• Whitetrash86

Hur är era snart 6åringar?

För att skriva lite kort. Min dotter ska fylla 6 år eftersom sommaren och det är även meningen att hon då ska börja 6 års. Problemet är att hon har svåra språksvårigheter, får som bäst 50% rätt på alla tester hos logopeden, trots att hon varit där i 1 år. Och dom har "klassat henne som 3år" om man säger så.
    Jag misstänker även nu att hon har ADHD (som jag själv) så hon ska till BUP i veckan.

Det jag känner är att hon är inte redo för 6års alls och kommer inte vara det till hösten heller, vi har kämpat med hennes språk i snart 3år och det har blivit kanske 30% bättre, men då enbart för att hon nu vågar prata, innan så vågade hon inte.

Eftersom även hennes språksvårigheter troligen kommer komma upp på mötet hos BUP (+ att jag inte har några andra 5-6 åringar att jämföra med) så undrar jag hur mycket kan era snart 6 åringar?

Hur är språket? Är det långa fina meningar, förstår dom det ni berättar och kan dom uttrycka det dom vill?
    Kan högt kan dom räkna? Kan dom 1+1 osv?
    Och hur är det med tidsbegrepp? Vet dom vad igår och imorgon betyder? Förstår dom "om 1 timme". Kan dom klockan? 
    Är dom intresserade av att lära sig nya saker?

Menar då såklart inte att dom ska kunna räkna till hundra eller kunna hela klockan, men under "normala" 5-6 års normer.

• Svar på tråden Hur är era snart 6åringar?
  • Harmagedon

Usch jag hatar att svara i sånna här "vad kan ditt barn" trådar. Men så här mitt i natten får du väl inte så många bra svar om jag inte bidrar.

Min pojke har precis fyllt fem och har inga som helst problem med det du räknar upp. Inte hans jämnåriga vänner heller.... Så ja, det låter som att din dotter har det lite kämpigt med språket.

• Harmagedon

Klockan kan han inte men förstår att klockan tre är senare än klockan två tex. Han vet vad en timme är på så sätt att det tar en timme att åka till farmor tex.

• Whitetrash86
    Harmagedon skrev 2014-01-07 01:14:47 följande:
    Usch jag hatar att svara i sånna här "vad kan ditt barn" trådar. Men så här mitt i natten får du väl inte så många bra svar om jag inte bidrar.

Min pojke har precis fyllt fem och har inga som helst problem med det du räknar upp. Inte hans jämnåriga vänner heller.... Så ja, det låter som att din dotter har det lite kämpigt med språket.
    Det är ingen sån där typisk "jag vill jämföra mitt barn med ditt"

Jag vet att min dotter har problem, men eftersom jag inte har en norm att kunna gå efter så kan jag inte heller ställa mig till exakt vilka problem hon har. 
    Jag menar, är det normal att inte kunna räkna till 10? Är det normalt att inte förstå vad imorgon betyder?

Jag vill bara ha lite kött på benen för vad jag kan kräva av BUP och förskolan, så att dom kan hjälpa min dotter på bästa möjliga sätt, ist för att bli överkörd med ord som "det ska nog gå bra om hon bara pressas lite"
    För det är något jag fått höra hela mitt liv och det ledde nästan till att jag tog livet av mig.
  • Harmagedon

Nej jag förstod att du inte ville jämföra på det sättet och jag blir verkligen ledsen å din dotters vägnar. Du ska verkligen stå på dig och be om all hjälp du kan åt henne. Min pojke är som sagt bara fem men han är inte alls extremt tidig och att förstå ord som imorgon och igår har han helt klart gjort sedan han var tre. Räkna till tio gjorde han också i den åldern. Han förstår i stort sett allt man säger till honom och vi tittar ofta på tv program på Kunskapskanalen ihop om djur och historia. Då frågar han om specifika ord som tex förlust, revir, hävda sig och förstår på en gång vad de betyder när jag förklarar och kan använda dem i en egen konstruerad mening.

Var stark för din dotters skull! Lycka till!

• Whitetrash86
    Harmagedon skrev 2014-01-07 05:46:49 följande:
    Nej jag förstod att du inte ville jämföra på det sättet och jag blir verkligen ledsen å din dotters vägnar. Du ska verkligen stå på dig och be om all hjälp du kan åt henne. Min pojke är som sagt bara fem men han är inte alls extremt tidig och att förstå ord som imorgon och igår har han helt klart gjort sedan han var tre. Räkna till tio gjorde han också i den åldern. Han förstår i stort sett allt man säger till honom och vi tittar ofta på tv program på Kunskapskanalen ihop om djur och historia. Då frågar han om specifika ord som tex förlust, revir, hävda sig och förstår på en gång vad de betyder när jag förklarar och kan använda dem i en egen konstruerad mening.

Var stark för din dotters skull! Lycka till!
    Saker som min dotter inte är ens i närheten av att först. Det närmaste jag kan komma imorgon är "efter att du sovit" Räkna kan hon till 13 om hon verkligen koncentrerar sig men tappar ofta bort sig vid 7.
  • amalie79

Självklart ska du stå på dig för att dottern ska få det stöd hon behöver.
    Men hon måste ju inte vara på samma nivå som de andra för att börja förskoleklassen, låt dem inte få dig att tro det.
    Min bästa väninnas dotter har Downs syndrom och utvecklingsstörning och började i höstas förskoleklassen med sina jämnåriga i en vanlig skola och det går bra. Man anser det viktigt att hon får draghjälpen från åldersadekvata jämnåriga, både för språket och resten.
    Det ena har inte nödvändigtvis med det andra att göra, förutsatt att man lyckas få rätt resurs till barnet.
    Men då har hon också en mamma som är stenhård och får igenom det HON anser bäst.
    På förskolan hade de inte verktygen att ta hand om flickan, hon blev uttråkad, nu är det helt nya utmaningar och flickan säger själv nu när de kör förbi dagis att "Bara för småbarn, mamma!"

Så stå på dig och tycker DU att hon ska börja förskoleklass så ska du slåss för det!
    Men du måste nog göra din målbild klar, annars är risken att skolan/ansvariga ser att du vacklar och väljer det enklaste och billigaste för dem.
    Tråkigt men sant!

• Knota

Mitt barn fyller sex i sommar, och kan allt det där.

• Rocket Mania

Min fyller också 6 i sommar och kan allt utom kanske det abstrakta tidsbegreppet. Hon vet ju vad idag, igår, imorgon osv är men kanske inte har 100% grepp om en timme, en kvart (fast hon vet att en timme är längre än en kvart).

Min var ganska "sen" med språket men allt släppte under en veckas tid i tvåårsåldern.

Kan ditt barn få gå ett år till på förskolan så hon hinner mogna och komma i kapp?

• Fridayyy

Är "problemet" om hon ska börja på förskoleklass eller inte?

Svar på tråden Hur är era snart 6åringar?