• Bok

Hur planerar man en renovering?

Tips från er som har renoverat hus efterfrågas... Eventuellt kommer vi flytta till ett hus som behöver totalrenoveras. Nytt badrum och kök behövs, nytt värmesystem, nya fönster, nya golv och omtapetsering av väggar etc. Eventuellt delvis nytt tak. Och jag vet inte ens hur man skall tänka/var man skall börja (eller om vi skall låta bli det   )  I så fall måste vi eventuellt bo där en del av tiden som vi renoverar, men vi kommer inte göra något själva.

Hur börjar man? Är det bäst att skaffa en totalentreprenad och ordnar de i så fall turordningen, eller förväntas man ha synpunkter på det själv? Eller är det bättre att behålla översynen själv? Hur lång tid skal l man realistiskt räkna med att det tar?

Jag är helt nybörjare så är tacksam för alla tips/vad vi bör tänka på som vi har glömt!

• Svar på tråden Hur planerar man en renovering?
  • Momalicious

Jag skulle börja med det som måste finnas för ett drägligt liv, typ badrum, kök och värme. Antar att tak och fönster inte är så dåliga att det läcker eller liknande? Att göra om ytskikt så som väggar är ju väldigt simpelt när man bor där. Ett rum i taget tycker jag är en bra strategi för att det inte ska vara kaos överallt. Såvida man inte gör allting färdigt innan man flyttar in, då spelar det något mindre roll. Hur lång tid osv det tar är ju upp till er, om ni gör allting direkt eller sprider ut det. Vi anlitar ingen för renovering av vårt hus, vi gör allt själva så då tar det ju längre tid eftersom vi inte kan greja varje dag mellan 7 och 16. Det enda vi inte grejar med själva är rör och el.

Min mamma renoverade sitt hus totalt när jag bodde hemma och jag vet av erfarenhet att det suger att bo i ett hus utan kök, som var det första hon renoverade. Så har ni möjlighet så gör åtminstone de stora grejerna innan ni flyttar.

• TaSe

Finns det flera toaletter i huset? Har ni möjlighet att göra något innan ni flyttar in?

Vi köpte ett renoveringsobjekt för fyra år sedan och bodde faktiskt i husbilen till en början.

Börja med det som är mest akut. Kök/badrum, antar jag. Taket får ni kanske ta till våren, men kontakta firma så snart som möjligt.

Försök att renovera ett rum i taget, alternativt en våning i taget. Bo där det inte renoveras, om det går. Allt löper mycket smidigare om ni inte behöver blanda er i dom rummen som det är hantverkare i.

• Bok

Tusen tack för svar! Vi kan bo på annat ställe ett tag, så kanske skulle vi göravärme, badrum och kök innan vi flyttar in i så fall. Fönstrena läcker inte (än!) men de behöver verkligen bytas. Så då borde de också göras innan... och plötsligt känns det som så mycket att det liksom hade varit ännu skönare att ha allt gjort – men det blir svårt...

Och om man gör ett rum i taget, blir det inte mycket dyrare om man har målare till det om de inte kan göra allt samtidigt?

Det finns bara en toalett, så badrummet blir kanske allra högsta prioritet då...

Hade ni någon byggfirma som tog ansvar för allt med tidsplan etc och som bestämde ordningen eller fick ni tänka ut det själva?

• soetnoes

Vi flyttade in i vårat hus för ca 6 år sedan. Då hans föräldrar ägde huset innan så kunde vi slappna av kändes de som. Vi har målat om i varje rum + bytt golv. Dom hade renoverat badrummet. Köket bytte vi förra året. Tog ca 2 månader och då gjorde vi de själva. Nu gör vi om botten våning då allt ska gipsas och reglas. Vi har smått panik då vi väntar första barnet till sommaren. Men de brukar gå fort när vi väl sätter igång :)

• Momalicious

Nej vi bestämde själva. Ja, fönstren kan ju vara skönt att göra innan om man inte byter dom under en varmare årstid.

Jag vet faktiskt inte om det blir dyrare om man anlitar en målare "flera gånger" än en stor gång, men även om ni tar ett rum i taget så kan ni ju göra alla rummen i ett svep om ni har råd. Jag känner ändå inte till företag som är så stora att de har målare för alla rum i ett hus samtidigt liksom.. Men jag har inte anlitat nån heller ;) de tar ju betalt antingen per timme + material eller så får ni ett fast pris MEN med det sistnämnda bör man ju veta att de alltid tar till i överkant för att de inte vill förlora pengar, det gäller alla hantverkare.

Jag skulle absolut ta badrum och kök först, det tar mycket längre tid än att enbart måla om väggar eller lägga golv. Särskilt om ni vill ändra typ placering av rör och liknande som vi ville, då får man riva väggarna och börja om från början så att säga.

Har man råd och möjlighet så är ju det absolut bekvämaste att anlita folk så huset är precis som man vill ha det innan man flyttar in liksom. Men har man inte det så skulle jag välja de jobbigaste sakerna och de mest nödvändiga innan jag flyttade.

• kattm

Jag skulle fixa tak, fönster och värme innan inflytt, och sedan bo i huset i minst ett halvår innan jag renoverade kök och badrum, förutsatt att de rummen inte är i så dåligt skick att en renovering är akut. Om ni bor i rummet ett tag kommer det vara lättare att göra genomtänkta val som passar just er, när ni upptäcker vilka funktioner ni trivs med som finns nu och kan behållas (t ex spisen i det här hörnet), och vad ni saknar (t ex flytta kylskåp och frys till den väggen istället, och kanske få till mer bänkyta där de står nu). Det yttre skalet på huset är hur trist som helst att lägga pengar på, men det känns dumt att lägga pengar på insidan om den senare ligger i riskzonen för läckor, mögel osv.

Med tanke på vad du räknat upp hittills kanske ni även ska kolla om huset måste dräneras om (om det har källare eller är souterräng, och kolla då även radonhalt) och om elen behöver bytas. Vad gäller elen får ni sedan bestämma om ni ska ta dit en elektriker som drar om all el på en gång, eller om ni ska ta det rum för rum i takt med att ni renoverar inomhus.

För tak, fönster, värme och badrum skulle jag ta in offerter (och höra mig för i bekantskapskretsen om rekommendationer av firmor, kolla även referenser och f-skattesedel), ev även för köket, och resten av rummen skulle jag renovera på egen hand. Tidsåtgång har jag inte så stor uppfattning om tyvärr.

• Bok

Tusen tack för fler tips! Bra idé att bara göra det nödvändigaste tills man har bott in sig lite. Funderar vidare och räknar lite också...

Svar på tråden Hur planerar man en renovering?