• patriciar

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ortelius skrev 2016-08-19 19:33:39 följande:

Enligt Utlänningsförordningen så ska handläggningstiden inte överskrida 9 månader, så det bryter man mot.

Av som gjort webbansökan är det de som lämnade in ansökan i första halvan av juli 2015 som nu tilldelas beslutande handläggare. Sen kan beslutet komma redan efter någon timme. Om det behövs att en andra beslutsfattare ska kontrollera beslutet eller om kompletteringar behövs så kan det ta någon månad till. Har man riktigt otur så kan ärendet hamna i utredningsflödet och även den svenska partnern behöver intervjuas, i så fall tar det uppemot ett år extra.

Statistiken för anknytningsärenden är inte lika fullständig som den för asyl, kanske ett utslag av att det är ett mindre prioriterat område. I den senaste prognosen från 25 juli finns en del info om hur de ser utvecklingen, läs särskilt sidan 31 och framåt:

www.migrationsverket.se/download/18.2d998ffc151ac387159144ce/1469515935477/Migrationsverkets+prognos+4%2816%29+2016-07-25.pdf

Balans väntas nås först i slutet av 2018. De skriver också att för att vända utvecklingen krävs att resurser tillförs vilket kan ske när asylärendena har avarbetats, på annan plats i dokumentet skriver de att detta kan ske mot slutet av 2017. Jag hoppas att det är fel och att kötiderna börjar gå ner tidigare än så.

Hej Ortellius, 

gaaahhh, jag får fullständig panik när jag ser att du skriver OM man har otur så blir svenska partnerna (jag) kallas till intervju. Att det då kan ta 1år till? Är det sant? Hur? Va? Har du erfarenhet av det? 

Vi ansökte: Okt 2015
    Brev om att boka intervju: Mars 2016
    Intervju : Maj 2016
    Tyst sedan dess! 
    Min kille är från Turkiet. 

Tacksam för svar. Ha en trevlig helg :)
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid