• Analoga

Vad är rimlig tid/dygn för en 9-åring att spela/surfa?

Vad tycker NI är en rimlig tid sammanlagt på ett dygn för en 9-10-åring att surfa/spela spel på dator/surfplatta/mobiltelefon samt spel på diverse spelkonsoller ? Vi har fått ett litet problem med detta med vår 9-åriga tjej. Det har blivit väldigt mycket tid vid datorn, där hon bl a är inne på diverse spel, Moviestarplanet etc. Samt att hon har en egen surfplatta samt ett Nintendo 3 DS. Det har blivit som en ond cirkel; vi tjatar på henne att inte ägna så mycket tid åt det (nu snackar vi tid när hon är hemma) utan göra andra saker också. Men så fort hon kommer hem från skolan, eller in från att ha varit ute och lekt med kompisar så är det direkt till dator eller något av det andra. Är vi tvungna att be henne sluta för att vi ska äta, åka någonstans eller för att hon hållit på för länge så får vi tjata, tjata, tjata för hon säger bara "ja bara en minut till, ska bara...." det är bara det att det handlar inte om bara en minut i verkligheten.... Jag är så less på att tjata om detta och att hon gapar för att vi tjatar...så nu har jag bestämt att vi ska sätta upp regler för sammanlagd tid hon får ägna sig åt detta per dag, men frågan är hur mycket tid som är lagom? Nu har det ju varit jullov så då har det ju blivit mycket tid hemma, men nu börjar ju skolan imorgon så då blir det ju mindre tid över...men känner ändå att jag behöver en fast tidsram så hon vet vad hon ska hålla sig till co h för att vi ska slippa det förbannade tjatet. ...jo en sak till; självklart är hon tillsammans med kompisar på fritiden, men det är tiden när hon är hemma som det är problem...

• Svar på tråden Vad är rimlig tid/dygn för en 9-åring att spela/surfa?
  • En blå giraff

Jag tycker 2 timmar per dygn totalt gällande TV/spel känns rimligt. Såg en annan tråd där en annan person tipsade om "spelbiljetter" som delades ut till barnen. Varje spelbiljett motsvarade en viss speltid, och när biljetten var slut så skulle spelet stängas av. Det var jättesmart tycker jag.

Har själv en 6-åring som gärna vill spela. Och nu under jullovet har det blivit mycket spelande tyvärr. En kombination av dåligt väder, lite brist på kompisar och att vi som föräldrar varit lite slappa. Ska försöka ta tag i detta nu eftersom det blir vardag i morgon igen. Vi har i vanliga fall regeln inget spelande och TV före middagen hemma. Och spelet stängs av åtminstone en timme innan läggdags. Så han hinner inte spela så mycket.

• cherrykola

Kom ihåg att sätta er in lite i spelen också. Vissa spel går inte att spara när som helst och därför kan man behöva en liten stund till för att komma till en sån punkt i spelet :) Att höra "säng av NU" kan vara grymt irriterande ibland av den anledningen och därför leda till mer tjafs.

Spel är ett intresse precis som tex att måla så visa intresse för era barns spel.

Mina makes mamma spelade bla world of warkraft med sina barn några gånger vilket var (och är) väldigt uppskattat. (Hon kommer hit och testar olika spel ibland nu med)

You're such a puppet on string. You don't get it!
  • pigglet

Här spelas det drygt 2 timmar/vecka. Tiden får delas upp som barnen vill, man kan spela en kort stund varje dag eller längre stunder men sällan. De tittar mer på tv-program, på dator eller tv. Blir nog 1 timme/dag i snitt.
    Det är så mycket annat som ska hinnas och göras, jag tycker skärmtid är lite slöseri med tid som man kunde ägna åt annat.

• Analoga
    cherrykola skrev 2014-01-07 21:28:27 följande:
    Kom ihåg att sätta er in lite i spelen också. Vissa spel går inte att spara när som helst och därför kan man behöva en liten stund till för att komma till en sån punkt i spelet :) Att höra "säng av NU" kan vara grymt irriterande ibland av den anledningen och därför leda till mer tjafs. Spel är ett intresse precis som tex att måla så visa intresse för era barns spel. Mina makes mamma spelade bla world of warkraft med sina barn några gånger vilket var (och är) väldigt uppskattat. (Hon kommer hit och testar olika spel ibland nu med)

Ja det kan jag förstå; men barn är listiga och hur vet man att det inte börjar på en ny bana t ex? :)
  • cherrykola
    Analoga skrev 2014-01-07 22:16:24 följande:

Ja det kan jag förstå; men barn är listiga och hur vet man att det inte börjar på en ny bana t ex? :)
    Om man sätter sig in lite i spelen dom spelar så ser man ju det om man kommer in. Dessutom handlar det inte alltid om "en ny bana" utan bara att sparpunkterna är spridda. Man kan också ofta kolla när det senast är sparat :) Som sagt, sätter man sig in lite i sina barns intressen så är det inte så svårt.
  • Sous

Antingen så bestämmer ni att det är ex en halvtimme per dag som gäller (vilket jag tycker är nog för en nioåring) och sen är det så, eller så tar ni bort alla spel totalt en period så att hon får upp ögonen för annat (inte som ett straff utan bara för att ni har bestämt att det är bäst så).

Gå inte i fällan att låta henne tjäna in speltid eller att hålla på med biljetter och poäng. När man gör så bekräftar man för barnet att spelandet är väldigt attraktivt och åtråvärt och situationen kan till och med förvärras.

• elinaehn

jag försöker tänka att det beror på VAD hon gör. vi ser en serie på box ihop, så hon får läsa text o höra engelska. det tycker jag är rätt bra som tvtid. annan tvtid efterfrågas sällan. däremot älskar hon minecraft på paddan och moviestar planet. jag vill begränsa lite men framför allt ber jag henne att köra mattespel på paddan en stund varje gång (ofta en gång om dagen) så hon får speltid men lite nytta. multiplikation och king of math ... tror nog en-två timmar om dagen går till skärm här...

• LottaF

När det blir för mycket tjat sura miner också vidare när de inte får kan spela då stängs spelen av helt ett tag. Då hittar barnen nya saker att göra och efter ett tag får de återgå till att spela först kontrollerat och sen mer fritt. Mobiler och plattorna är ju svårare att kontrollera men samma där i nödfall får vi väl ta dem ifrån dem när de är hemma  om det blir för mycket. Nu är det inte ofta vi behövt göra något av detta men vi har fått säga till om det ordentligt och då har det blivit bättre. Mitt förslag är att ni tillsammans med dottern kommer fram till en rimlig gräns och kanske bestämma någon spelfri dag i veckan då man får göra annat och då är man ju utan tv film tid också.eller att man får välja film eller spel tex.

• Moa66

Har läst att barn inte bör spela datorspel mer än 1 h/dag och då inte mer än 20 min per gång således 3x20 min/dag enligt någon hjärnforskare. Vi ställer kökstimern så blir det mindre diskussioner - när det piper är det slut inget snack.

Svar på tråden Vad är rimlig tid/dygn för en 9-åring att spela/surfa?