• Bok

Hur planerar man en renovering?

Tips från er som har renoverat hus efterfrågas... Eventuellt kommer vi flytta till ett hus som behöver totalrenoveras. Nytt badrum och kök behövs, nytt värmesystem, nya fönster, nya golv och omtapetsering av väggar etc. Eventuellt delvis nytt tak. Och jag vet inte ens hur man skall tänka/var man skall börja (eller om vi skall låta bli det   )  I så fall måste vi eventuellt bo där en del av tiden som vi renoverar, men vi kommer inte göra något själva.

Hur börjar man? Är det bäst att skaffa en totalentreprenad och ordnar de i så fall turordningen, eller förväntas man ha synpunkter på det själv? Eller är det bättre att behålla översynen själv? Hur lång tid skal l man realistiskt räkna med att det tar?

Jag är helt nybörjare så är tacksam för alla tips/vad vi bör tänka på som vi har glömt!

• Svar på tråden Hur planerar man en renovering?
  • Momalicious

Jag skulle börja med det som måste finnas för ett drägligt liv, typ badrum, kök och värme. Antar att tak och fönster inte är så dåliga att det läcker eller liknande? Att göra om ytskikt så som väggar är ju väldigt simpelt när man bor där. Ett rum i taget tycker jag är en bra strategi för att det inte ska vara kaos överallt. Såvida man inte gör allting färdigt innan man flyttar in, då spelar det något mindre roll. Hur lång tid osv det tar är ju upp till er, om ni gör allting direkt eller sprider ut det. Vi anlitar ingen för renovering av vårt hus, vi gör allt själva så då tar det ju längre tid eftersom vi inte kan greja varje dag mellan 7 och 16. Det enda vi inte grejar med själva är rör och el.

Min mamma renoverade sitt hus totalt när jag bodde hemma och jag vet av erfarenhet att det suger att bo i ett hus utan kök, som var det första hon renoverade. Så har ni möjlighet så gör åtminstone de stora grejerna innan ni flyttar.

• TaSe

Finns det flera toaletter i huset? Har ni möjlighet att göra något innan ni flyttar in?