Westman011 skrev 2014-01-08 01:17:28 följande:
Svarade du ens på något jag skrev? Sa jag att jag gjorde något av detta? Jag sa att jag vet av erfarenheter med flera hundra tusen mil på nacken att det är dom som håller på sin rätt vad som än händer är dom som skapar olyckorna. Det finns till och med statistik som visar det. Därför rekomenderar ALLA myndigheter att man först och främst ska följa trafikrytmen, även om det kan innebära att man bryter en trafikregel. Och folk som har gjort det har i många fall blivit frikända i en rättegång då dom följt trafikrytmen istället för att vart en kolesterolpropp i en blodåder.
I call your bullshit. De som orsakar flest olyckor är
”Olycksfåglarna”
Samma grupp på ungefär 15 % av befolkningen är inblandade i 50 % av olyckorna. Den gruppen har egenskaper som ökar risken för olyckor, exempelvis:
Förklarar bort misstag, vilket gör att de inte lär sig till nästa gång.
Tränger bort faror. Exempelvis ignorera att det ligger ett dagis i närheten.
Impulsivitet kan leda till farliga situationer, till exempel en kraftig sväng utan att blinka.
Prestigetänkande, vilket kan leda till negativa reaktioner då de
blir omkörda. (De förlorar en ”kamp” med en annan bil.)
Självhävdelsebehov innebär att personen måste visa sig stor och stark. Personer som tränger sig i kön måste ”straffas”.
Reaktionsbildning är ett tvärtombeteende. De som är försiktiga i andra sammanhang använder trafiken som en ventil för att släppa ut frustration och andra känslor.
Festar mycket, leder till
sena körningar (trötthet) och även
rattfylla.
Äventyrliga förare ser trafiken som ett utmanande racerlopp.
Vilka myndigheter säker att man först och främst ska följa trafikrytmen? NTF gör det inte (även om det inte är en myndighet), polismyndigheten gör det inte (se tidigare i tråden)
www.ntf.se/omoss/pdf/myter%20o%20sanningar%20om%20hastighet%20argument.pdf
Kan jag få exempel på 1 myndighet som säger att det är viktigast att följa trafikrytmen?