Inlägg från: Analyst |Visa alla inlägg
  • Analyst

Körkort på blocket eller vad?

Finns det någon trafikpolis, jurist etc här som kan bekräfta vad som verkligen gäller?

Jag får av hela den här tråden känslan av att det finns en mobb därute som tror att det är fri fart som gäller i vänsterfil på motorväg. Det måste väl rimligtvis vara fel? Och det måste väl i alla lägen vara rätt att inte köra fortare än max hastighetsbegränsning även i vänsterfil?

• Analyst
    tjej87 skrev 2014-01-07 19:26:13 följande:
    Vad jag har hittat så får man inte köra fortare än hastighetsgränsen ens vid omkörningar. Tar polisen en bär man gör en omkörning i 110 på en 90väg är man lika illa ute som om man kör 110 utan att göra en omkörning...
    Om det stämmer - vilket verkar rimligt - faller ju en hel del av argumentationen i den här tråden ganska platt.
  • Analyst
    snedtak skrev 2014-01-07 19:36:01 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig i undantagssituationer att köra för fort för att köra om en bil, exempelvis om den har ökat farten. Däremot skulle jag inte försöka köra om en bil som körde i högsta tillåtna hastighet. Det verkar finnas fullt av folk som anser att det normala är att man kör fortare än tillåten hastighet vid omkörningar och det oroar mig. Liksom förare som inte kan vara flexibla.
    Det kanske är fartkameror på alla motorvägar 10 mil runt alla större städer i landet som skulle lösa problemet.
  • Analyst
    Ensam hemma skrev 2014-01-07 19:41:58 följande:
    Hur gör du när du hamnar i den här situationen då? Fortsätter du att köra bredvid, kanske km efter km (mil?), eller hoppas du på att bilen till höger ska sakta ned så att du så småningom kan köra in framför?

Hur skulle du göra om det t ex var en ambulans som låg bakom dig i vänsterfilen?
    Vet inte om den frågan är ämnad till mig, men om två bilar ligger på max hastighetsbegränsning bredvid varandra så ser jag egentligen inte problemet. Det är väl på något sätt maximalt lagligt utnyttjande av motorvägskapaciteten? Ett ideal?

Frågan om utryckningsfordon är en helt annan fråga.

• Analyst
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 20:24:52 följande:
    tack!
    skissen kanske inte var den allra bästa hade bara g i bild, men man förstår ju hur jag menar.
    Då är väl ordningen återställd i den här tråden. Känner jag mig också lite säkrare redan imorgon bitti när jag inte bryter mot lagen fastän det kör upp någon 140 km/h bakom mig och blinkar hej vilt.
  • Analyst
    yllass skrev 2014-01-07 20:41:35 följande:
    Åh är du en sån idiot som prompt ska köra om i exakt den gällande hastigheten när det kan vara 1km snabbare än den andra. Så alla andra får ligga i köa efter dig.

FLYTTA PÅ DIG FÖR FAN!!
    Jag tänker aldrig ha dåligt samvete för att jag inte bryter hastighetsgränsen även om någon ligger bakom. Varför skulle jag flytta på mig när du inte har laglig rätt att köra fortare än vad jag gör?
Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?