• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (snälla)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-09-26 18:38:54 följande:

Men hörni tjejer, vd är det för fel på de svenska killarna?

Min mosters väninnas barnbarns get var tillsammans med en svensk kille som brukade banka skiten ur henne på fyllan. Så nu vågar jag inte bli tillsammans med en svensk och avråder alla jag kommer i kontakt med att göra detsamma. Nä, tacka vet jag min snälla, hänsynsvisande utländska pojkvän med sina varma, mörka ögon. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-09-27 17:35:30 följande:

Jojo, och det gick ju bara inte.

Svara på frågan istället.

Varför i hela friden skulle jag svara på din frågor?! Vad får dig att tro att jag har något att säga dig utöver att du är anmäld igen.
  • valentinaaaa

Hej! Min man skickade in ansökan om uppehållstillstånd den 26 maj 2014. Han fick äntligen intervju tid den 6 oktober, jag har sen maj varit med honom i Serbien,

Det är så sjukt dryg och behöva vänta, hoppas vi alla blir klara snabbt!

• Mimmipigg
    valentinaaaa skrev 2014-09-28 11:19:54 följande:

Hej! Min man skickade in ansökan om uppehållstillstånd den 26 maj 2014. Han fick äntligen intervju tid den 6 oktober, jag har sen maj varit med honom i Serbien,

Det är så sjukt dryg och behöva vänta, hoppas vi alla blir klara snabbt!

När fick ni mailet om att boka intervju?

Vi gjorde webbansökan 1 augusti o väntar nu på intervjumailet. Kom hem i fredags efter att ha spenderat 2 härliga veckor med min fästman i hans hemland Albanien. Känns alltid så jobbigt o lämna han då jag vet att han mår dåligt av att vara där i hans hemland. Jag åker tillbaka igen i slutet på november då vi bestämt att gifta oss där så att hans mamma får vara med när hennes enda son gifter sig. Vi kommer göra det borgerligt då vi båda inte gilla det där med stora fester osv hehe. Vet inte hur detta kommer påverka ansökan då vi ansökte som sambo men tänker fan inte trycka på pausknappen på våra liv bara för att en myndighet inte kan vara snabbare på att göra beslut. Räcker med att vi måste leva isär i flera månader. Hoppas bara att det går snabbare än 11 månader.
  • Anonym (M)

Det känns som om det är omöjligt nu för oss som redan gått igenom processen att svara er som söker nu hur lång tid det kan ta. När jag och sambon sökte fick vi svar på en månad! Känns helt otroligt nu när man hör hur folk väntar i år ibland. Vi sökte i januari 2012 så bara på de 2 2/1 år som gått har situationen förändrats helt.

Jag tror tyvärr att det kommer vara väldigt långa väntetider lång tid framöver pga av den ökning av asylsökande som kommer till Sverige så vida inte nya regeringen ger Migrationsverket mer budget.

• valentinaaaa
    Mimmipigg skrev 2014-09-29 12:56:36 följande:

När fick ni mailet om att boka intervju?

Vi gjorde webbansökan 1 augusti o väntar nu på intervjumailet. Kom hem i fredags efter att ha spenderat 2 härliga veckor med min fästman i hans hemland Albanien. Känns alltid så jobbigt o lämna han då jag vet att han mår dåligt av att vara där i hans hemland. Jag åker tillbaka igen i slutet på november då vi bestämt att gifta oss där så att hans mamma får vara med när hennes enda son gifter sig. Vi kommer göra det borgerligt då vi båda inte gilla det där med stora fester osv hehe. Vet inte hur detta kommer påverka ansökan då vi ansökte som sambo men tänker fan inte trycka på pausknappen på våra liv bara för att en myndighet inte kan vara snabbare på att göra beslut. Räcker med att vi måste leva isär i flera månader. Hoppas bara att det går snabbare än 11 månader.

Vi fick svar efter 6 månader, alltså för någon vecka sen. Vad roligt med bröllop! Hoppas verkligen ni får en super bra dag, jag och min man gifte oss också borgligt :)
  • Anonym (Besviken på Sverige)
    Marry skrev 2014-09-24 08:43:25 följande:
    Tack, all info hjälper lite :)
    Peter H skrev 2014-09-23 18:42:39 följande:

Undrar en annan sak men fortfarande inom samma tråd. Eftersom väntetiden är 11mån just nu, och nästa gång den uppdateras är i oktober. Vad händer om väntetiden ändras till ex. 16 mån och ditt ärende då varit inne i 11mån. Förskjuts ärendet ytterligare i 5mån eller är det den väntetiden då du skickade in ansökan som fortfarande gäller ??

Peter
    Väntetiden visar hur lång tid det tagit för de som får beslut just nu, eller i alla fall i juli när det senast uppdaterades. Så det är mer av en indikation än vad det är en faktisk väntetid som de flesta tänker sig. Så de som till exempel sökte precis innan den massiva ökningen i väntetid trodde att de bara behövde vänta  4-5 månader eftersom det var det som stod på hemsidan, men i själva verket blev det kanske 8-10 månader. Jag har försökt få tag på statistik som visar väntetiderna över tid, men inte lyckats. Skulle vara intressant att se.
    Jag känner inte till dom "riktiga" väntetiderna men dom väntetider som stått på Migrationsverkets hemsida över tid kan man se om man läser deras hemsida på Internetarchive. Jag valde att kolla januari månad:

Januari 2013 = 4 månader 

Januari 2012 = 3 månader 

Januari 2011 = 9 månader

• Anonym (undrar)
    Anonym (Besviken på Sverige) skrev 2014-10-01 07:48:13 följande:
    Jag känner inte till dom "riktiga" väntetiderna men dom väntetider som stått på Migrationsverkets hemsida över tid kan man se om man läser deras hemsida på Internetarchive. Jag valde att kolla januari månad:

Januari 2013 = 4 månader 

Januari 2012 = 3 månader 

Januari 2011 = 9 månader

"Besviken på Sverige"?
    Varför då, för att inte alla ni får för er ska ha räkmacka hit?

Lägg ner.
    Det är inte synd om er.
  • Mimmipigg
    valentinaaaa skrev 2014-09-29 20:27:23 följande:
    Vi fick svar efter 6 månader, alltså för någon vecka sen. Vad roligt med bröllop! Hoppas verkligen ni får en super bra dag, jag och min man gifte oss också borgligt :)
    Tack så mycket :) Ja det ska bli underbart att äntligen få bli man o fru på riktigt :) Det känns lättare att gå igenom all denna väntan med små delmål istället för bara vänta. Du har tur som kan bo hos din man. Önskar jag kunde göra detsamma men tyvärr så går det ju inte då jag har en dotter sen tidigare som behöver gå i skolan osv. Då blir det istället o åka ner till honom med jämna mellanrum tills han blir beviljad uppehållstillstånd. Tur att flygbiljetterna inte är så dyra men man får ju bortprioritera en massa för att få råd o åka ner tyvärr.
  • Malintriss23

Jag undrar hur fungerar relationerna på sikt ? Finns det många här som blivit lyckliga tillsammans med er Afrikanske man och är tillsammans fortfarande efter
    + 5 år och att han har fast jobb här i Sverige ?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid