Visste du det här om Global Shipping programme? (GSP)
Global Shipping Programme innebär att du får betala en dyr avgift till GSP varje gång du handlar på Ebay.
På Ebay så står det bara den totala fraktavgiften, vilket jag har reagerat på har blivit dyr den senaste tiden.
Det är först när du betalat och får kvittot från Paypal som du ser att du fått betala en avgift på ibland lika mycket som varan kostade till det här GSP.
a det ingår i den totala fraktavgiften som anges på Ebay men kolla ditt Paypal kvitto sen så får du se vad den egentliga frakten kostade och var GSP tog betalat från dig.
(står *PITNEYBOWES" på Paypal kvittot)
Detta gäller från alla länder. Alltså även inom EU.
Där det egentligen inte ska behöva vara några extra avgifter då det inte tillkommer tull.
Köper du tex en vara på engelska Ebay så ska säljaren först skicka ut paketet till GSP ombud i England... sen vidarbefodrar dom paketet till dig.
För detta betalar du som köpare dubbla frakt kostnader och dyra avgifter.
Detta är ju helt sjukt. Varför ska paketet som skickas från England gå till en mellanhand i England för att sedan skickas ut till dig? Finns ingen logik som helst i detta.
Och det tar ju längre tid än om säljaren hade skickat det hem till dig med vanliga post.
Tyvärr så kan vi som köpare inte välja bort Global Shipping Programme.
Detta är något vi blir påtvingad. Ca 80% av alla säljare på Ebay har det.
Sist jag beställde en t-shirt från US så kostade det ca $20 totalt med frakt.
Sen fick jag betala lila mycket till i avgift till Global Shipping Programme!!!
Hoppas ditt paket har kommit fram nu. Om berätta gärna vem som delade ut dom.
Jag väntar fortfarande på mina paket.