Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej Alla,
Jag har följt den här tråden ett tag nu, och känner att jag också vill dela med mig av mina tankar. Jag försöker INTE provocera någon med det jag nu säger.
Först lite data från mig och min fru.
Webbansökan i mars 2014, intervju på ambassaden i Kiev i maj 2014.
Alltså har vi snart väntat ett år.
Med all respekt, snälla snälla får jag be alla att ha tålamod, och inte ringa och eposta upprepade gånger till handläggarna på de olika enheterna. Dom kan ju uppenbarligen inte svara på var vi befinner oss i kön. Med tanke på att stackars Migrationsverket ska hantera runt 90 000 ärenden under 2015 och en del av dessa är just våra familjeärenden så kan jag förstå att dom har mycket att göra. Dom arbetar på regeringens uppdrag, och endast med sina tilldelade resurser.
Om alla vi som väntar ringer och epostar upprepade gånger så ökar det bara på dessa oändliga, kraftnedbrytande handläggningstider.
Så, även om jag vet hur svårt det är (eftersom jag själv upplever detta med min fru), försök att ha tålamod. Planera och förbered istället redan nu sådant som ni faktiskt kan göra. T.ex. undersök hur det går till att skaffa ID-kort, bank-konto, kreditkort.... Kolla hur man folkbokför sin partner, hur man skaffar ett svenskt körkort, hur det går till att anmäla sig till svenskastudier. Spara pengar till flygbiljett, och de kostnader som kommer när flytten hit är ett faktum.
Var kreativa, planera, känn förväntan och se fram emot glädjen som faktiskt kommer den dag det positiva beskedet kommer. Plötsligt Händer Det!