• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (väntar)

blir alla kallade till intervju? Jag och min man gifte oss i usa för över 10 år sedan, tycker det låter konstigt om man varit gift så pass länge att behöva göra intervju.

• trött usa pendlare
    Anonym (väntar) skrev 2015-01-27 03:20:12 följande:

blir alla kallade till intervju? Jag och min man gifte oss i usa för över 10 år sedan, tycker det låter konstigt om man varit gift så pass länge att behöva göra intervju.

nej det kommer ni troligtvis inte behöva
  • trött usa pendlare
    Smilla75 skrev 2015-01-24 18:46:34 följande:

Väntetiderna som anges innebär att de senaste 3 månaderna har 90 % fått beslut inom den tiden.

Väntetiderna väntas öka eftersom Migrationsverket inte längre ska prioritera webansökningar framför pappersansökan. Å andra sidan söker alla på webben numera så det gör inte så stor skillnad som man kan tro.

vet du varför väntetiderna ännu inte är uppdaterade när jan nu nästan är slut?
  • Anonym (hh)

Hej

Jag hämtade min man hitt för tre år sedan...innan Syrien kom igång och de andra länderna med deras bang bang....så då var det inte långt väntetid utan de kanske dröjde tre månader efter att min man gick på intervju . Sen har man pengar Kunde man betala extra på ambassaden så man fick förtur till intervjun och inte vänta på en tid flera månader framåt. Nu e det så att kötiden e längre .....känner några som har väntat två år utan ett beslut. Så vänta lär du få göra, mer än vad de har skrivit tillomed. Men du kan alltid skriva ett förtur till han och sända till migrationsverket. Om du tex e gravid handlägger dem ärendet fortare än normalt.

• Lambie

Hur vet ni andra var ert ärende ligger? Vi har inte fått någon information alls efter intervjun som var i början på oktober, (vi ansökte i början på juni). Det står heller ingen information på webbsidan där man kan kontrollera sin ansökan. Är det normalt? :(

• Elsanna
    Lambie skrev 2015-01-27 21:42:02 följande:

Hur vet ni andra var ert ärende ligger? Vi har inte fått någon information alls efter intervjun som var i början på oktober, (vi ansökte i början på juni). Det står heller ingen information på webbsidan där man kan kontrollera sin ansökan. Är det normalt? :(

Du får ringa till migrationsverket och fråga vilken ort som handlägger ert ärende och om ni fått någon handläggare så kan du ev få tel nr direkt till den orten avd. Vilka frågor ställde dom på intervjun är sjukt nervös över intervjun
  • Lambie
    Elsanna skrev 2015-01-27 22:21:35 följande:
    Du får ringa till migrationsverket och fråga vilken ort som handlägger ert ärende och om ni fått någon handläggare så kan du ev få tel nr direkt till den orten avd. Vilka frågor ställde dom på intervjun är sjukt nervös över intervjun

Jag har mejlat de ett flertal gånger efter intervjun, men aldrig fått någon information om just det. Men ska ringa imorgon då, tack!

Min pojkvän fick svara på liknande frågor som man fick vid själva ansökan. Frågor som "när träffades ni exakt?", "var var ni och vad gjorde ni första gången ni träffades?", "vad har ni för planer?", "vad kan du berätta om din flickvän?" osv. Så egentligen inga konstigheter som man kan tro. Lycka till!!

• Mimmipigg
    Elsanna skrev 2015-01-27 22:21:35 följande:
    Min man gjorde intervjun igår och det dom frågade var allt som stod med i ansökan. Hela intervjun tog 2 timmar för honom. Fick veta att vi hade handläggare så ska ringa imorgon till migrationsverket och dubbelkolla om de fått in intervjun samt lite andra frågor :)
  • Elsanna
    Mimmipigg skrev 2015-01-28 00:08:30 följande:
    Min man gjorde intervjun igår och det dom frågade var allt som stod med i ansökan. Hela intervjun tog 2 timmar för honom. Fick veta att vi hade handläggare så ska ringa imorgon till migrationsverket och dubbelkolla om de fått in intervjun samt lite andra frågor :)
    Okej hoppas det går bra för er lycka till känns förjävligt att bara vänta vänta på ett mejl

om intervju när gjorde ni er ansökan och skickade ni in bilder bevis mm i själva ansökan för det gjorde inte vi stog inget om bilder på oss elr annat bara bild på typ passet och civilstånd personbevis
  • Elsanna
    Mimmipigg skrev 2015-01-28 00:08:30 följande:
    Okej hoppas det går bra för er lycka till känns förjävligt att bara vänta vänta på ett mejl

om intervju när gjorde ni er ansökan och skickade ni in bilder bevis mm i själva ansökan för det gjorde inte vi stog inget om bilder på oss elr annat bara bild på typ passet och civilstånd personbevis
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid