• Anonym (Mannen)

Hur fastställer ni pappans SGI?

Hej!

Blev pappa nyligen och innan detta så fastställdes min frus SGI så att allt det var klart innan barnet föddes.

Då antar jag att vi nu även behöver fastställa min (dvs pappans) SGI nu? När jag loggar in på försäkringskassan.se så står det en arbetsgivare och inkomst som jag hade för 7 år sedan och som alltså är väldigt inaktuellt.

Hur ordnar man detta smidigast? Räcker det med ett anställningsavtal kanske?

Jag frågade min arbetsgivare om intyg men det hade dom aldrig lämnat innan så det behövdes inte sa dom.Jag vill ju gärna få ut pengar för de 10 dagarna snart.

• Svar på tråden Hur fastställer ni pappans SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Använder du e-legitimation korrigerar du din inkomst i samband med att du ansöker om ersättning. Du korrigerar i det steg där du ser dina uppgifter om inkomst, konto etc.

Använder du blankett finns det på baksidan av blanketten plats för ändring av inkomst och arbetsgivare. Korrigera där.

Be din arbetsgivare eller lönehandläggare att skriva ett arbetsgivarintyg som du skickar oss. På arbetsgivarintyget ska det finnas uppgifter om din anställning, när du blev anställd, tillsvidaretjänst eller tidsbegränsad anställning, din årsinkomst och din årsarbetstid.

Skicka underlaget till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 ÖSTERSUND

Hälsningar
    Carl, handläggare

• Anonym (Mannen)

Som jag skrev i första inlägget så vill arbetsgivaren inte skriva ett intyg med detta.

Då det är över 3000 anställda så kan dom inte skriva 3000 intyg.

De har aldrig behövt göra det tidigare och de anställda har inte råkat ut för några problem med ersättningen.

Det verkar som de skickat in anställningsavtal enbart.

Det måste väl också gå?

Sedan undrar jag varför man inte själv kan redigera uppgifterna efter inloggning med eleg på försäkringskassan.se?

Jag tänker på uppgifterna med arbetsgivare m.m.?

• Försäkringskassan

Hej!

Man kan bara ändra inkomst i samband med att man gör en ansökan eftersom det krävs en underskrift.

När vi får in ansökan från dig med ny inkomst och arbetsgivare så gör vi en inkomstutredning, har vi inget nytt underlag från arbetsgivaren så skickar vi en förfrågan till arbetsgivaren. De kan svara elektroniskt via internet på vår hemsida för arbetsgivare.
    Vi behöver få information om årsarbetstid och nuvarande årsinkomst finns det med på arbetsgivarintyget så kan du skicka in det.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (Mannen)

Ni skriver att årsarbetstid behövs.

På anställningsavtalet står det att jag jobbar 40h per vecka, räcker det?

Gällande lön så har jag en fast lön på 50000 per månad, dvs en bra bit över högsta gränsen.

Jag får även ibland bonus, ibland 0kr och ibland 30000 per månad men ofta ngn stans där emellan.

Hur ska man ta upp det i SGI?

Eller behöver jag ens bry mig om att ta med bonus eftersom att jag ändå ligger över gränsen?

Enklast då att bara ange att man tjänar 50 per månad och nöja sig med det?

• Försäkringskassan

Hej!

Årsarbetstiden registreras i timmar eller dagar, ofta beroende på hur arbetsgivaren gör avdrag för frånvaro. Om man arbetar 40 timmar per vecka är en normal arbetstid 40 timmar x 52 veckor = 2080 timmar. Men jag rekommenderar att du stämmer av uppgiften med ditt lönekontor och ber att de skriver ett intyg som visar årsarbetstiden.

Man får räkna med bonus, provision, ob-tillägg och liknande om det är återkommande (till exempel per månad eller år). Du kan i så fall räkna ut ett genomsnitt på din bonus under ett år och lägga ihop det med din grundlön.

Eftersom din grundlön redan ligger över inkomsttaket så kommer bonusen i praktiken inte att påverka din sjukpenninggrundande inkomst, men vi vill ändå alltid ha in korrekta uppgifter.

Hälsningar

Harry, handläggare

Svar på tråden Hur fastställer ni pappans SGI?