• whattha

Kaloriunderskott utan/liten viktnedgång.

Min vecka från den 27/12 till 3/1
    Fredag 1216+ 1,5km jogging
    Lördag 1310
    Söndag 1252 + Gym
    Måndag 1300
    Tisdag 1800 + 2km jogging och 2km rask promenad
    Onsdag 1198
    Torsdag 1268 
    Fredag 1394 + Gym

Använder Myfitnesspal för att räkna kcal och har vägt all mat utom tisdagen då vi åt på restaurant till middag.
    Väger för tillfället 100.5kg och är 172cm lång. Började räkna kcal i September och har sedan dess gått ner 3,5kg. 
    Har hund så går på dagliga promenader men inte alla är superraska eftersom hon är liten och ung.

Någon annan som det går så här långsamt för? Jag för väntade mig inte att rasa flera kilon i veckan men iaf 0,5kg i veckan hade ju höjt humöret.

Jag står i kö för att få komma och träffa dietist, men har stått i kön sedan september utan att höra ett pip, när jag frågade sköterskan om det hade blivit något fel med min remiss så skrattade hon bara o sa: -men lilla gumman, du måste förstå att det här inte kommer gå på två röda. 

Men iaf, någon här som är duktig på kost och kan ge mig lite tips? Har du frågor så fråga på :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 09:16
    Tänkte bara lägga till att jag vill gå ner för att självklart bli hälsosammare men också för att jag har pcos och vill få igång min ägglossning för vi vill gärna ha barn om ett par år:)

• Svar på tråden Kaloriunderskott utan/liten viktnedgång.
  • lawendel

Du äter alldeles för lite det är därför du inte går ner! När du ligger på ett sådant underskott så tror kroppen att den svälter och lagrar allt fett den kan! Öka på till 1500 kcal om dagen så ska du se att det händer mer! Och ät minst var tredje timma! Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Mycket lättkvarg och lättkeso är bra protein, mättande och ger lite kcal! Perfekt till mellanmål!

• whattha
    lawendel skrev 2014-01-07 09:17:31 följande:
    Du äter alldeles för lite det är därför du inte går ner! När du ligger på ett sådant underskott så tror kroppen att den svälter och lagrar allt fett den kan! Öka på till 1500 kcal om dagen så ska du se att det händer mer! Och ät minst var tredje timma! Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Mycket lättkvarg och lättkeso är bra protein, mättande och ger lite kcal! Perfekt till mellanmål!

Okej, jag hade för mig någonstans att allt under 1000kcal var svält, men det kanske beror på att mitt basalbehov är högre pga min höga vikt:) 

• Fetma

Det där om att kroppen ställer in sig på svält är fruktansvärt överdrivet, ditt kaloriintag är inte för lågt utan snarare lagom för en hälsosam viktnedgång! Hur pass noggrann är du när du räknar kalorier, väger du allt eller chansar på vikt/mängd? Räknar du även med det du dricker? Och sist men inte minst, räknar du verkligen ALLT du äter?

Hoppas du kommer fram till vad problemet är och att det går bättre från och med nu, kämpa på :)

• Thomas66
    Fetma skrev 2014-01-07 21:01:18 följande:
    Det där om att kroppen ställer in sig på svält är fruktansvärt överdrivet, ditt kaloriintag är inte för lågt utan snarare lagom för en hälsosam viktnedgång! Hur pass noggrann är du när du räknar kalorier, väger du allt eller chansar på vikt/mängd? Räknar du även med det du dricker? Och sist men inte minst, räknar du verkligen ALLT du äter?   Hoppas du kommer fram till vad problemet är och att det går bättre från och med nu, kämpa på :)

Tycker du ? Har sett en man få påbackning då han gick 1 timme extra i veckan i förhållande till matintaget dom hade bestämt .
  • Fetma
    Thomas66 skrev 2014-01-07 21:08:01 följande:

Tycker du ? Har sett en man få påbackning då han gick 1 timme extra i veckan i förhållande till matintaget dom hade bestämt .

Det krävs en hel del för att kroppen skulle gå in i svältläge, en nödsituation under längre tid helt utan mat helt enkelt. Om svältläget skulle dra igång så lätt som folk vill få det att låta, hur skulle då anorektiker gå ned i vikt när de äter typ 250 kcal per dag? Deras kroppar borde logiskt sätt inte kunna bli särskilt undernärda överhuvudtaget om nu kroppen skulle suga åt sig varje kalori och förbränna 0 så fort man lade sig på lite underskott.

Nä, antingen är det så att man sätter i sig mer än vad man tror och/eller förbränner mindre än man tror. Eller, i sällsynta fall, så har man något fel på sin metabolism. Så länge som man känner sig frisk och kry (vilket TS uppenbarligen gör då hon orkar träna) så äter man inte för lite!

• whattha
    Fetma skrev 2014-01-07 21:01:18 följande:

Det där om att kroppen ställer in sig på svält är fruktansvärt överdrivet, ditt kaloriintag är inte för lågt utan snarare lagom för en hälsosam viktnedgång! Hur pass noggrann är du när du räknar kalorier, väger du allt eller chansar på vikt/mängd? Räknar du även med det du dricker? Och sist men inte minst, räknar du verkligen ALLT du äter?

Hoppas du kommer fram till vad problemet är och att det går bättre från och med nu, kämpa på :)

Jag väger precis allt!, Dricker bara vatten och ibland pepsi max. Och jag räknar verkligen allt jag äter, skriver upp ketchup, smör, småsnacks..allt.

Jag ska testa att ta bort snabba kolhydrater helt ur kosten och se om det blir bättre då:)

• Kjole

Har du kollat din muskelmassa? Det som avgör hur mycke kalorier du ska äta som minst styrs av den fettfria massan i din kropp. Ju mer muskler ju mer kan du också äta. Kroppen behöver ca 14 kalorier per halvkilo fettfri massa. Äter man mindre än det blir det minus för kroppen och förbränningen går ner. = minskan viktnedgnång. Äter man för mycket har inte kroppen någonstanns att göra av det och lägger det i fett reserven. Sen beror det ju också på vad du äter,, Får du i dig det antal gram protein du behöver?  Att bara räkna kalorier kan bli väldigt missvisande.. 

• AAS10

du borde gå ner mer med tanke på intaget, vad gör du på gymmet när du är där???

• whattha

Hej, gick upp till 1700 kcal ungefär och nu har det börjat släppa lite, räknar både kalorier och kör viktväktarna nu för att se, så kanske åt jag för lite? På gymmet så brukar jag springa på löpbandet 2km och sen kör jag styrka. Och inga mesvikter, utan gör 150kg benpress, 60kg squat, tunga bicep, 40kg lats. Så jag har ju muskler, men jag är jävligt tjock också :) 
    Äter mellan 125-150g kyckling, kött eller fisk till både lunch och middag.

Dietisten har fortfarande inte hört av sig. 

• Thomas66
    whattha skrev 2014-02-05 16:01:58 följande:
    Hej, gick upp till 1700 kcal ungefär och nu har det börjat släppa lite, räknar både kalorier och kör viktväktarna nu för att se, så kanske åt jag för lite? På gymmet så brukar jag springa på löpbandet 2km och sen kör jag styrka. Och inga mesvikter, utan gör 150kg benpress, 60kg squat, tunga bicep, 40kg lats. Så jag har ju muskler, men jag är jävligt tjock också :)  Äter mellan 125-150g kyckling, kött eller fisk till både lunch och middag. Dietisten har fortfarande inte hört av sig. 

Kul, att det händer mera nu.
Svar på tråden Kaloriunderskott utan/liten viktnedgång.