• Alind

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Intressant läsning, inte minst att det verkar ha tagit väldigt olika tid för er.. Jag och min man väntar på besked, men det går trögt, vilket känns väldigt frustrerande och stressigt eftersom jag är gravid. Såhär har det sett ut för oss än så länge.

Vi gifte oss i januari på en svensk ambassad. I början på april ansökte han om uppehållstillstånd. I slutet på maj blev jag gravid. För 2,5 månad sedan registrerades mitt moderskapsintyg hos Migrationsverket. Min man blev kallad till, och genomförde, sin intervju i mitten på september på en svensk ambassad.

När jag inte kom fram till Migrationsverket på telefon, besökte jag för några veckor sedan ett kontor för att få namn på en eventuell handläggare. Jag fick ett namn och kontaktade denna person per telefon. Hen svarade den 10/10 att hen inte var vår handläggare, men att vi skulle få en handläggare snarast (veckan därefter) eftersom vårt ärende är prioriterat p.g.a. att jag är gravid. Den där veckan har nu gått, så idag 20/10 ringde jag till Migrationsverket (jag lyckades komma fram för en gångs skull!). Då fick jag till svar att vi fortfarande INTE har någon handläggare, men fick återigen beskedet att vårt ärende är prioriterat. Det känns ärligt talat som ett skämt att få höra att vi skulle vara prioriterade när det redan har gått såhär lång tid! 

Dessutom fick jag reda på att ansökningstiden numera är 14 månader (för webbansökning). När jag påpekade att min man ansökte i april månad och att väntetiden då var 11 månader, svarade hen att det inte spelade någon roll. Nu är det 14 månader som gäller.

Jag har numera inga förväntningar på att min man kommer att komma hit i tid till födseln av vårt barn i mitten på februari. Mitt förtroende för Migrationsverket är lika med noll. Att vi 6 månader efter min mans ansökan och 2,5 månader efter att de registrerat att jag är gravid inte ens har en handläggare är fullkomligt absurt!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid