Inlägg från: Imovane |Visa alla inlägg
  • Imovane

Körkort på blocket eller vad?

Westman011 skrev 2014-01-07 11:49:54 följande:
    Det låter mer som att du köpt ditt körkort på blocket eftersom du inte kan något om vad samspel i trafiken heter, men för att svara på dina frågor:

1. Folk har en tendens att aldrig använda blinkers, vart dom än kör. Lär dig leva med det eller sluta köra bil.

2. Du är skyldig att underlätta en omkörning, det spelar ingen roll hur svinigt eller hur fort han kör. När han sedan är om är det du som skall hålla avstånd gent emot han.

3. Så du menar alltså att på en 120- sträcka så ska de ligga mindre än 9 bilar på rad per kilometer? Här i Sverige tillämpar vi 3-sekunders regeln, vet inte vilket land du tog körkort i.

4. Om du ligger för en omkörning och du inte kommer om bilen du skall om så är du som är en trafikfara, titta på punkt två "bilisten du skall köra om är skyldig att underlätta din omkörning" men på en tvåfilig motorväg sänker man inte hastigheten för att du ska köra om. Vid en bedömning av trafikpolis kommer du nog att anses som det hindrande momentet i situationen som uppstod.

Så du menar att en förare som gjort sin riktiga uppkörning och klarat den aldrig kommer att vara trött bakom ratten, göra fel i trafiken, köra rattfull eller drogpåverkad osv? Du vet väl att bara för att du fått ditt körkort betyder det inte att du är en duktig bilförare, det betyder att du bedöms tillräckligt duktig att öva på egen hand.
    Klockrent
  • Imovane
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 12:22:45 följande:
    och hade jag varit en trafikfara så hade jag blivit stoppad eller hur.
    Nej, det är inte säkert de hade hunnit stoppa dig... Men med det tänker du har så kan du absolut vara en trafikfara. 
  • Imovane
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 12:28:53 följande:
    aha så man är en trafikfara om man håller långt avstånd till bilen framför, inte pressar sin i höger körfält utan att det blir ett bra avstånd för bilar framför och bakom om det skulle ske en olycka bara för att en idiot ligger och jagar bakom i vänster körfält...intressant.
    Det sa jag inte... 
  • Imovane
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 12:31:24 följande:
    Sen för att inte tala om de puckon som är ute och kör i ett snöoväder där man endast ser ett par meter framför, utan lysen på. hurra...not.
    Kan bero på att med lyse på så ser man absolut nada. Men utan lyse eller med dimljus så har man en chans att se lite på vägen och då kan man faktiskt köra säkert... Men jag antar att du aldrig kört i ordentligt snökaos. 
  • Imovane
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 12:47:38 följande:
    öh va 1110hm/h på en väg där högsta tillåtna hastighet är 110kmh...hur är det att sega?
    Hart talas om att man ska följa trafikrytmen på en motorväg? 
  • Imovane
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 13:17:09 följande:
    som sagt när jag kör om så ligger jag i högsta tillåtna hastighet, det är inte att köra för sakta.
    Då kör du för sakta när du kör om och då kommer du inte om. 
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 13:31:27 följande:
    men det ÄR inte att köra för sakta vad du än säger.
    Jo, att köra i högsta tillåtna hastigheten (dvs 110) vid omkörning är att köra för sakta. 
  • Imovane
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 14:00:42 följande:
    ja men jag har ju inget val jag kan inte sänka hastigheten och lägga mig i höger körfält eftersom jag har en som jagar mig i arslet i vänster körfält (har jag inte det så lägger jag mig bakom och sänker hastigheten såklart), så vad jag ska göra då?
    Det du ska göra är att öka hastigheten och köra om. Eller låta bilisten i höger körfält köra om dig så att du kan åka in i höger fältet... 
  • Imovane
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 14:05:45 följande:
    men som jag skrev ovan om jag då har en som jagar mig i röven i vänster körfält och så ligger jag jämsides med den jag tänkte köra om (denne ligger i höger såklart), bakom den i höger ligger en annan bil som inte håller det avståndet man ska och alltså kör nära, vad ska jag göra i en sån situation tycker du? 
    ska jag pressa mig in bakom bilen i höger körfält och riskera mitt och de andras liv som kör där? Ja om han/hon som kör bilen som jag försökte köra om får fel på bilen och jag ligger för nära så smäller det, och då smäller den som då ligger bakom mig rakt in i mig också.
    ska jag sänka hastigheten där jag ligger i vänster körfält (för att kunna pressa mig in i höger körfält) och då riskera att den som ligger och jagar mig i röva krockar med mig bakifrån? nej, för jag vill inte dö eller råka ut för någon olycka.
    jag har alltså inget annat val än att ligga kvar i vänster. öka kan jag ju inte heller göra eftersom den som jag ska köra om ligger i högsta tillåtna hastighet och avståndet till honom/henne kommer att bli för kort om jag gasar på och kör om, för nej de flesta sänker tyvärr inte hastigheten då utan ligger och jagar.
    Precis där utgör du en trafikfara genom att INTE öka hastigheten så att du kommer om! 
  • Imovane
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 14:10:22 följande:
    läs mitt andra inlägg för det är en fortsättning innan du svarar tack.
    det är för övrigt inte tillåtet att köra om någon (dvs utföra en omkörning) i höger körfält.
    Då får du ÖKA din fart i vönster körfält så att du kommer om! 
  • Imovane
    Fjärilslarv skrev 2014-01-07 14:10:55 följande:
    den högsta tillåtna hastigheten behöver inte alls vara 110.
    Skit samma. Om du ska köra om och föraren i andra fältet kör i högsta tillåtna hastighet så får du helt enkelt ÖKA farten så att du kan göra om. Annars utgör du en trafikvara. 
Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?