Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej! Jag har läst de senaste sidorna och vill fråga Smilla75 om just vårt läge. Men uppskattar andras svar också!:)
Jag och min kille träffades när vi pluggade på ett utländskt universitet(varken hans hemland eller i Sverige då). Då började vi dejta och umgås men har inte bott tillsammans. Sedan återvände jag till Sverige och ska ta examen sommar 2017, och han nu i sitt hemland letar efter jobb efter examen denna sommar. Jag har hört att det är långa väntetider så det är därför vi har bestämt oss för att börja ansöka redan nu.
Jag har timlön(kanske 7-8000 kr/mån) och CSN, och jag bor hemma hos föräldrar som har tillräckligt stor utrymme. De tycker om att jag bor kvar och vill inte jag ska betala. Så kommer dessa två räknas som Försörjningskrav och bostad? Hur stor sannolikhet är det att få direkt avslag enligt dig?
På Migrationsverkets hemsidan står det ju att det tar normalt 13 - 14 månader innan handläggningen påbörjas, vad jag har förstått som. Så när det väl startar kommer jag att redan jobba heltid(för jag kan välja att jobba heltid på mitt nuvarande arbetsställe). Kommer de att bevilja checka igen min ekonomiska status då?
Tack tack på förhand!!