• Anonym (Irriterad)

Gemene man - Korkad?

Jag har haft en fundering inom mig under en längre tid, efter ihärdigt - egentligen ofrivilligt - studerande av andra människor. Är inte gemene man något alldeles enastående korkad och obildad?

Jag har aldrig stött på en människa som jag kan föra en intellektuellt stimulerande konversation med. De kan nämligen ingenting. De kan inte skriva vettigt, knappt läsa, knappt räkna, de känner inte till vår historia - listan skulle kunna fortsätta i all oändlighet.

Det enda som verkar rymmas i deras begränsade hjärnor är idrott, alkohol och den starka tron om deras egen briljans. Vidare så är de totalt oförmögna till all form av logiskt tänkande.

Finns det någon här med något mått av intelligens som känner igen sig?

• Svar på tråden Gemene man - Korkad?
  • Aniiee

Nej, jag kan inte sägga att gemene man är korkad. Däremot märker jag att få ger sig tid att lära känna människor så pass att samtalen handlar om annat än just det ytliga. Gemene man är upptagen av vardagen och ger sig inte särskillt ofta tid att fundera djupare. 

Okunskap har för övrigt inte så mycket med intellekt att göra. Bara för att folk inte vet särskillt mycket om till exempel svensk historia betyder inte att de inte vet mycket om något annat. 

Skriva, läsa och räkna kan de flesta. Det kanske inte syns så bra på FL, men FL är ett internetforum och här är det internetjargongsom gäller. Jag lovar dig att de flesta inte skriver likadnt på FL som på högskolearbetet.

Gör för övrigt inte du dig skyldig till att tro lite för mycket på din egen brillians när du skriver som du gör? Oskyldig fråga...

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Litet My

Ibland faktiskt.

Det som ofta stör mig hör kanske inte riktigt till men jag kan störa mig på att många är så otroligt verklighetsfrånvända och rädda för vad som finns utanför deras egen lilla bubbla. Jag har bla en bekant som engagerar sig mycket i vad som händer i världen och i utsatta människors öden och bloggar på FB, hon har fått så otroligt mycket skit för att hon förstört julefriden eller kommentarer när hon exempelvis länkat till "de bortglömda kriserna i världen" att "Ja men svenska barn har det miiiinst liiika illa" eller "ja, men vaddå, de får skylla sig själva som krigar".

Goddag yxskaft liksom, eller så har jag helt missat alla svältande, föräldralösa HIVsmittade barn på Sveriges gator.

Återigen till till din TS, de människor som jag känner igen detta i har faktiskt varit de jag träffat på tex ÖF och dyl (hängt en där med minsta barnet, annars ogillar jag såna sammanställningar) dvs sammanhang som har med småbarn att göra, oftast de vars mål i livet är att skaffa så många barn som möjligt, uppdaterar kontakt på FB hur de städar och lagar mat och gnäller över de som faktiskt väljer att göra något mer såsom att jobba, plugga,ha ett intresse mm förutom barnen, FB och hemmalivet.Vet inte hur mycket "välment kritik" jag fått som pluggar, jobbar och har en del intressen samt läser mycket har fått i form av "men baaaarnen måste gå först" eller "men vaddå, matte 2 liksom baaah, d har väl ba de fina som ska in på högskolan ha".

Att diskutera något utanför hem och barn går liksom inte, för dem finns det inte så mycket mer än så.

• Aniiee
    Litet My skrev 2014-01-07 06:02:41 följande:
    Ibland faktiskt.

Det som ofta stör mig hör kanske inte riktigt till men jag kan störa mig på att många är så otroligt verklighetsfrånvända och rädda för vad som finns utanför deras egen lilla bubbla. Jag har bla en bekant som engagerar sig mycket i vad som händer i världen och i utsatta människors öden och bloggar på FB, hon har fått så otroligt mycket skit för att hon förstört julefriden eller kommentarer när hon exempelvis länkat till "de bortglömda kriserna i världen" att "Ja men svenska barn har det miiiinst liiika illa" eller "ja, men vaddå, de får skylla sig själva som krigar".

Goddag yxskaft liksom, eller så har jag helt missat alla svältande, föräldralösa HIVsmittade barn på Sveriges gator.

Återigen till till din TS, de människor som jag känner igen detta i har faktiskt varit de jag träffat på tex ÖF och dyl (hängt en där med minsta barnet, annars ogillar jag såna sammanställningar) dvs sammanhang som har med småbarn att göra, oftast de vars mål i livet är att skaffa så många barn som möjligt, uppdaterar kontakt på FB hur de städar och lagar mat och gnäller över de som faktiskt väljer att göra något mer såsom att jobba, plugga,ha ett intresse mm förutom barnen, FB och hemmalivet.Vet inte hur mycket "välment kritik" jag fått som pluggar, jobbar och har en del intressen samt läser mycket har fått i form av "men baaaarnen måste gå först" eller "men vaddå, matte 2 liksom baaah, d har väl ba de fina som ska in på högskolan ha".

Att diskutera något utanför hem och barn går liksom inte, för dem finns det inte så mycket mer än så.
    Det kanske är förklaringen tll varför jag inte träffar så många... känner väldigt få småbarnsföräldrar.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (Irriterad)

Jo, visst. Högskolearbetet? Jag skulle vilja se en ordinär halvidiot skriva en doktorsavhandling.

• Anonym (Irriterad)

Och nej, folk kan verkligen inte räkna. Inte på högre nivå än det rent basala.

• Life

TS, du kanske rör dig i fel kretsar? Försök se din omgivning - kanske det finns människor i andra sammanhang som du finner mer intressanta? Jag har spelat en del teater och där brinner folk för kultur och en del historia (i alla fall de jag stött på).

Personligen kan jag förstå till viss del problemet du pekar på, men är man ödmjuk och lyssnar brukar man kunna finna ett annat slags djup i det andra säger. Jag vet inte hur du är som person, men ett tips är att engagera dig i andra - man kan få intellektuellt utbyt på många olika plan. Hoppas du finner det du söker.

• Nyfiken gul

om man låter bli att idiotförklara folk efter tre meningar så hittar man faktiskt mycket djupare ämnen att diskutera. 

Du utgår från dig själv Ts , men det innebär inte att man automatiskt är outbildad och ointelligent bara för att man inte har samma kunskapsområden som dig.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anton Chigurh
    Ingvar Feodor Kamprad, född 30 mars 1926 i Pjätteryd, Kronobergs län, han kan säkert räkna, men knappast på mer än sk basal nivå, läsa å skriva är han direkt oduglig på. Han är ordblind. Men det är nog en ganska liten skara människor som skulle kalla Ingvar korkad pga ovannämnda kunskaper, eller brist på kunskaper, lite beroende på hur vi ser på saken..

Jag skulle iaf inte göra det. Kalla Ingvar korkad

Men det är jag det !!!

Nu vet jag iofs inte vad Ingvars kunskaper i historia består av. Men ändå.

Kram, //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Nyfiken gul
    Anton Chigurh skrev 2014-01-07 07:24:38 följande:
    Ingvar Feodor Kamprad, född 30 mars 1926 i Pjätteryd, i Kronobergs län, han kan säkert räkna, men knappast på mer än sk basal nivå, läsa å skriva är han direkt oduglig på. Han är ordblind. Men det är nog en ganska liten skara människor som skulle kalla Ingvar korkad pga ovannämnda kunskaper, eller brist på kunskaper, lite beroende på hur vi ser på saken..

Jag skulle iaf inte göra det. Kalla Ingvar korkad

Men det är jag det !!!

Nu vet jag iofs inte vad Ingvars kunskaper i historia består av. Men ändå.

Kram, //Anton
    precis så ja  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (300 akadem poäng)
    Anonym (Irriterad) skrev 2014-01-07 06:17:45 följande:
    Jo, visst. Högskolearbetet? Jag skulle vilja se en ordinär halvidiot skriva en doktorsavhandling.
    Jag har varit tillsammans med en helidiot, som lyckades doktorera i kvantfysik. Helt oförmögen till normal mänsklig kommunikation. Men visst, en fena på fysik och matte. Där slutade talangerna. Något begränsat om du frågar mig.

TS: Du fokuserar för mycket på  den typ av IQ som mäts med gammalmodiga tester.

Historiakunskaper - ja, det man inte vet i huvudet kan man ju alltid googla fram om / när det behövs. För mig personligen är det mycket mer givande att träffa en person som är VIS, dvs klok - och har många idéer. Då kan man komma långt i livet. En "högintellektuell" som är så insnöad på sin egen förträfflighet bara tråkar ut mig.
Svar på tråden Gemene man - Korkad?