• vil

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Smilla75 skrev 2016-02-10 08:33:47 följande:
    Väntetiderna som anges är beräknade på ärenden som avgörs nu. Tiderna kommer att öka till följd av den stora asylinvandringen i höstas, men det blir först senare när deras ärenden har avgjorts. Det påverkar inte er som redan har en ansökan igång i så hög omfattning.
    Vissa ärenden tar sig fort igenom E3, några har väntat i 2,5 år men det är inte den generella väntetiden.
    Däremot kommer den nya utlänningslag som införs i vår/sommar att innebära ett försörjningskrav för nästan alla. Att kommunicera det i ärenden och följa upp samt beslut i de ärendena kommer att ta lång tid.
    Jag kan som sagt inte veta, budgeten är inte ens fördelad för 2016, men det bör vara rimligt att en ny ansökan kan få en väntetid på 2-3 år. Ni som redan har väntat längre, haft intervju osv kommer inte att drabbas så mycket tror jag.
    Smilla75,
    jag undrar om kan utveckla det du skrev tidigare:
    Däremot kommer den nya utlänningslag som införs i vår/sommar att innebära ett försörjningskrav för nästan alla.

Kommer detta försörjningskrav gälla all anhöriginvandring, eller bara för anhöriga till flyktingar som kommit till Sverige för asyl? Gäller detta krav även för infödda svenskar som avser att få sina anhöriga till Sverige?

Vad innebär försörjningskravet; att man har fast arbete i Sverige med tillräcklig lön, samt en tillräckligt stor bostad i Sverige? Det här är ju svårt krav att lösa om man arbetar och bor utomlands tillsammans med sina anhöriga, i väntan på beslutet som nu tycks dröja åtminstone 2?3 år.
  • vil
    Smilla75 skrev 2016-03-07 20:30:45 följande:
    Ja, försörjningskrav införs även för svenska medborgare. Utöver bostad behövs en tillräcklig inkomst, som inte är socialbidrag men kan utgöras av t.ex A-kassa. Det är ingen skillnad mot försörjningskravet idag, men det utvidgas till att omfatta merparten av all anhöriginvandring. Jag klipper in lagförslaget i denna del:

7.3 Utvidgat försörjningskrav
    ...

Tack för referensen, jag lyckades finna regeringens hela remiss till Lagrådet. Fann även att denna fråga avhandlas på Flashback, exempelvis post 3802 berör ämnet. Dock så kvarstår ett par frågor:
    Jag har sett uppgifter på att försörjningskravet kan bli på drygt 5000 kr/månad. Kräver detta att anknytningspersonen har en anställning i Sverige eller kan hen vara anställd utomlands? Måste man ha en regelbunden inkomst eller är en tillräckligt stor förmögenhet ok? Hur verifierar MiG inkomst/förmögenhet, via svenska Skatteverket och banker?
    I MiG:s nuvarande försörjningskrav framgår att tillräckligt stor bostad för två vuxna ska ha kök/kokvrå, vardagsrum och 1 sovrum. Finns det någon chans att ta sig igenom detta krav om man bor i en etta? Kommer MiG att göra hembesök och kontrollera bostaden? Om man smäller upp en temporär/permanent vägg i vardagsrummet så har man plötsligt omvandlat den till en tvåa, anses det ok? Finns det något lägsta krav på antal kvadratmeter?
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid