• Anonym (Förvirrad man)

Kvinnlig orgasm, inte ett måste?

Tänkte höra med de kvinnliga forumläsarna hur de förhåller sig till orgasm vid sex?

Min nuvarande sambo har, i likhet med många andra kvinnor, svårt att få orgasm vid enbart vaginal sex. Jag har full förståelse för detta och försöker därför hjälpa henne på andra sätt. Vi löser det antingen med en vibrator under tiden jag knullar henne eller genom att jag går ner på henne efter min utlösning. Ibland tar jag henne hela vägen innan själva samlaget men det är inte optimalt eftersom hon blir för känslig efter orgasmen.

Det som förvirrar mig är att hon inte verkar vilja få orgasm särskilt ofta, hon säger att sexet är skönt i vilket fall som helst...

Visst kan jag förstå att det är skönt men jag har svårt att förstår varför hon inte vill uppnå orgasm varje gång, särskilt inte när jag är mer än villig att ge henne en? Jag inser att den uteblivna orgasmen är ett större problem för mig än för henne eftersom jag känner mig otillräcklig.

Jag tänker mig att hon inte resonera på samma samma sätt när hon onanerar; Nu har jag haft skönt en stund med min vibrator, jag slutar precis innan det går för mig.

Någon som kan belysa detta ur ett kvinnlig perspektiv?

• Svar på tråden Kvinnlig orgasm, inte ett måste?
  • Anonym (Ave Maria)
    Anonym (.) skrev 2014-01-09 22:56:11 följande:
    Om man har sex för husfridens skull så är prio ett att få skiten överstökad, helt enkelt.
    Hoppas du inte har husfrid alltför ofta...
  • Anonym (Isa)

Jag har rätt lätt för att få orgasm men tycker inte det är viktigt vid sex. Jag vill ha orgasmer men kan fixa dessa själv också. Vid sex med en man är annat viktigare. Sedan kan jag gärna komma tillsammans med en man då och då, men inte precis varje gång, bara jobbigt.

• Anonym (nä...)
    Anonym (Isa) skrev 2014-01-09 23:46:04 följande:
    Jag har rätt lätt för att få orgasm men tycker inte det är viktigt vid sex. Jag vill ha orgasmer men kan fixa dessa själv också. Vid sex med en man är annat viktigare. Sedan kan jag gärna komma tillsammans med en man då och då, men inte precis varje gång, bara jobbigt.
    Vad är det som är jobbigt? Tycker männen du har sex med också att det är jobbigt att få orgasm?

Är uppriktigt intresserad då jag aldrig hört att någon skulle tycka att det är jobbigt att få en orgasm. Jag förstår att en del kan ha svårt att få orgasm och att det därför känns jobbigt, men det är ju en helt annan sak.
  • Anonym (stormage)

Nä jag har inte behovet att komma varje gång... nu som höggravid KAN jag inte, eller ja det blir mer jobbig sammandragning än orgasm och knappast värt det :-P

Min man tycker inte heller alltid klimax är nödvändigt, beror ju på tillfället? Ibland är det närhet eller en snabb flirt...

Klimax är ju också mer angenämnt när det inte är givet utan fått vänta lite på sig

• Anonym (stormage)
    Anonym (nä...) skrev 2014-01-10 08:03:40 följande:
    Vad är det som är jobbigt? Tycker männen du har sex med också att det är jobbigt att få orgasm?

Är uppriktigt intresserad då jag aldrig hört att någon skulle tycka att det är jobbigt att få en orgasm. Jag förstår att en del kan ha svårt att få orgasm och att det därför känns jobbigt, men det är ju en helt annan sak.

Jag kan tycka orgasm är jobbigt i vanliga fall jag med! Man blir utmattad osv. Ja jag tycker absolut det kräver lite av en...
  • Anders 386

Intressant tråd. Vädigt tydligt är att orgasmen är jätteviktig för vissa men inte så viktig för andra. Min fru får inte alltid orgasm men påstår att hon är nöjd ändå. Får nog tro henne, har varit till nytta för mig att läsa alla intressanta inlägg eftersom jag ibland känt mig otillräcklig när jag inte gett henne orgasm. Ska försöka vara lite mer bekväm med när hon inte får orgasm i fortsättningen.

• Anonym (.)
    Anders 386 skrev 2014-01-10 10:52:58 följande:
    Intressant tråd. Vädigt tydligt är att orgasmen är jätteviktig för vissa men inte så viktig för andra. Min fru får inte alltid orgasm men påstår att hon är nöjd ändå. Får nog tro henne, har varit till nytta för mig att läsa alla intressanta inlägg eftersom jag ibland känt mig otillräcklig när jag inte gett henne orgasm. Ska försöka vara lite mer bekväm med när hon inte får orgasm i fortsättningen.
    Det kan ju lika gärna handla om att hon inte tänder tillräckligt mycket på sexet med dig, så att en orgasm känns avlägsen och svår att jobba fram till. Vill man inte hålla på så länge lägger man ju hellre ner det utan att ens ha försökt.
  • Anonym (Why)

I ett förhållande jag haft så påstod jag att orgasmen inte var så viktig, men det var endast pga att jag inte orkade ha sex m honom så länge som det tog för honom att få mig att komma. Min nuvarande anstränger sig och tar på mig medans han tar mig.

• Labolina

Gos i soffan utan orgasm = yes. Sex utan orgasm = otroligt frustrerande och till det skulle jag säga nej tack.

• Anders 386
    Anonym (.) skrev 2014-01-10 11:20:41 följande:
    Det kan ju lika gärna handla om att hon inte tänder tillräckligt mycket på sexet med dig, så att en orgasm känns avlägsen och svår att jobba fram till. Vill man inte hålla på så länge lägger man ju hellre ner det utan att ens ha försökt.
    Intresset för sex varierar hela tiden på en skala. Finns väl ingen som alltid är 100% heltänd på sex. Så självklart är det så att när hon inte är heltänd innan så blir det svårare att få orgasm. Om sex med nån annan skulle tända mer kan man ju alltid spekulera i - men dom spekulationerna kan nog 100% av alla människor fundera på oavsett om partnern får orgasm eller inte.
  • Anonym (.)
    Anders 386 skrev 2014-01-10 11:42:08 följande:
    Intresset för sex varierar hela tiden på en skala. Finns väl ingen som alltid är 100% heltänd på sex. Så självklart är det så att när hon inte är heltänd innan så blir det svårare att få orgasm. Om sex med nån annan skulle tända mer kan man ju alltid spekulera i - men dom spekulationerna kan nog 100% av alla människor fundera på oavsett om partnern får orgasm eller inte.
    Jag menar inte att hon nödvändigtvis tänder mer på sex med någon annan. Bara att hon kanske behöver att ni ändrar ert sätt att ha sex (och beteendet mellan er när ni inte har sex) för att kunna bli mer upphetsad. Förmågan att få orgasm sitter ju nästan helt i huvudet. Jag tror att de som skippar orgasmen "för att det inte är så viktigt" egentligen hellre skulle vilja ha upphetsande sex med orgasmer. De har helt enkelt gett kapitulerat.

Killar brukar kunna få orgasm oavsett omständigheter. För tjejer krävs det mer än så, så jämförelsen går inte att göra. Hur mycket energi lägger du på att få henne att känna sig sexig och att tråna övrig tid?

• Anders 386
    Anonym (.) skrev 2014-01-10 11:49:21 följande:
    Jag menar inte att hon nödvändigtvis tänder mer på sex med någon annan. Bara att hon kanske behöver att ni ändrar ert sätt att ha sex (och beteendet mellan er när ni inte har sex) för att kunna bli mer upphetsad. Förmågan att få orgasm sitter ju nästan helt i huvudet. Jag tror att de som skippar orgasmen "för att det inte är så viktigt" egentligen hellre skulle vilja ha upphetsande sex med orgasmer. De har helt enkelt gett kapitulerat.

Killar brukar kunna få orgasm oavsett omständigheter. För tjejer krävs det mer än så, så jämförelsen går inte att göra. Hur mycket energi lägger du på att få henne att känna sig sexig och att tråna övrig tid?

Jo, du har säkert rätt i att förmågan till orgasmen sitter i huvudet. Hon skulle säkert vilja vara mer upphetsad o få orgasm än bara vara lite upphetsad o inte få orgasm. Men hos oss handlar det nog mest om att min fru ofta är väldigt trött på kvällarna, dessutom lider hon av diverse värk på olika ställen i kroppen. I vårt fall skulle jag nog kunna säga att när det går "trögt" för henne så beror det mer på hennes fysiska trötthet än brist på uppvaktning. Jag tror att hon känner sig ganska uppvaktad och åtrådd av mig - det är nog inte där problemet ligger. Men självklart är ingen perfekt - det skulle säkert gå att göra saker lite bättre....   Men som sagt finns lite speciella omständigheter just i vårt förhållande som gör att min fru inte alltid är på topp...
  • Anonym (Isa)
    Anonym (nä...) skrev 2014-01-10 08:03:40 följande:

Faktiskt så ligger jag ibland med en man som också tycker det är lite jobbigt, som har ovanligt svårt för att komma Flört Han säger att det inte är så viktigt för honom och varför skulle jag inte tro honom, det är ju inte särskilt viktigt för mig. Båda kan vi fixa egna orgasmer. Vi kan också fixa det åt varandra, men då ligger fokus där istället. Eller också kan vi bara njuta av sexet och allt det vi inte kan göra på egen hand. Ibland kombinera, ibland behövs det inte. 

Jag är toknöjd med mitt sexliv. Men orgasmjagande män är tröttsamma i längden.

Om jag får fantastisk oralsex och kommer sju gånger på raken är jag på sämre humör dagen efter än om jag har lite vardagligt in-ut-sex utan att vara särskilt nära orgasm.
  • Anonym (m 2)

min nuvarande man tycker det går lika bra utan att han kommer så det är nog efter personlighet, inte efter kön

• knivskrik

Varje gång vi har sex så jobbar vi för att båda ska komma, men det finns tillfällen då det inte fungerar för mig. Och det är fantastiskt skönt ändå! Orgasm är väldigt trevligt, men inte ett absolut måste för att sexet ska vara bra.

Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • MissFine

Jag vill gärna få orgasm vid sex. Oftast får jag det, men inte alltid. Det är inte superviktigt att komma varje gång. Ibland är jag tröt och då ligger kåtheten ganska långt inne och jag orkar helt enkelt inte "jobba" för att komma. Men njuter ändå mycket av sexet.

Sex är ju så mycket mer än orgasmen. Det är lust och närhet, bekräftelse och beröring. Så jag njuter ändå.

• Anonym (Resan)

För mig är resan dit minst lika viktig som målet.

Ibland är sexet så GALET skönt, men jag kan inte komma. Det går bara inte att komma över krönet - och det gör inget.

Ibland vill knoppen, men kroppen orkar inte. So what?

Efter att jag opererade bort livmodern för en massa år sedan drabbas jag till och från av vad som måste vara kvinnlig impotens; klitoris hårdnar inte, och går liksom inte att stimulera på något sätt som känns skönt. Det är okej, jag är lika mycket värd i alla fall, och jag är mer än min orgasm.

För det mesta kan jag, på egen hand eller assisterat, komma när vi har sex. För det mesta vill jag komma, men ibland är det mig fullkomligt likgiltigt om det går för mig eller inte, för det är den explosiva närheten jag vill åt. 

Kan jag inte slappna av på rätt sätt, tex om det är en snabbis, eller om jag vet att barnen kanske vaknar och ropar, då försöker jag inte ens jaga orgasmen, för att på så sätt kunna njuta desto mer av det jag faktiskt HAR - nära och innerlig, härlig sex.

(Parentes, hade nästan glömt för det var så länge sedan att det nu är preskriberat:

Med min fd pojkvän kom jag i princip ALDRIG och fejkade orgasm i princip ALLTID. För han blev SUR, på riktigt jävla APSUR om det inte gick för mig.

Slut parentes.)

• Anonym (mrs green)

För det mesta skulle jag sagt att sex utan orgasm är frustrerande. Det har iofs nästan aldrig hänt. Men eftersom jag är den som vill ha sex oftast i förhållandet så är jag trött på att oftast ta initiativet och vilja först.

Så nu skulle jag faktiskt tycka det var ok att han bara knullade mej ibland, för att det vore häftigt och mentalt tillfredsställande att bara få njuta av hans kåthet. Jag skulle vilja vara lite för trött egentligen men kunna lita på att det blir sex även om jag inte orkar driva det. Så ja, mentalt vore det skönt att nån gång bara vara "använd" och lite sömnig, konstig längtan kanske.

• villbusa
    Labolina skrev 2014-01-10 11:25:00 följande:
    Gos i soffan utan orgasm = yes. Sex utan orgasm = otroligt frustrerande och till det skulle jag säga nej tack.

Ja det tycker jag du hade gjort rätt i oxå.....älskar att ge mina kvinnor orgasm.....
  • Afrodisiac
    Anonym (Förvirrad man) skrev 2014-01-08 11:03:29 följande:
    Tänkte höra med de kvinnliga forumläsarna hur de förhåller sig till orgasm vid sex?

Min nuvarande sambo har, i likhet med många andra kvinnor, svårt att få orgasm vid enbart vaginal sex. Jag har full förståelse för detta och försöker därför hjälpa henne på andra sätt. Vi löser det antingen med en vibrator under tiden jag knullar henne eller genom att jag går ner på henne efter min utlösning. Ibland tar jag henne hela vägen innan själva samlaget men det är inte optimalt eftersom hon blir för känslig efter orgasmen.

Det som förvirrar mig är att hon inte verkar vilja få orgasm särskilt ofta, hon säger att sexet är skönt i vilket fall som helst...

Visst kan jag förstå att det är skönt men jag har svårt att förstår varför hon inte vill uppnå orgasm varje gång, särskilt inte när jag är mer än villig att ge henne en? Jag inser att den uteblivna orgasmen är ett större problem för mig än för henne eftersom jag känner mig otillräcklig.

Jag tänker mig att hon inte resonera på samma samma sätt när hon onanerar; Nu har jag haft skönt en stund med min vibrator, jag slutar precis innan det går för mig.

Någon som kan belysa detta ur ett kvinnlig perspektiv?
    Du gör inte till 100% på samma sätt så som hon gör med sig själv och då blir det såhär. Plus att hon kanske beter sig lite annorlunda när hon är med sig själv som hon inte kan vara när hon är med dig och att hon därför inte kommer lika lätt med dig.
Svar på tråden Kvinnlig orgasm, inte ett måste?