• Anonym (EU-medborgare)

240 dagars regeln

Hej!

1. Jag är bosatt utomlands (EU) och planerar flytta till Sverige. Jag har rätt till inkomstrelaterad föräldrapeng i Sverige, men uppfyller inte 240-dagars regeln.  När jag söker om föräldrapeng i Sverige kommer jag då få först 180 dagar med grundbelopp eller räknas de dagar jag fått föräldrapeng utomlands av först så att jag går direkt till inkomstrelaterad föräldrapeng?

2. Barnets pappa är bosatt och jobbar i Sverige. Är det möjligt för honom att ta ledigt från jobbet fredagar och ta ut föräldrapeng fredag till söndag från Sverige samtidigt som jag fortsätter ta ut föräldrapeng i mitt bosättningsland för måndag-fredag? 

• Svar på tråden 240 dagars regeln
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har fått föräldrapenning i ett EU-land behöver du skicka in ett intyg på det till oss på hur mycket föräldrapenning du har fått eller får. Det är för att vi ska räkna av de dagarna du har fått för att se hur många dagar ni får kvar i Sverige. Du behöver också skicka in intyg på anställning samt lön. Vi kommer då att utreda vilken nivå du har rätt att få föräldrapenning efter.

Gällande pappans uttag är det lika där att vi behöver få in intyg på hur mycket ni har fått ut i föräldrapenning. Är barnet ej fyllda 1 år finns det möjlighet att ta ut föräldrapenning i form av dubbeldagar. För att veta om han kan göra detta behöver han kontakta oss på Kundcenter 0771- 524 524.

Våra öppettider är:

Vardagar 8-21

Lördagar 8-15

Söndagar 15-21

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (EU-medborgare)

Hej!

Tack för svaret. Men hur räknas dessa 180 dagar på grundnivå? Kommer min svenska föräldrapeng ligga på grundnivå (225 kr/dag)  pga 240 dagars regeln eller baseras den på min inkomst då jag redan fått föräldrapeng från annat land i mer än 180 dagar?

• Försäkringskassan

Hej!
    Om ni har fått ersättning/föräldrapenning utbetalt i ett annat land kommer de dagarna att först räknas av från de 390 sjukpenningnivådagarna. Om det då är 180 dagar uttagna för barnet får ni ersättning efter den inkomst ni har/kommer att ha i Sverige.

Hälsningar
    Britta, handläggare

Svar på tråden 240 dagars regeln