Inlägg från: snedtak |Visa alla inlägg
  • snedtak

Körkort på blocket eller vad?

Westman011 skrev 2014-01-07 11:49:54 följande:
    3. Så du menar alltså att på en 120- sträcka så ska de ligga mindre än 9 bilar på rad per kilometer? Här i Sverige tillämpar vi 3-sekunders regeln, vet inte vilket land du tog körkort i.
    På trafikskolan får man lära sig att det antingen är farten i km/h i meter eller 3 sekunder. Om man håller regeln km/h i m så motsvarar det 3,6 s så det är ju ingen enorm skillnad. Kör man i 120 ska man alltså hålla minst 90 m mellan bilarna
  • snedtak
    snedtak skrev 2014-01-07 12:56:32 följande:
    På trafikskolan får man lära sig att det antingen är farten i km/h i meter eller 3 sekunder. Om man håller regeln km/h i m så motsvarar det 3,6 s så det är ju ingen enorm skillnad. Kör man i 120 ska man alltså hålla minst 90 m mellan bilarna
    Rättelse: minst 100 m mellan bilarna.
  • snedtak
    Imovane skrev 2014-01-07 14:11:55 följande:
    Skit samma. Om du ska köra om och föraren i andra fältet kör i högsta tillåtna hastighet så får du helt enkelt ÖKA farten så att du kan göra om. Annars utgör du en trafikvara. 
    Det man lär sig på trafikskolan är att om en omkörning inte funkar, tex. att det kommer en mötande bil på landsväg eller att bilen framför kör fortare än vad man trodde är att man så snabbt man inser det ska avbryta om körningen och lägga sig bakom igen.
  • snedtak
    Analyst skrev 2014-01-07 18:40:31 följande:
    Finns det någon trafikpolis, jurist etc här som kan bekräfta vad som verkligen gäller?

Jag får av hela den här tråden känslan av att det finns en mobb därute som tror att det är fri fart som gäller i vänsterfil på motorväg. Det måste väl rimligtvis vara fel? Och det måste väl i alla lägen vara rätt att inte köra fortare än max hastighetsbegränsning även i vänsterfil?
    Jag skulle kunna tänka mig i undantagssituationer att köra för fort för att köra om en bil, exempelvis om den har ökat farten. Däremot skulle jag inte försöka köra om en bil som körde i högsta tillåtna hastighet. Det verkar finnas fullt av folk som anser att det normala är att man kör fortare än tillåten hastighet vid omkörningar och det oroar mig. Liksom förare som inte kan vara flexibla.
  • snedtak
    yllass skrev 2014-01-07 20:41:35 följande:
    Åh är du en sån idiot som prompt ska köra om i exakt den gällande hastigheten när det kan vara 1km snabbare än den andra. Så alla andra får ligga i köa efter dig.

FLYTTA PÅ DIG FÖR FAN!!
    Fast varför får andra ligga och köa?
  • snedtak
    Westman011 skrev 2014-01-07 23:56:25 följande:
    Jag ska visa den här tråden för kollegorna imorgon, vi kommer skratta gött till morgonkaffet. Vi tillhör skalan som kör 400-450 mil i veckan i jobbet. Även om vi inte är några gudar i trafiken så är ju vissa utav er bara dumma i huvudet, det är ni som orsakar olyckorna, inte den som kör 10 km/h för fort eller bryter mot en stopplikt.

Och för övrigt så är det tillåtet att köra om på höger sida nu.
    Omkörning på höger sida är tillåtet under vissa förutsättningar, ja:
    "sedan 1999 är det tillåtet att köra om till höger på väg med flera körfält i samma riktning under förutsättning att högsta tillåtna hastighet är 70 kilometer i timmen." Motorvägskörning ingår alltså inte i exemplet. tät köbildning (då är det knappast högre hastigheter heller) Om två filer går till olika ställen www.trafiksakerhet.se/omkorning-hoger-sida.htm
    www.teknikensvarld.se/2012/12/29/38709/far-jag--kora-om-till-hoger/

De som är inblandade i flest olyckor är impulsiva förare med övertro på sin egen förmåga. Det känns inte direkt som de som inte stannar vid stopplikt.
  • snedtak
    Westman011 skrev 2014-01-08 01:17:28 följande:

Svarade du ens på något jag skrev? Sa jag att jag gjorde något av detta? Jag sa att jag vet av erfarenheter med flera hundra tusen mil på nacken att det är dom som håller på sin rätt vad som än händer är dom som skapar olyckorna. Det finns till och med statistik som visar det. Därför rekomenderar ALLA myndigheter att man först och främst ska följa trafikrytmen, även om det kan innebära att man bryter en trafikregel. Och folk som har gjort det har i många fall blivit frikända i en rättegång då dom följt trafikrytmen istället för att vart en kolesterolpropp i en blodåder.
    I call your bullshit. De som orsakar flest olyckor är
    ”Olycksfåglarna”

Samma grupp på ungefär 15 % av befolkningen är inblandade i 50 % av olyckorna. Den gruppen har egenskaper som ökar risken för olyckor, exempelvis:

Förklarar bort misstag, vilket gör att de inte lär sig till nästa gång. Tränger bort faror. Exempelvis ignorera att det ligger ett dagis i närheten. Impulsivitet kan leda till farliga situationer, till exempel en kraftig sväng utan att blinka. Prestigetänkande, vilket kan leda till negativa reaktioner då de blir omkörda. (De förlorar en ”kamp” med en annan bil.) Självhävdelsebehov innebär att personen måste visa sig stor och stark. Personer som tränger sig i kön måste ”straffas”. Reaktionsbildning är ett tvärtombeteende. De som är försiktiga i andra sammanhang använder trafiken som en ventil för att släppa ut frustration och andra känslor. Festar mycket, leder till sena körningar (trötthet) och även rattfylla. Äventyrliga förare ser trafiken som ett utmanande racerlopp.
    Vilka myndigheter säker att man först och främst ska följa trafikrytmen? NTF gör det inte (även om det inte är en myndighet), polismyndigheten gör det inte (se tidigare i tråden)
    www.ntf.se/omoss/pdf/myter%20o%20sanningar%20om%20hastighet%20argument.pdf

Kan jag få exempel på 1 myndighet som säger att det är viktigast att följa trafikrytmen?
  • snedtak
    Westman011 skrev 2014-01-08 02:28:42 följande:

Det där är riktigt jävla PK skitsnack, det är så där dom VILL att det ska vara, men det är inte så det är. Du kan sitta och läsa hur mycket du vill om det här på internet, du kommer inte få någon bra uppfattning ändå tills du gett dig ut i landet och kört själv. Jag kör 9 timmar varje dag utom två, dom dagarna kör jag 10 timmar. Jag har gjort det här sen jag var 18, alltså 10 år nu. Jag har sett hur man kör i varenda stad. Det är perfektionisterna som skapar problemen.
    Du kan vara yrkesförare och köra mycket, men det är fortfarande din subjektiva åsikt om vad som orsakar olyckor som är färgad av din attityd. Du har dessutom inte ett tillräckligt underlag eftersom du knappast ser alla svenska trafikolyckor personligen. Det finns människor som jobbar med trafiksäkerhet och jag litar mer på dem.
  • snedtak
    Cabron skrev 2014-01-08 10:20:48 följande:
    En omkörning blir mkt säkrare om man skyndar på o får den "överstökad", sen så hjälper man andra så de även hinner köra om. Men det saknas all respekt i trafiken idag.
    Du jobbar som yrkesförare. Håller du med Westman som skrivit tidigare i tråden om att det är de som följer trafikreglerna noga som orsakar flest olyckor? Att alla myndigheter rekommenderar att man följer trafikrytmen över att följa lagarna?

I min värld innebär att följa trafikrytmen att man ska hålla sig i samma tempo som de andra bilisterna, utan att bestrida hastighetsbegränsningen. Går trafikflödet i 30 på en 50 väg ska man hålla 30 och går det i 90 på en 90 väg och förhållandena är bra (inget regn eller snö, du är frisk som förare) ska du hålla 90 och inte 70.
  • snedtak
    Cabron skrev 2014-01-08 16:12:11 följande:
    Så du vill mena det är SÄKRARE att ligga bredvid en lastbil så länge som möjligt för att inte öka hastigheten liiiiiite för att ta sig om? Så ANDRA som vill om också hinner om o alla kan fortsätta i sina 110 isf 80?
    ...
    Hur lång bromssträcka har en 60 ton lastbil, ifrån 80km/h till 30km/h? Man ska ha en BRS orsak till varför man ligger i så låg hastighet o HINDRA trafiken. Kan man inte köra fortare, stanna, ta bussen eller en taxi. Inser du att det är vår arbetsmiljö det handlar om?
    Tagga ner, jag inser att lastbilar har enormt mycket mer energi pga sin vikt och att de behöver längre bromssträcka än en vanlig personbil.
    Däremot tänker jag inte hålla med de som tycker man gör fel om man kör om i maximal, laglig hastighet. Särskilt i långa uppförsbackar kan en långtradare inte köra särskilt snabbt. Om det är på en 110 väg tycker jag man ska kunna köra om långtradaren i 110 utan att få arga bilister som vill köra i 140 på sig. Är det inte möjligt att på ett säkert sätt köra om i 110 får man vänta med omkörningen till nästa tillfälle, tex vid en 2+1 väg.
  • snedtak
    Cabron skrev 2014-01-08 16:49:05 följande:
    Så du har en prislapp på någons liv... 
    2 § Hindrande av trafik

Hindrar eller stör vägtrafikant eller den som för spårvagn onödigtvis i väsentlig mån trafiken på väg, dömes, där ej gärningen är belagd med straff enligt 1 §, till böter. 
    [1975:611]

databas.infosoc.se/lag/874?k=&p=1&r=

Man ska inte hindra trafiken, nej. Men jag skulle bli väldigt förvånad om någon har blivit dömd för att hindra trafiken när denne ligger i maximalt tillåten hastighet på en motorväg. Poängen är ju att man inte ska ta sin traktor ut på vägarna hur som helst eller att Gunnar, 95 år, inte ska köra i 45 km/h på motorväg eftersom det är trafikfarligt.

Eftersom alla ska hålla fartbegränsningarna borde det inte vara så att man förutom i undantagsfall är i vägen om man kör i maxfart. Visst finns det akutfall och utryckningsfordon, men de allra flesta som kör för fort är ingetdera.

Jag kan hålla med om att TS kanske verkar lite ovillig att kompromissa, men han eller hon har verkligen inte förtjänat att bli kallad en massa fula saker för att han eller hon inte vill köra över tillåten hastighet.
  • snedtak
    John D skrev 2014-01-10 12:34:19 följande:
    Jag vet inte om du har läst en annan tråd än vad jag har, för inte mycket av vad du säger stämmer.

Ingen har sagt att dom som kör lagligt ska hålla sig i högerfilen.

Ingen har sagt något om att hon kan åka dit för att köra för fort. Det vi däremot påpekade är att det finns ett flertal punkter hon kan bötfällas för om hon väljer att ligga kvar i vänsterfilen och blockera trafiken.

I princip varenda inlägg har väl gått ut på att TS borde ha avbrutit omkörningen, saktat ner och lagt sig i högerfilen igen. Precis det du själv säger.

Vad du argumenterar emot vet du nog faktiskt bara själv. Du verkar försöka försvara TS genom att argumentera emot massa påståenden som aldrig skett. Lite udda.
    Jag tycker att TS flera gånger har fått höra att hon gör fel om bilen bakom henne vill köra över hastighetsgränsen och hon inte vill överskrida den, att hon aldrig ska ut i vänsterfilen eller helt låta bli att köra bil. Jag håller med om att hon borde avbryta omkörningen eftersom bilen hon körde om ökade till samma hastighet som henne, men rätt lösning är fortfarande inte att köra för fort.
    Lite citat ur tråden:

"Funderar på att skaffa en skitbil så jag kan preja TS" #450
    "Säg mig, varför kör du bil egentligen? Du irriterar dig på alla som är "olagliga", begår själv brott utan att så mycket som blinka och fattar inte ens när du gör det. Ett gott råd till dig, ta bussen i fortsättningen!" #426
    "Ja du, du ska nog sluta att köra om och har definitivt inget i vänster fil att göra! " #331
    "SÅ VARFÖR ÖKADE DU INTE HASTIGHETEN SÅ ATT DU HADE KUNNAT KÖRA OM DE OCH KOMMA IN I HÖGER KÖRFÄLT?" #325
    "Vad hade du i vänsterkörfält att göra, eftersom du uppenbarligen inte klara av en enkel omkörning." #311
    "Men varför om man nu är så nöjd med o hålla hastigheten. Varför ska man då gå ut i den vänstra filen. Ge fan i den då å ligg o tuffa till höger!?" #219
    osv. osv.

• snedtak
    John D skrev 2014-01-10 14:52:35 följande:
    I en flera sidor lång tråd kommer alltid enstaka idiot-kommentarer, särskilt här på familjeliv.
    Jag lägger knappt märke till dom längre och anser dom inte vara en del av diskussionen.

Det finns visserligen några uppenbara troll eller idioter, men det finns också den typen av bilister som man träffar på med jämna mellanrum. Dessutom frodas myter om att det är bilister som följer reglerna som orsakar flest olyckor vilket jag tycker är synd. Visserligen kan det säkert vara farligt att aldrig tumma på en regel, men de allra flesta olyckor orsakas av förare som är vårdslösa, kör för fort och övervärderar sin egen förarförmåga.
Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?