Inlägg från: demon tongue |Visa alla inlägg
  • demon tongue

Platt huvud som blivit runt

Ni som har haft barn med platt/snett bakhuvud men där formen har rättat till sig med tiden - Vid vilken ålder upptäckte ni asymmetrin? Vad försökte ni göra åt det? Och framför allt, vid vilken ålder hade huvudet blivit runt och symmetriskt igen?

• Svar på tråden Platt huvud som blivit runt
  • demon tongue

Tack för era svar! Skönt att höra att det har rättat till sig även i högre ålder. Vi upptäckte det vid ca 2,5 månad. Började ha honom att sova i sidokudde hela nätterna och även på dagen, om han inte sov i vagnen men då la vi honom ändå på sidan. Han ligger på mage varje dag men inte hela tiden eftersom han blir helt hysterisk då. Nu kan vi ha honom på mage längre tid i sträck, när han är tillräckligt stark för att leka med leksaker när han ligger på mage. Nu kan han också sitta med huvudet fritt i matstolen, i gåstolen och i famnen. Han är sex månader nu och jag är orolig eftersom vi har avlastat så länge och det ändå finns platthet kvar. Nog har det blivit bättre men jag tänker att det borde ha försvunnit helt, nu när vi har jobbat så mycket med det.   

• demon tongue

Det är konstigt att det går tillbaka så fort på vissa barn, även om de är extremt platta eller sneda, men inte på andra barn. Men min sons huvudform är inte påverkad i övrigt, han har inte bredare huvud, inte utskjutande panna eller sluttande huvud, så han är nog inte så extremt påverkad egentligen. När huvudet växer till sig och han får hår och allt kanske det inte syns alls. Det kanske är jag som är orolig av mig. Men än så länge finns det ett platt område kvar trots att vi avlastar så mycket.

• demon tongue

Skönt att höra att din son fick rundare huvud trots att han mest låg på rygg. Då måste det ju bero på att han är upprätt på dagarna, för jag antar att han sitter mycket nu. 

• demon tongue

Vår son har aldrig suttit mycket i babysitter, han har alltid varit hos någon hos oss när han är vaken och när han var mindre sov han ofta på oss också, så det är konstigt att hans huvud blev platt, men jag antar att olika barns huvuden är olika känsliga. Han var ju för tidigt född så då har de ju mjukare huvuden. 

• demon tongue

Vi träffade läkare häromdagen som sa att det inte var någon fara alls. Han tyckte att det var väldigt lite, att vår son troligtvis aldrig kommer att veta av det och att han ofta ser detta hos bebisar. Men jag ser fortfarande att det är lite platt och lite mer på ena sidan. Men vi fortsätter att lägga honom på sidan när han sover och på dagarna sitter han hos oss, i matstolen, i gåstolen och ligger på mage och leker. Läkaren sa att det inte spelar så stor roll längre om han sover på rygg eftersom huvudet inte är lika mjukt längre, men när man hör av andra att huvudet har ändrats i högre ålder också så kommer vi att fortsätta att lägga honom på sidan så länge han går med på det. 

Svar på tråden Platt huvud som blivit runt