Inlägg från: fyrabarnsmor4 |Visa alla inlägg
  • fyrabarnsmor4

Gravid, drack alkohol i vecka 2 och 3.

Jag förstår dig.
    Jag har precis upptäckt jag är med barn och min mens är oregelbunden. Så idag kan jag vara vecka 5 eller vecka 8 (eller så?)
    Jag drack rätt mycket under julen och nyår (då menar jag att jag har druckit vin mer än 2 glas på en kväll som är normalt för mig)
    Men jag försöker tänka att bebisen är självförsörja fram till ca vecka 9-10 (man vet ju inte exakt när moderkaka o navelsträng kommer)
    Så jag ligger i en "god tidsmarginal"  (eller vad ska jag säga?)

Ska till MVC den 16/1. Vet inte om jag ska göra VUL men gissar  på det..

• fyrabarnsmor4
    klkklkk skrev 2014-01-08 14:25:33 följande:

Grattis!

Ja, det är nog rätt vanligt att man hinner dricka innan man får reda på att man är gravid. Men det är just det här med bäbisens "självförsörjande" jag inte riktigt förstår. För forumen säger en sak och "faktasidorna" en. Var har alla fått det ifrån om det inte står någonstans.

Har du pratat med någon barnmorska om det?

För gulsäck är med bebisen fram till ca vecka 10 det där då moderkaka och navelsträng "anslutar sig" till modern.
    Gulesäcken funkar ungefär som kyckling i ägget. De får näring av gulsäcken som bildades vid befruktning.

Precis för bebisen. När du har ägglossningen och ÄL hade dejt med herr svansen. Så därefter bildas gulsäck medan bebisen utvecklas från embryo till småbebis på ca 10 veckor sen är gulsäcken slut på näringen.

Jag minns mycket från sexualundervisningen på högstadiet sen läste jag mycket när jag väntade min första barn.
  • fyrabarnsmor4
    2013 skrev 2014-01-08 14:57:11 följande:
    Jag är ledsen men det där stämmer inte. Embryot får sin näring från mamman. Gulesäcken är inte en näringsreserv utan det första cirkulationssystemet innan den interna cirkulationen börjar.
    Jag kanske tog fel ord men gulesäcken funkar ungefär som "näringspåse" det är därifrån embrot får "mat" från. Fram tills bebisen anslutar sig till modern med moderkaka o navelsträng.

Svar på tråden Gravid, drack alkohol i vecka 2 och 3.