• demon tongue

Platt huvud som blivit runt

Ni som har haft barn med platt/snett bakhuvud men där formen har rättat till sig med tiden - Vid vilken ålder upptäckte ni asymmetrin? Vad försökte ni göra åt det? Och framför allt, vid vilken ålder hade huvudet blivit runt och symmetriskt igen?

• Svar på tråden Platt huvud som blivit runt
  • viseversa

Vid 3 månader hade hon väldigt platt bakhuvud. Började vända på henne ofta så hon låg på sidan mer än på rygg. Även på nätterna vände jag henne från sida till sida. Vid 6månader var huvudet fint runt igen. Väntar man för länge går det inte att göra något åt det. Ingen av mina andra tre barn har fått platt bakhuvud. Dom har sovit på sidan från start. "Bara" barn nr 2 fick det. Nu är hon 5 år och har jättefin huvudform.

• solros68

Nu är inte min son så gammal än, 5 månader, och vi upptäckte gradvis att han hade platt bakhuvud. När han var 3, 5 månad, pratade jag med Bvc om det. Fick tid till en sjukgymnast en vecka senare. Hon gav oss en speciell kudde med ett hål i. Detta för att avlasta trycket på bakhuvudet. Och så fick vi uppmaningen att han skulle vara på mage jämt!! Nu har hans huvud blivit mycket bättre och det är inte mycket kvar innan han är helt rund.

• Whitetrash86

Båda mina barn har varit platta, dotter i bakhuvudet eftersom hon vägra ligga på annat sätt än på ryggen och sonen på ena sidan eftersom han alltid rulla över på den.
    Uppkom runt 2,5-3 månader när dom själva kunde rulla för att ligga på deras sätt. Blev bra runt 1 års ålder. Hade väldigt svårt att få dom ligga "rätt"
    Idag är dom 5,5år och 2år och har fina runda huvuden.

• demon tongue

Tack för era svar! Skönt att höra att det har rättat till sig även i högre ålder. Vi upptäckte det vid ca 2,5 månad. Började ha honom att sova i sidokudde hela nätterna och även på dagen, om han inte sov i vagnen men då la vi honom ändå på sidan. Han ligger på mage varje dag men inte hela tiden eftersom han blir helt hysterisk då. Nu kan vi ha honom på mage längre tid i sträck, när han är tillräckligt stark för att leka med leksaker när han ligger på mage. Nu kan han också sitta med huvudet fritt i matstolen, i gåstolen och i famnen. Han är sex månader nu och jag är orolig eftersom vi har avlastat så länge och det ändå finns platthet kvar. Nog har det blivit bättre men jag tänker att det borde ha försvunnit helt, nu när vi har jobbat så mycket med det.   

• tideloo

Det är inte alltid det försvinner trots att man gjort allt man kunnat! Vår dotter blev platt i bakhuvudet efter varit i skena och inte kunnat variera ställning så mycket! Hon har helt klart blivit bättre men är fortfarande platt och mer bred än andra barn

• Bigarreaux

Våran minsting var en riktig liten ryggsovare. Dessutom sov hon alltid med ansiktet vänt åt samma håll. Resulterade i att hon var riktigt skev i huvudformen vid ca 2,5 månaders ålder. Hon var väldigt platt liksom på ena sidan av bakhuvudet, ursäkta men det såg verkligen helt stört ut Jag började "tvinga"henne att sova på sidorna på natten genom att palla upp lite så hon inte kunde rulla över på rygg..dessutom fick hon ligga (så mycket hon tolererade) på mage i babygymmet dagtid. Allt enligt BVC:s råd. Vid 4 månader var skallen helt rund och fin igen, så det gick fort!

• demon tongue

Det är konstigt att det går tillbaka så fort på vissa barn, även om de är extremt platta eller sneda, men inte på andra barn. Men min sons huvudform är inte påverkad i övrigt, han har inte bredare huvud, inte utskjutande panna eller sluttande huvud, så han är nog inte så extremt påverkad egentligen. När huvudet växer till sig och han får hår och allt kanske det inte syns alls. Det kanske är jag som är orolig av mig. Men än så länge finns det ett platt område kvar trots att vi avlastar så mycket.

• Hjärtefröjd

Vår kille har alltid legat på rygg och vägrat magläge. Mellan 3-7 månader hade han ganska platt bakhuvud, men nu vid 10 månader är det ganska runt. Och detta trots att han fortfarande bara ligger på rygg när han sover.

• demon tongue

Skönt att höra att din son fick rundare huvud trots att han mest låg på rygg. Då måste det ju bero på att han är upprätt på dagarna, för jag antar att han sitter mycket nu. 

• Hjärtefröjd
    demon tongue skrev 2014-01-08 00:14:29 följande:
    Skönt att höra att din son fick rundare huvud trots att han mest låg på rygg. Då måste det ju bero på att han är upprätt på dagarna, för jag antar att han sitter mycket nu. 
    Ja precis, i början låg han dessutom väldigt mycket i babysittern, nu sitter han själv och leker på golvet.
  • demon tongue

Vår son har aldrig suttit mycket i babysitter, han har alltid varit hos någon hos oss när han är vaken och när han var mindre sov han ofta på oss också, så det är konstigt att hans huvud blev platt, men jag antar att olika barns huvuden är olika känsliga. Han var ju för tidigt född så då har de ju mjukare huvuden. 

• CatEyes

Vår son har också ganska platt huvud och han är 5 månader nu. Han sover på rygg på natten, jag har försökt att ha honom på sidorna men han blir arg och stel.

På dagarna sitter han i sin matstol och ligger på mage men jag tycker inte att det händer något. Vi har försökt att få det runt i ca 2-3 månader nu. Så du är inte ensam om att det kan gå sakta.

• demon tongue

Vi träffade läkare häromdagen som sa att det inte var någon fara alls. Han tyckte att det var väldigt lite, att vår son troligtvis aldrig kommer att veta av det och att han ofta ser detta hos bebisar. Men jag ser fortfarande att det är lite platt och lite mer på ena sidan. Men vi fortsätter att lägga honom på sidan när han sover och på dagarna sitter han hos oss, i matstolen, i gåstolen och ligger på mage och leker. Läkaren sa att det inte spelar så stor roll längre om han sover på rygg eftersom huvudet inte är lika mjukt längre, men när man hör av andra att huvudet har ändrats i högre ålder också så kommer vi att fortsätta att lägga honom på sidan så länge han går med på det. 

• aneli866

Min dotter också har platt bakhuvud. Vi fick en genomsydd kudde från våran sjukgymnast. Ville bara fråga solros68 vad fick ni för kudde? Vilket märke, varifrån kan man köpa en sådan?

• MrsEgget

Det finns olika grader av skallasymmetri och bebisars huvud är olika mjuka samt växer ihop olika fort. Men medel rung 16-18 månader. Det är de paragraferna som utgör om och hur fort huvudet får fin rund form istället.

Man skall hjälpa till att avlasta huvudet så mycket som möjligt vid vaket tillstånd såsom att ligga på mage, bärsele, bombo m.m

Sen finns det en kudde som heter Mimos som läkare, sjukgymnaster, BM etc rekommenderar. Det finns många studier världen över (även i Sverige) som visar att den fungerar! Den är ett komplement som barnet kan ha i vagnen, babygymmet, sängen etc Den går att köpa bla på www.mimosbabypillow.se  www.babykoncept m.m

Svar på tråden Platt huvud som blivit runt