Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej, Är i samma situation som flera andra här...Min pojkvän och jag ansökte via webben 25/7-2013, han var på intervju 23/8 på ambassaden, sedan har inget hänt. När vi ansökte var väntetiden 7 mån, sen blev den 10 och i nuläget 11. Det har snart gått 8 hela månader. Jag ringde efter nån månad bara för att höra om något händer, vilket det givetvis inte gjorde. I förra veckan ringde jag igen, samma sak, ingen handläggare ännu och ärendet är för tillfället i Norrköping. Som svar får man bara standardsvar som man blir galen på. Jag förstår att de i kundtjänsten inte kan säga annat än det de får direktiv till, men att det efter dryga 7 månader fortfarande inte tillsatts någon handläggare är vansinne. Jag mailade och begärde förklaringar i måndags (3/3) och har ännu inte fått något svar. Någon som vet om det är "normalt" att de tar 1 vecka på sig (eller mer) att besvara mail? I april är det dags att uppdatera deras väntetider och jag är nästintill säker på att de kommer öka på väntetiden, vilket i sin tur innebär att de kommer gömma sig bakom det argumentet i all evighet. Sen ska de ju säkert ha semester i sommar med, så då lär det bli änuu mera fördröjningar. Dessutom är det helt sinnessjukt att han inte får vara i Sverige undertiden beslutet fattas, som de hela tiden hänvisar till. jag har åkt iväg två gånger för att träffas, men jag har två jobb + heltidsboende skolbarn, så jag kan inte åka iväg hur som helst hela tiden. både jag och han blir bara mer och mer desperata över situationen. Allt är ju klart, bifogat och ifyllt komplett, är det så svårt att ha någon som kollar igenom ansökningar som hastigast och sorterar i två högar, en komplett och en där kompletteringar krävs? Å så bara beta av? Som sagt, all denna ovisshet man hålls i är vedervärdig! kunde man fått ett könummer så kunde man se att det händer något iallafall, i nuläget är det som ett lotteri snarare. Tips är välkomna, annars är det skönt att bara få prata med folk i samma situation. Grattis till er som är klara med helsicket och håller tummarna för oss andra som fortfarande väntar!