• jonasmatilda

min katt kissar på allt som ligger på toalett golvet!

Hej! Jag har en hon katt på 5 månader. Hon blev tagen för tidigt från sin mamma då hon blev sjuk och avlivades. Jag har agerat katt mamma och lärt henne hur man går på låda och hon har varit super duktig fram tills för någon vecka sen då hon kissade på en handduk på toaletten som hade trillat ner från kroken. Hennes katt låda står på toaletten och den rengörs och töms varje dag. Hon har bara kissat inne på toaletten ingen annan stans. Har letat. Och när hon har kissat på golvet så har det varit på en tidning, handduken som trillat ner eller på mina trosor när jag duschade. Alltså bara om det ligger något på golvet. Har testade fem olika typer av kattsand. Har till och med testat pellets. Hon har aldrig bajsat eller kissat utanför kattlådan innan förutom när vi hittade henne och hon fick åka bil i mitt knä. Men då va hon jätte chockad. Men hon har skött sig perfekt fram tills nu. Vet inte vad jag ska göra! Tacksam för tips!

• Svar på tråden min katt kissar på allt som ligger på toalett golvet!
  • jonasmatilda

Glömde säga att hon alltid bajsar i lådan. Har hänt 3 gånger nu att hon kissat på saker på golvet på toalettwn. Aldrig direkt på golvet utan alltid på något. Jag bor ihop med min pojkvän. Vet inte om det kan påverka kattens beteende.

• Whitetrash86

Min han katt är sådan. Han är fullt frisk. Bara att se till att ingen ligger på golvet... verkar som att det stör friden på något vis Glad Vissa katter har egenskaper helt enkelt.

• jonasmatilda

Okej tack. Har läst att det kan vara för att hon är så tidigt tagen från sin mamma. Blev lite små orolig. Men jag ska testa att hålla golvet fritt från handdukar och dylikt. Får återkomma med svar om det dyker upp något mer. Tack för svaret :)

• Litet My

Mina katter (haft en del) har också fretats att kissa på kläder som legat på golvet, inte alltid men vi var aldrig säkra på att de inte skulle göra det. Vi såg det mer som en perfekt "rövspark" att sluta slänga kläder på golvet =)

• nemo1

Boka tid för kastrering.då hon kan ha blivit könsmogen. Tala om för veterinären hur läget är så ska det inte vara några problem att kastrera en månad för tidigt.

• Mossy

Min hona gjorde så tills vi kastrerade henne. Hon kissade tom på ett täcke i sängen som jag låg under!

Efter kastreringen har hon inte kissat på nått förutom när hon hade urinvägsinfektion. Kontrollera du med veterinären.

Lycka till

• Birmafröken

Vad har du för slags låda? Är det stor, liten, med eller utan huv, med eller utan lucka?

Vad har du för slags sand (märke och sort) i lådan just nu?

Hur många gånger per dag rensar du lådan från kissklumpar och avföring?

Har du bara en katt?

Varken man själv eller kattmamman  behöver lära kattungar att gå på lådan eftersom det är en instinkt att använda en rätt placerad och rätt utformad kattlåda som toalett om den innehåller rätt sorts sand och är tillräckligt ren.

• lyckeliten22
    nemo1 skrev 2014-01-07 09:11:59 följande:

Boka tid för kastrering.då hon kan ha blivit könsmogen. Tala om för veterinären hur läget är så ska det inte vara några problem att kastrera en månad för tidigt.

Jasså? Är det så? De veterinärer i min stad kastrerad honkatten helst efter 8 månader!
  • nemo1
    lyckeliten22 skrev 2014-01-07 21:48:48 följande:
    Jasså? Är det så? De veterinärer i min stad kastrerad honkatten helst efter 8 månader!
    Nej, sex månader brukar vara gränsen. Säger du att katten blivit könsmogen och kissar runt så går det att göra nu. I USA kastrerar man från tolv veckors ålder så Sverige ligger lite efter.
  • tikki masala

Min hankatt började kissa på olika ställen där det låg saker. Visade sig att han hade en urinvägsinfektion. Han fick antibiotika och slutade sedan med kissandet på andra ställen än i kattlådan / utomhus

Svar på tråden min katt kissar på allt som ligger på toalett golvet!