Du måste logga in för att svara i en tråd.

• hallontroll

Global shipping programme

Hej! Är det nån av er som har handlat på Ebay och fått varan levererad med global shipping programme ? Jag undrar vem delar ut den i Sverige? Posten eller nån annan bolag? Enligt spårningsinformationen har de försökt dela ut paketet 2 gånger , men ingen har ringt på dörren eller lämnat nån avi. Hittar ingen info på nätet heller. Tack.

• Svar på tråden Global shipping programme
  • Momalicious

Skulle inte förvåna mig om det är fedex, dom är värdelösa. Köpte från en hemsida en gång med dom som leverantör och det stod också att de försökt lämna ut men jag visste att ingen varit vid dörren. Till slut visade det sig att de slarvat bort paketet och att de inte försökt lämna ut det utan att det hamnat på närmaste postutlämningsställe. Men testa och mejla eBay om det inte står nåt på hemsidan.

• hallontroll
    Momalicious skrev 2014-01-07 21:29:55 följande:
    Skulle inte förvåna mig om det är fedex, dom är värdelösa. Köpte från en hemsida en gång med dom som leverantör och det stod också att de försökt lämna ut men jag visste att ingen varit vid dörren. Till slut visade det sig att de slarvat bort paketet och att de inte försökt lämna ut det utan att det hamnat på närmaste postutlämningsställe. Men testa och mejla eBay om det inte står nåt på hemsidan.

Tack. Mejlat Ebay.
  • Ebayare

Visste du det här om Global Shipping programme? (GSP)
    Global Shipping Programme
     innebär att du får betala en dyr avgift till GSP varje gång du handlar på Ebay.
    På Ebay så står det bara den totala fraktavgiften, vilket jag har reagerat på har blivit dyr den senaste tiden.
    Det är först när du betalat och får kvittot från Paypal som du ser att du fått betala en avgift på ibland lika mycket som varan kostade till det här GSP.
    a det ingår i den totala fraktavgiften som anges på Ebay men kolla ditt Paypal kvitto sen så får du se vad den egentliga frakten kostade och var GSP tog betalat från dig.
    (
    står *PITNEYBOWES" på Paypal kvittot)
    Detta gäller från alla länder. Alltså även inom EU.
    Där det egentligen inte ska behöva vara några extra avgifter då det inte tillkommer tull.

Köper du tex en vara på engelska Ebay så ska säljaren först skicka ut paketet till GSP ombud i England... sen vidarbefodrar dom paketet till dig.
    För detta betalar du som köpare dubbla frakt kostnader och dyra avgifter.
    Detta är ju helt sjukt. Varför ska paketet som skickas från England gå till en mellanhand i England för att sedan skickas ut till dig? Finns ingen logik som helst i detta.
    Och det tar ju längre tid än om säljaren hade skickat det hem till dig med vanliga post.

Tyvärr så kan vi som köpare inte välja bort Global Shipping Programme.
    Detta är något vi blir påtvingad. Ca 80% av alla säljare på Ebay har det.

Sist jag beställde en t-shirt från US så kostade det ca $20 totalt med frakt.
    Sen fick jag betala lila mycket till i avgift till Global Shipping Programme!!!

Hoppas ditt paket har kommit fram nu. Om berätta gärna vem som delade ut dom.
    Jag väntar fortfarande på mina paket.

• eworetlaw

Global Shipping Program / Pitney Bowes is expensive, slow, not trackable internationally!

- Don't use this shipping system! It is possible to get the seller to use another more reliable shipping system. An example: a $3 cd from USA is charged $22 for GSP shipping and takes several weeks. Use the USPS and it cost you less than half that sum! And it's faster. - This is to my eyes organised robbery! Also they say it's trackable but it's not. The only track you get is at the best a time and a date, no place ( not available they say)! And they use many different carriers which means less safety of the shipping. This shipping system belongs to the black list of things to avoid!

• tghtgh2013

Exakt samma sak har hänt mig. Under tracking info påstås det att man har gjort ett försök att lämna en eBay-försändelse till min postadress (vilket jag är övertygad aldrig skett) för att senare samma dag lämnat den till postens utdelningsställe (en ICA-butik) ? där strul uppstått p g a en detalj beträffande min namnteckning.
    Under Glöobal Shipping Terms skulle det ha varit otillåtet att använda sig av ett 'P.O. Box'-adress, vilket är precis vad postens utdelningsställen motsvarar.

• Noname00

Har använt det , gick väldiigt smidgt låg i lådan efter en vecka från australien.

• Bjarni

Hej
    Jag håller med ang. GSP (Global Shi##ing Program). Det här är helt värdelöst system. Man betalar stora summor till Ebay i nåt som egentligen är administrations kostnader och extra fraktkostnad.
    Det är helt omöjligt att spåra sändning - helt värdelöst tracking system och frakttiden är dubbelt så lång som när man använder andra. Har också erfarenhet av att GSP påstår att de har försökt leverera paket som dom inte alls har gjort.
    Ang. att ta kontakt med Ebay - det är också helt omöjligt. Man hamnar i en rundgång och får aldrig kontakt.
    Det här är oseriöst och osäkert sätt att hantera frakt. Det är svårt att undvika använda GSP men jag brukar fråga om det går att använda annat sätt. Om inte, så ger jag säljaren (om jag ändå köper) största möjliga minus i feedback for "shipping" på grund av att den använder GSP. Jag tror det är ända sättet för att trycka på förändring.

• Guldkant

Har köpt en vara från Ebay (uk) den är skickad med GSP och enligt deras tracking är varan levererad. Problemet är att NEJ den är inte levererad. Den står dessutom som levererad till Borlänge där jag inte bor! Det ligger 1 timmes bilfärd från mig. Jag hittar ingenstans var man kan vända sig till i Sverige för att ens ha möjlighet att hitta paketet. De anser att det var 10 dagar sen jag fick varan!

Svar på tråden Global shipping programme