Zirap skrev 2014-01-09 00:19:41 följande:
Jag har gjort både MKP och FVP denna graviditet. Det som känns är när de sticker genom huden. Då svider det till för ett snabbt ögonblick ungefär som när man tar en spruta. Sedan kan man känna en sugande känsla när de suger upp provet, men det känns bara lite olustigt och gör inte ont. Dvs man har ingen "smärtkänsel" när nålen väl är inuti magen, så det är väl därför det inte är någon mening med att få bedövning. Man ligger ju ner ordentligt och kan blunda när de tar provet så på så vis var det inte så besvärligt trots att jag också är spruträdd. Efteråt fick jag en molande mensvärksliknande smärta som gick över på 1-2 dagar. Kändes också lite som om någon slagit en i magen så man fick en "tappat-luften-känsla", fast inte lika stark som om det verkligen hänt såklart, men åt det hållet lixom :) Jag kände mig lite mörbultat alltså. Själv tycker jag absolut det varit värt att ta proverna trots missfallsrisken. Nu kan jag njuta av resten av graviditeten på ett helt annat sätt! (Och för er som undrar varför jag gjort båda testerna denna graviditet så tillhör jag de 1-2% där det visade sig att jag har ett kromosomfel i moderkakan, men bara där. Fostret är "friskt" enligt FVP. Att jag rekommenderades fostervattenprov som komplement berodde på att avvikelsen i moderkakan var av sådan art att fostret normalt inte ens skulle ha levt om det också haft den avvikelsen, samt att det rörde sig om en mosaik, så därför kunde man anta att det rörde sig om en lokal avvikelse vilket bara ett kompleterande FVP kunde ge svar på.)
Hur vet man om man har det i moderkakan?? Vad skönt att barnet är friskt. Jag har ingen verklig orsak att göra provet.. "Bara" extrem oro, och det var hcg värdet som skrämde mig. Jag hoppas det är som du säger, men jag är även rädd att förlora barnet. Vi har tre barn hemma som längtar efter bebisen. Den minsta som är 7 år kommer bli förkrossad. Detta är definitivt min sista graviditet, den har varit fruktansvärd.