Inlägg från: brummar |Visa alla inlägg
  • brummar

Körkort på blocket eller vad?

nanneN skrev 2014-01-07 14:20:46 följande:
    Välj något!
    Så länge du inte bara passivt ligger kvar i en situation som irriterar medtrafikanter och därmed ökar risken för en olycka, så bryr jag mig faktiskt inte så mycket om vad du gör, bara du gör något.
    Sakta ner och lägg dig bakom eller öka hastigheten och lägg dig framför, men ligg inte kvar och blockera en hel motorväg bara för att du "kör i högsta tillåtna hastighet" och vägrar att kompromissa åt något håll.

Jag har väldigt svårt att förstå hur du kan tycka den situation du befinner dig i är bättre än någon av dom andra du beskriver.
    Du har en bil bakom dig som uppenbarligen vill förbi, och som du upplever ligger för nära. Varför då inte tillfälligt öka hastigheten och köra in framför bilen i högerfilen? Du kommer fortfarande att ha en bil bakom dig, men nu är det en bil som inte vill förbi och som håller den hastighet du själv är bekväm med. Bilarna i vänsterfilen kan passera och ingen irritation uppstår. Enda nackdelen är att du i några få sekunder tvingats bryta hastighetsgränsen marginellt och under kontrollerade former.
    Är inte det en ganska rimlig kompromiss för att underlätta för samtliga trafikanter?
    Å ena sidan kan jag hålla med dig då jag själv inte uppskattar vägsniglar, särskilt inte om det är vajerväg, men jag har tidigare läst om en hel del som åkt dit på en momentan och kortvarig hastighetsökning för att minska riskerna.. nitiska polisaspiranter kompromissar ogärna..

Dock står nog tingsrätten på din sida:
    vlt.se/nyheter/sala/1.1393719-korde-for-fort-men-i-nodvarn
Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?