Vad är rimlig tid/dygn för en 9-åring att spela/surfa?
Vad tycker NI är en rimlig tid sammanlagt på ett dygn för en 9-10-åring att surfa/spela spel på dator/surfplatta/mobiltelefon samt spel på diverse spelkonsoller ? Vi har fått ett litet problem med detta med vår 9-åriga tjej. Det har blivit väldigt mycket tid vid datorn, där hon bl a är inne på diverse spel, Moviestarplanet etc. Samt att hon har en egen surfplatta samt ett Nintendo 3 DS. Det har blivit som en ond cirkel; vi tjatar på henne att inte ägna så mycket tid åt det (nu snackar vi tid när hon är hemma) utan göra andra saker också. Men så fort hon kommer hem från skolan, eller in från att ha varit ute och lekt med kompisar så är det direkt till dator eller något av det andra. Är vi tvungna att be henne sluta för att vi ska äta, åka någonstans eller för att hon hållit på för länge så får vi tjata, tjata, tjata för hon säger bara "ja bara en minut till, ska bara...." det är bara det att det handlar inte om bara en minut i verkligheten.... Jag är så less på att tjata om detta och att hon gapar för att vi tjatar...så nu har jag bestämt att vi ska sätta upp regler för sammanlagd tid hon får ägna sig åt detta per dag, men frågan är hur mycket tid som är lagom? Nu har det ju varit jullov så då har det ju blivit mycket tid hemma, men nu börjar ju skolan imorgon så då blir det ju mindre tid över...men känner ändå att jag behöver en fast tidsram så hon vet vad hon ska hålla sig till co h för att vi ska slippa det förbannade tjatet. ...jo en sak till; självklart är hon tillsammans med kompisar på fritiden, men det är tiden när hon är hemma som det är problem...