• Flizus

Vad är en moraltant?

Moraltant låter lite nedsättande.

Själv är jag något av en tant och tycker att moral är bra och viktigt, men jag tror inte att det gör mig till en moraltant. Någon som kan förklara?

• Svar på tråden Vad är en moraltant?
  • Hueheuhe

Tillrättavisar du folk angående deras moral?
    Ser du ner på folk med sämre moral än dig själv?
    Då är du moraltant.

• Flizus

Så att tillrättavisa folks dåliga moral är vad som definierar en moraltant?

Att tillrättavisa någons moral utan att först ha blivit tillfrågad om det tycker jag inte låter speciellt moraliskt. Så moraltanter kanske inte är så moraliska som de vill utge sig för att vara?

• Hueheuhe

Det kan nog stämma, eller så tycker dom helt enkelt att det är rätt att göra så.

• Johan70

Moraltanter är folk, företrädesvis kvinnor, som anser att andra visar tecken på moraliskt förfall och som inte drar sig för att högljutt klaga på dessa sedernas förfall. Jag vet inte riktigt om det finns någon vedertagen term för män som uttrycker sig på samma sätt.

Ett typexempel på en moraltant som har fått stor uppmärksamhet, var väl Mary Whitehouse < en.wikipedia.org/wiki/Mary_Whitehouse >. I skönlitteraturen har vi moraltanter som Prussiluskan i Pippi Långstrump och Filifjonkan i den tecknade serien om Mumintrollen.

• Åsa

En moraltant är någon som uttrycker att det är felaktigt att bete sig på ett sätt som den som ger epitetet vill göra utan att bli kritiserad.

• Flizus
    Åsa skrev 2014-01-08 13:18:16 följande:
    En moraltant är någon som uttrycker att det är felaktigt att bete sig på ett sätt som den som ger epitetet vill göra utan att bli kritiserad.
    Detta var en intressant definition. Så det handlar om att folk inte vill stå till svars för sina handlingar?
Svar på tråden Vad är en moraltant?