• Luna1234

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Tänkte bara dela med mig lite om min senaste kontakt med Migrationsverket.

Fick idag Höra att min man som är viseringsfri visst kan besöka Sverige under tiden. Vi skulle meddela in och utresa till dom innan . Om en handläggare hinner ta i ärendet så väntar man att ge beslut tills han inte är i landet . Det skulle bli någon större försening av beslutet trodde dom. Jag vet inte om jag vågar lita på riktigt att det inte skulle bli försening..

Vi ansökte 2015-10-04 kompletterade i november och intervjun gjordes 2016-01-19. Inget nytt sedan dess.

• Luna1234

Det vet man inte . Enligt mannen jag pratade med så sa han att om man meddelar dom innan så skulle handläggaren inte ta beslut om dom visste att han skulle åka ett visst datum . Annars kan man alltid ringa och kolla var tredje dag och kolla om msn fått en handläggare. Har msn fått en så kAn man ju alltid ta kontakt och se vart i processen man är så ens partner hinner åka innan beslut ges..

• Luna1234

Smilla74. Jag har sett att du har koll på vad som gäller och undrar om du kan uttala dig även om min fråga Skrattande

Min man besöker mig just nu över sommaren. Han är viseringsfri så han har inte behövt visum. Vi funderade på att söka uppehållstillstånd för besök och förlänga hans besök i två månader till. Väntetiderna är ju så långa och enligt MV's webbsida så ska vårt ärende ta mellan 15-19 månader att handlägga. Vi ansökte i oktober 2015 så han skulle hinna resa ut innan vår ansökan fyller året. Han skulle då kunna vänta på beslutet utanför Sverige.  Är det helt kört att få något sådant beviljat? Syftet är ju inte bosättning utan att få vara tillsamans lite till pga den extremt långa handläggningstiden. Hoppas du kan bringa lite hopp eftersom jag redan börjat få ont i hjärtat vid tanken på ännu ett farväl.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid