• mammaknasen

6-åring förstoppad trots Movicol mm! Fler?

Min 6-åriga kille har varit förstoppad i flera år. Detta visar sig ffa genom att det läcker lite bajs i kalsongerna typ varje dag och ibland även lite kiss. Såhär har det varit i flera år, så himla jobbigt och frustrerande för alla i familjen. Det blir såååå mkt tjat, gnäll och tårar. Han tar Movicol varje dag samt linfrön och katrinplommon. Nu bajsar han varje dag men det läcker bajs ändå. Vi har försökt ge Resulax hemma men han är livrädd och vägrar! Tillsist fick vi åka till sjukhus och ge honom lugnande och därefter lavemang, och då bajsandet han en massa gammalt. Men efter två dagar kom problemet tillbaka igen. Nu har vi fått tid till en uroterapeut för att prata om detta, men det är 2v till dess och jag vill knappt han ska gå till skolan pga risken att han ska bajsa på sig där. Usch, så himla ledsamt och stressande för alla... Nån som känner igen sig? Tips?

• Svar på tråden 6-åring förstoppad trots Movicol mm! Fler?
  • krompa

När det varit som värst har vi gett microlax varje eftermiddag under 1-2 veckor. Vad säger barnläkarna ni har? Vår läkare har skrivit ut microlax i 50-pack emellanåt för att vi ska bli av med förstoppningen. Vi har även höjt dosen movicol under vissa perioder.

• födda 08 o 12

Vi hade samma problem med vår son. Vi fick ge "klux" lavemang 3 dagar i rad för att tömma tarmen ordentligt och därefter en microlax varje gång det kom bajs i kalsongerna. 1 1/2 påse Movicol om dagen.  Efter den behandlingen blev vi av med förstoppningen.

Men lider med dig, fruktansvärt att behöva utsätta sitt barn för lavemang. Vi hade tårar i ögonen både jag och sonen.

Prata med fröknarna så att de vet om problemet, min son fick ett par folders att ta med till förskolan att visa kompisar och fröknar, men han är ett år yngre än din son kanske är känsligare ålder?

• Kerubmamman

Rent spontant tycker jag att man kanske ska testa höja movicoldosen, för nuvarande dos verkar inte ge full effekt. Vad säger läkarna? Vilken dos har han i dagsläget? 

Är han utredd för matallergier/intoleranser? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • mammaknasen

Tack för gulliga och hjälpsamma ord. Jag ska ringa imorgon igen och prata med barnmottagningen om att få fler Klyx. Problemet är ju att han är så himla rädd för att ta dem, varken mutor, "hot" (ja, jag vet man ska inte men man blir desperat och plötsligt blir det indragen tv-spelstid mm) hjälper, han är så rädd att det ska göra ont. Vi kan ju inte åka till sjukhus och ge honom ett litet rus varje gång han ska få lavemang ... Han får två påsar Movicol Junior/dag just nu. Vi ska ta glutenprov (blodprov) så snart det går men han är stickrädd oxå... Kanske de kan ta det om de ändå ska ge honom ett rus... Känns dock skönt att läsa att fler haft det såhär jobbigt och att dwt blivit bättre.

• Annaïck

Min son använde Forlax och det funkade jättebra. Kanske nagot att prova?

• Mumsan6854

Hej!

Hur har det gått för er? Vi har en son med samma problem. Precis som du beskriver så läcker han ibland. Det kan gå flera veckor där allt är ok. Sedan kommer en period med läckage. Den brukar vara några dagar, i värsta fall 1-2 veckor. Han har ätit Movikol i två år utan märkbart resultat. Han är aldrig hård i magen så det är svårt att tro att det är förstoppning men det är vad läkaren säger. Det hela började när han en gång inte kom ut från toaletten. Någon som har några tips? Någon som haft detta problem länge och faktiskt blivit av med det? Börjar ju bli lite desperat...

//Mumsan

• angii

Fråga om ni inte kan få utskrivet cilaxoral. Det är droppar som man tar. Smakar gott också :) man tar det på kvällen och på morgonen kör det igång. Man får inte ta det jämt men typ en vecka eller vid behov. Rena räsern för magen :)

• Mandelskorpan

Dotterns mage tar tvärstopp om hon äter större mängder vete. Hon hade stora problem när hon var 4-5 men genom att att hålla nere mängden vete / dag så funkar det bra nu. Hon är 7år nu. 

Kanske kan ni be att få komma till en dietist, om ni inte redan har en sådan kontakt?

• TigerMu

Ser att det va ett tag sen det skrevs i denna tråd men jag försöker ändå :)

Hur har det gått med förstoppningen?

Jag har en son som är 6 år och har precis samma problem. Äter 3-4 påsar movicol dagligen och ändå kommer det bajs i kalsongerna 1-4 ggr per dag. Han har även problem med blåsan så han läcker urin lite hela tiden och har fortfarande blöja på natten! Detta med kisseriet har pågått sedan han var 3 år och bajseriet har varit i ca ett år nu. Vi har också kontakt med en urologsjuksköterska på barnkliniken. Min son äter även medicin som är blåslugnande då den är lite irritabel. Jag förstår verkligen din frustration över detta och även här är det många tårar och mycket tjat :( man undrar när detta ska bli bra? Vad kan man mer göra?

Svar på tråden 6-åring förstoppad trots Movicol mm! Fler?