ändå hade jag en hane som blev påhoppad och attackerad av en så kallad "snäll" ras( ingen det står om o tidningarna) men dom som låter och märks mest och inte vet sitt eget bästa, vilket då tillslut han försökt försvara sig eller iallafall komma ifrån och den mindre hunden är ju den som får skadorna.
Jag har alltid tagit mitt ansvar iallafall och det har aldrig varit någon som anklagat mig men det jag menar är att det lan hända den bästa! Men då är det inte oproviserat iallafall
Nej man bör absolut inte utbilda folk gratis- Det hade inneburit en belastning på skatten och att skaffa hund är ett eget val som man ska bekosta själv. Precis som när man skaffar häst eller andra djur. (Och om någon har en dum kommentar på lager om att skaffa barn så är det vi människor/inte hundar som betalar skatt så ni kan knipa) Men jag förstår ditt dilemma. Det är inte så jävla lätt att vara ägare till en "kamphund" om folk låter sina fiffis springa fram. Och då har den hunden rätt att reagera enligt sina instinkter. Har den gått på kort koppel och fröken fiffi kommer rusandes och hoppar upp... Hejdå fiffi och så var det med det.