• S11

Körkort på blocket eller vad?

Jag brukar sällan skriva här på forumet men nu kände jag ju att jag bara måste. Man blir ju mörkrädd av alla felaktiga kommentarer riktade mot Fjärilslarv. Jag tog precis körkortet och klarade både teori och uppkörning på första försöket, så jag har inga problem med att förstå hur man ska bete sig i trafiken. Fjärilslarv du har helt rätt! Du ska inte och får inte öka farten över den rådande hastighetsbegränsningen, inte ens vid omkörning. Om man tittar på din skiss så ser man att både den gröna och orangea bilen utgör en fara i trafiken. Den orangea bilen ska givetvis minska farten så att ni i den vänstra filen kan komma in i den högra igen. Både den som kör om samt den som blir omkörd ska underlätta omkörningen, PUNKT! Här ligger det yttersta ansvaret hos den orangea föraren. Den gröna bilen ska givetvis inte ligga så nära bakom dig heller. Tyvärr finns det för många "rövslickare" ute i trafiken, det säger en del om deras intelligens.

• S11

Fjärilslarv: Förstod precis vad du menade med skissen. Glömde skriva att jag med glädje möter fler med ditt tankesätt i trafiken i framtiden :) Tänk vad olycksstatistiken minskat.

• S11

Det är självklart att man stannar om någon inte kan högerregeln för att undvika en kollision. Att jag tvingas stanna fast jag inte måste är inget trafikbrott. Det jag vill komma fram till att alla trafikanter har ett gemensamt ansvar att trafiken flyter utan olyckor. Detta innebär inte att man ska behöva begå ett trafikbrott, som tex att tvingas att överskrida hastighetsbegränsningen.

• S11
    yllass skrev 2014-01-07 20:41:35 följande:
    Åh är du en sån idiot som prompt ska köra om i exakt den gällande hastigheten när det kan vara 1km snabbare än den andra. Så alla andra får ligga i köa efter dig. FLYTTA PÅ DIG FÖR FAN!!

Vem skriver du till?
  • S11

Isbit: Då kan du gott ligga där och köa. Det har du fixat bra själv.

• S11
    Sixxty skrev 2014-01-07 21:03:06 följande:
    Blir som vanligt alldeles matt när jag läser sådana här trådar. Det är inte konstigt att det sker så många olyckor när man ser hur människor resonerar. Att skylla sin egen brist på respekt i trafiken på andra. Man kan aldrig ursäkta att man själv väljer att inte hålla avståndet på andra förare. Det är ett beslut DU tar att göra oavsett hur fort/sakta andra kör. Att följa trafikrytmen innebär inte heller att alla ska köra så fort som möjligt, det handlar också om att sänka sin egen fart för att följa övrig trafik. Hur man dessutom kan ge sig in i en diskussion om trafik och hävda att det är lagligt att köra över maxhastighet är rent absurt. Då har man missat tom det mest basala i körkortsutbildningen. Kan som i vanlig ordning konstatera att våra vägar är fyllda med idioter som hellre riskerar andras liv än att förlora några stackars sekunder på vägen. Idioter som dessutom inte har vett att se bristerna i sina egna resonemang.

• S11

Isbit: Är man en trafikpolis för att man inte vill köra snabbare än den rådande hastighetsbegränsningen? Jag förstår inte logiken bakom ditt tankesätt. Det har aldrig slagit dig att framförvarande är rädd om sitt liv, kanske har en bebis i framsätet och inte vill riskera att något allvarligt inträffar. Små hastighetsökningar har stor påverkan på olycksrisker och hur utgången blir vid en olycka.

• S11
    yllass skrev 2014-01-07 23:17:23 följande:
    Men varför om man nu är så nöjd med o hålla hastigheten. Varför ska man då gå ut i den vänstra filen. Ge fan i den då å ligg o tuffa till höger!?

Den vänstra filen är inte någon lyxig specialfil ämnad för privatpersoner som kör över hastighetsbegränsningen, det är en omkörningsfil. Vänsterfil används av bakomvarande exempelvis då framförvarande kör under hastighetsbegränsningen. Jag kan inte beskriva det mer utförligt än så.
  • S11

Imovane: Man KAN och SKA köra om i den maxhastighet som gäller för vägen. Det är liksom det som ingår i själva omkörningsplaneringen: tjänar jag något på en omkörning? När ska jag påbörja omkörningen? osv. Med lite tankekraft kan en bra omkörning utföras utan att man behöver överskrida hastigheten. Om du inte är införstådd med de regler som gäller vid omkörning kan jag rekommendera dig att kika i Körkortsboken, där står alla lagtexter.. Eller så kan du fortsätta med dina egna påhittade regler.

• S11
    Westman011 skrev 2014-01-07 23:56:25 följande:
    Jag ska visa den här tråden för kollegorna imorgon, vi kommer skratta gött till morgonkaffet. Vi tillhör skalan som kör 400-450 mil i veckan i jobbet. Även om vi inte är några gudar i trafiken så är ju vissa utav er bara dumma i huvudet, det är ni som orsakar olyckorna, inte den som kör 10 km/h för fort eller bryter mot en stopplikt. Och för övrigt så är det tillåtet att köra om på höger sida nu.

Skrattar ni lika mycket om ni är inblandade i en trafikolycka där barn finns med i bilden? Eller då du eller någon av dina kollegor blivit förlamade från midjan och nedåt? Och angående stopplikten, är du på riktig eller? Nej det kan ju absolut inte leda till en olycka. Jag kan höra er på jobbet imorgon "höhö, stoppskyltar vad är det för fjanterier, höhö" Och efter att ni kört ut missade ni precis att köra på en pojke som kom cyklande bakom busken, han hade ju trots tur, den här gången. "Höhö" Tuffa grabbar minsann...
Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?