• klkklk

    Gravid, drack alkohol i vecka 2 och 3.

    Hej alla!


    Har precis fått veta att jag är gravid. Problemet är att jag innan jag visst hunnit festa 2 gånger (i vecka 2 och 3), plus att jag drack två glas vin i vecka 4 (är nu i vecka 5).


    När man läser i olika forum påstår många att det inte är något problem då fostret i de tidiga veckorna inte tar näring via navelsträngen utan att den ligger i gulesäcken, vilket innebär att fostret inte ska bli påverkad av alkoholen eller nåt annat man äter. Det låter ju lugnande.


    Problemet är att när man läser på diverse faktasidor så nämns aldrig detta. Där står det att man ska undvika alkohol under HELA graviditeten. Man nämner inte ens de första veckorna som "ett slutet system".


    Var får folk informationen om att fostret inte påverkas av alkoholen i de tidiga veckorna?


     


    /Orolig

  • Svar på tråden Gravid, drack alkohol i vecka 2 och 3.
  • elle9

    Det du vill läsa står ingenstans i seriös information eftersom det kan uppfattas som en uppmuntran att leva rövare under den tidigaste graviditeten. Det är upp till var och en att förstå vad det innebär att embryot är självförsörjande de första veckorna.

  • klkklk
    elle9 skrev 2014-01-08 10:04:41 följande:
    Det du vill läsa står ingenstans i seriös information eftersom det kan uppfattas som en uppmuntran att leva rövare under den tidigaste graviditeten. Det är upp till var och en att förstå vad det innebär att embryot är självförsörjande de första veckorna.
    Jag tänkte också den tanken, men tycker att det borde sippra fram i olika seriösa sammanhang ändå vid något tillfälle. Ingen som har någon länk/referens?
  • La Lola

    I v 2 hade du ju ägglossning därefter blev ägget befruktat.
    Skulle tro att ganska många, vääääldigt många, lever som vanligt under de veckorna.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • fyrabarnsmor4

    Jag förstår dig.
    Jag har precis upptäckt jag är med barn och min mens är oregelbunden. Så idag kan jag vara vecka 5 eller vecka 8 (eller så?)
    Jag drack rätt mycket under julen och nyår (då menar jag att jag har druckit vin mer än 2 glas på en kväll som är normalt för mig)
    Men jag försöker tänka att bebisen är självförsörja fram till ca vecka 9-10 (man vet ju inte exakt när moderkaka o navelsträng kommer)
    Så jag ligger i en "god tidsmarginal"  (eller vad ska jag säga?)

    Ska till MVC den 16/1. Vet inte om jag ska göra VUL men gissar  på det..

  • klkklkk
    La Lola skrev 2014-01-08 14:01:18 följande:
    I v 2 hade du ju ägglossning därefter blev ägget befruktat.
    Skulle tro att ganska många, vääääldigt många, lever som vanligt under de veckorna.
    Om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt hur man räknar veckorna. När jag skrev vecka 2 och 3 räknade jag från själva dagen tillverkningen skedde så att säga :) Men om jag förstår det rätt så innebär det att festandet i själva verket skedde vecka 5 och 6 (inte vecka 2 och 3). Värre?
  • klkklkk
    fyrabarnsmor4 skrev 2014-01-08 14:15:45 följande:
    Jag förstår dig.
    Jag har precis upptäckt jag är med barn och min mens är oregelbunden. Så idag kan jag vara vecka 5 eller vecka 8 (eller så?)
    Jag drack rätt mycket under julen och nyår (då menar jag att jag har druckit vin mer än 2 glas på en kväll som är normalt för mig)
    Men jag försöker tänka att bebisen är självförsörja fram till ca vecka 9-10 (man vet ju inte exakt när moderkaka o navelsträng kommer)
    Så jag ligger i en "god tidsmarginal"  (eller vad ska jag säga?)

    Ska till MVC den 16/1. Vet inte om jag ska göra VUL men gissar  på det..

    Grattis!


    Ja, det är nog rätt vanligt att man hinner dricka innan man får reda på att man är gravid. Men det är just det här med bäbisens "självförsörjande" jag inte riktigt förstår. För forumen säger en sak och "faktasidorna" en. Var har alla fått det ifrån om det inte står någonstans.


    Har du pratat med någon barnmorska om det?

  • La Lola
    klkklkk skrev 2014-01-08 14:21:09 följande:
    Om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt hur man räknar veckorna. När jag skrev vecka 2 och 3 räknade jag från själva dagen tillverkningen skedde så att säga :) Men om jag förstår det rätt så innebär det att festandet i själva verket skedde vecka 5 och 6 (inte vecka 2 och 3). Värre?
    En graviditet räknas från ÄL så det är det datumet du ska utgå från.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

    Jag hann festa många gånger rejält innan jag visste att jag väntade min första.
    Jag var i v 12 när jag fick veta att jag var gravid.

    Hon är en fullt frisk snart 14-åring idag.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2014-01-08 14:34:34 följande:
    En graviditet räknas från ÄL så det är det datumet du ska utgå från.
    Nä vad tusan skriver jag! Räkna från mensens första dag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Gravid, drack alkohol i vecka 2 och 3.