• Fiine

Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(

Hjälp med specialkost, barn som utreds inom autismspektrat

Har en son på lite över 2 år. Vi har precis påbörjat en utredning inom autismspektrat. Behöver tips, råd och stöd ifrån er!

Fram till 1 års ålder åt han allt! Sedan började maträtt efter maträtt att ratas. Har läst massvis ang autism kontra matproblem. Min son får äta det han tycker om hemma.

Problemet är att han inte äter alls på förskolan när det är lunch. Har pratat med förskolepersonalen om jag kan köpa in sådant han äter (knäckebröd, smörgås, osv) De hänvisar dock till att man måste ha ett läkarintyg på specialkost. Jag förstår dem, det hade ju inte fungerat om alla skulle ha specialkost hit och specialkost dit MEN min son äter ju inte.

Vi har fått iväg remiss till BUP/Hablitering och vi har träffat psykolog via BVC... allt tar ju tid... Så just nu har vi endast BVC-läkaren som läkare. Hon begriper sig inte alls på matproblem vid autism och vägrar skriva ut ett läkarintyg. Hon tycker han skall lära sig äta allt, vi borde fatta att barn inte svälter sig själva osv osv Men nej, min son är inte som "alla andra" Han äter inte om det inte passar, klart jag testat alla BVC´s knep.

Känns hemskt att lämna honom på dagis och veta att han är hungrig och utsvulten när jag kommer och hämtar honom.

Det kan väl inte vara rätt att det är såhär? Jag vill att dagis skall erbjuda maten som alla äter ifall han vill/vågar testa men annars servera någonting han äter. Han är hyperaktiv och gör av med massvis av energi. Mår så dåligt över att han har det såhär =(

Någon som varit i liknande situation? Vet några som skrivit en egen begäran om specialkost pga etiska skäl men det gällde ju vart maten kom ifrån. Kan jag skriva något sådant?

• Svar på tråden Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(
  • karet

Lillusen:
    Min kunskap finns där men tiden finns inte alltid.
    Vi har barn med dessa allergier/intoleranser/specialkoster:
    Soja
    Tomat
    Paprika
    Mjölkprotein
    Laktos
    Vete
    Gluten
    Nötter
    Fisk
    Skaldjur
    Ägg
    Potatis
    Ris
    Stärkelse från ris, majs, potatis
    Majs
    Baljväxter
    Stenfrukter
    Citrusfrukter
    Fläsk
    Rött kött
    Vegetariskt
    Halal
    Morot
    Ärtor
    Havre
    Svamp
    Äpple

Har säkert glömt någon.

Utöver det så har vi specialare som inte äter specifika saker såsom:
    Sill
    Lamm
    Ärtsoppa
    Kyckling/Kalkon
    Lax
    Sparrissoppa
    Gröt
    Vispgrädde
    Grönsaker
    Pannkaka
    Osv osv osv

Så nja, det går inte alltid att göra tre rätter bara.

• Anemone

Det blir ju lätt en ond cirkel och att han uppfattar förskola som något negativ om den förknippas med hunger. Och ju mindre man äter desto sämre blir ju aptiten.

Min dotter på 16 mån åt fram till hon var 13 mån enbart helsläta 5-6 mån puréer, ingen plockmat. Hulkat  och ibland tom kräkts om man lagt fram bitar.

Nu har det sakta hänt en del framsteg - hon har smakat på smörgås, pizza, blodpudding, fläskkorv och fiskpinnar. Dock bara små små smakprov, inga hela måltider. De små framstegen har skett när hon på eget initiativ bett om att få smaka. 8 mån-burkarna började fungera ungefär samtidigt och då la jag två olika alternativ på samma tallrik; det gjorde att hon började våga prova nytt.

Dricker ersättning flera gånger om dagen. Utan detta blir hon helt hysterisk och ligger bara på golvet och gråter. Att ge vatten och tro att hon äter när hon blir hungrig fungerar inte! Då äter hon inte alls nästa måltid. Det är inte som ett utbrott i affären då jag inte köper de leksaker eller kläder hon har pekat ut och vill ha (sånt går snabbt över)

Har nu  börjat inskolning på förskola. Jag skrev ett långt och utförligt brev till chefen och jag har lyckats få dem att förstå att hon måste dricka ersättning. I dag fick de ju själva se.

Någon lunch ville hon inte ha när hon såg matens konsistens. Överhungrig. och trött låg hon sen på golvet och grät och var helt otröstlig (som hon blir när hon blir för hungrig ) De förstår de ju själva att det inte funkar att ha det så. Jag gav ersättning och sen var hon på bra humör igen. Då provade de sen att ge henne frukt (som hon aldrig har ätit) så det var inte heller konstigt att det inte gick) Dock hungrig när vi kom hem och åt en bra middag hemma.

De tror att hon kommer börja äta av sig själv, men jag tror det är bättre att få purémat och försiktigt fas in annan mat på hennes villkor. Rädd att ätproblematiken förvärras av förskolan.

• Anemone
    Lillusen skrev 2014-01-08 23:27:09 följande:
    Och ni som tror att det blir problem med de andra barnen har fel. Visst, ibland kan någon undra, kanske knorra lite till och med, men om man som pedagog förklarar på ett bra sätt så har de flesta barn inga problem att ta "orättvisor" barn har oftast mer empati och inlevelseförmåga än vuxna.
    Kan väl inte vara så svårt att förklara att "Kalle" eller "Emma" har svårt att svälja viss mat.

Jag flaskmatade ju min dotter på förskolan (som vissa säger att då vill alla ha), inget barn brydde sig. Om de hade gjort de hade jag bara sagt att "Hon är så lite  svårt att äta så mycket som hon behöver  så hon får lite extra bebismjölk för att växa."
  • Tobby
    Anemone skrev 2014-01-09 21:29:03 följande:
    Kan väl inte vara så svårt att förklara att "Kalle" eller "Emma" har svårt att svälja viss mat.

Jag flaskmatade ju min dotter på förskolan (som vissa säger att då vill alla ha), inget barn brydde sig. Om de hade gjort de hade jag bara sagt att "Hon är så lite  svårt att äta så mycket som hon behöver  så hon får lite extra bebismjölk för att växa."
    O det ska 1-2 åringar förstå ?
  • Anemone
    Tobby skrev 2014-01-08 16:56:39 följande:
    Inte många barn som svälter ihjäl för dom inte äter vissa saker , dom äter till slut
    Nähä hur länge ska man vänta då tycker du? Min dotter (nu 16 mån) hade en period på ett par månader i höstas då bara en (1) enda burkmat dög. Under en period på två veckor fanns den inte att få tag i  och jag provade allt möjligt annat men hon åt inget alls.

Drack enbart ersättning, men det räckte inte för hon magrade och blev till slut slö och påverkad. Strax innan det var dags att åka in till akut så lyckades vi få tag i maten - och då åt hon igen. Fick sen samma mat alla måltider (provade då och då med annat) under en period tills hon var redo för annat. Och de insjukna kinderna fylldes upp igen och hon orkade mer igen och började att gå. 

Hur länge tycker du att mans skulle ha hållit ut? 
    Tobby skrev 2014-01-08 20:07:15 följande:
    Fsk måste oxå hålla sig till att barnen får i sig rätt näringsämnen i rätt mängd

Om de inte äter alls då får de inga näringsämnen. 
  • Anemone
    Tobby skrev 2014-01-09 21:31:19 följande:
    O det ska 1-2 åringar förstå ?
    Det var blandade åldrar så nej de minsta förstå väl inte. Men man får försöka förklara ändå. 

A. De andra barnen kan bli avundsjuka för att mitt barn får nappflaska.

B. Mitt barn ligger på golvet och gråter hela dagen och orkar inte vara med och leka eller vara med i någon aktivitet.

A vs B?
  • guldklimpen04

MIn son är precis utredd han är nio år. Han har ADHD uns med inslag av  autism. Han får sin specialmat i skolan. Efter som de anser att det är viktigt att han äter något. Och inte finns det några alls läkar intyg utan de utgår här i alla fall att barn måste äta något under en dag. Visserligen äter han ganska mycket men inte gärna hopblandad som grytor. De testar olika maträtter och ser vad han vill äta. Skolan var dock väldig villrådig innan utredningen hur de skulle tackla problemet men när fick  tips och ideer vad som kunde hjälpa så funkade det perfekt, än så länge. 

• Sous
    karet skrev 2014-01-09 10:02:52 följande:
    Lillusen:
    Min kunskap finns där men tiden finns inte alltid.
    Vi har barn med dessa allergier/intoleranser/specialkoster:
    Soja
    Tomat
    Paprika
    Mjölkprotein
    Laktos
    Vete
    Gluten
    Nötter
    Fisk
    Skaldjur
    Ägg
    Potatis
    Ris
    Stärkelse från ris, majs, potatis
    Majs
    Baljväxter
    Stenfrukter
    Citrusfrukter
    Fläsk
    Rött kött
    Vegetariskt
    Halal
    Morot
    Ärtor
    Havre
    Svamp
    Äpple

Har säkert glömt någon.

Utöver det så har vi specialare som inte äter specifika saker såsom:
    Sill
    Lamm
    Ärtsoppa
    Kyckling/Kalkon
    Lax
    Sparrissoppa
    Gröt
    Vispgrädde
    Grönsaker
    Pannkaka
    Osv osv osv

Så nja, det går inte alltid att göra tre rätter bara.
    Fast det går faktiskt nästan alltid att få ihop trettio-fyrtio specialkoster/allergier till tre-fyra alternativ. Beroende på hur många av de du räknar upp som hör till samma person så blir det ju lättare/svårare. Jag har full förståelse för din situation, för jag har varit där själv, men det är ofta enklare än det ser ut på pappret.

Mycket slår man ihop.
    Laktos/mjölkprotein, blir helt mjölkfritt för båda grupperna.
    De som inte äter fläsk får halal
    De som inte äter rött kött/kyckling/lamm/lax etc. får vegetariskt den dagen.
    Nötter använder man aldrig.
    Soja använder man aldrig.
    Skaldjur använder man aldrig.
    Paprika, morot, ärtor, svamp, majs osv. blandar man i görligaste mån inte in i maten
    Ris, potatis, pasta osv. gör man två alternativ av så att barnen får ett de kan äta.

Det är förstås svårare med multiallergiker som inte tål ägg,gluten,baljväxter, havre, mjölk etc. Eller barn som får utslag bara ämnet är i rummet.

Mitt tips är att utgå från tre rätter och sedan variera ingredienserna tills du fått in alla barn under någon av dessa istället för att tänka "jaha, då måste jag byta ut ärtorna till Lucas, mjölken till Lina och ägget till Anton..." Exempelvis kan de som får halal även få mjölkfritt, det dör de inte av. Eller de som äter vegetariskt få glutenfritt. Undantag som sagt för extrema multiallergiker.
  • Isprinsessan och Grodprinsen

Min son var som du beskriver din i maten med resultatet att han inte åt nästan någonting på förskolan samt i förskoleklass (som han nu går i). Jag är otroligt tacksam för hans fröknar som på eget initiativ tog kontakt med skolköket som lagade maten och la fram frågan om man kunde göra något åt situationen. Dom föreslog att han skulle kunna få specialkost och jag fick skriva en lista på de maträtter som han åt. Är som sagt mycket tacksam för det då han egentligen inte tillhör någon kategori som är befogad att ha specialkost. Kan tilläggas att sonen är mycket piggare och gladare i skolan nu än han var innan.

• karet

Grejen är ju att flera är multiallergiker.
    Tex finns det två glutenbarn där den ena även är mjölkproteinallergiker och den andra inte tål havre.
    Där måste man oftast göra två separata.

Maten ska nämligen likna den mat som är på matsedeln så mycket som möjligt.

Vissa barn har uppåt 13-15 allergier. De måste få egen mat.
    Så vi pratar minst 5 rätter per dag de flesta dagarna.

• Ronjan709

Min son hade ingen diagnos när han började förskolan förutom att han var matvägrare. Han har fått välling i flaska efter varje måltid från 1 års ålder till 3,5 års ålder. Förskolan o jag ansökte om resursperson för att de skulle ha tiden till att ge honom extra stöd i matsituationen. De pureade all mat till slät pure även om han sällan åt det. Det var under hans första och andra år på förskolan tror jag som pureeandet skedde. från 3,5 års ålder har han klarat sig utan resursperson.
    Allt detta utan att ha en diagnos.
    Nu vid 5 års ålder har han utvecklat flera rätter han äter men ofta på dagis blir det tex bara ris el bara pasta. Smörgås äter han ofta där till mellis. Nu börjar det luta åt att det kanske finns ngt mer aspergers hos sonen också pga andra saker också.

Att ge en flaska välling/ersättning efter lunchen bör dom absolut kunna göra. Jag har aldrig lämnat något läkarintyg. Däremot senare när vi gick på ätträning på habilitering tog jag med resurpersonen dit på ett möte fö rmer info

• demons
    Sous skrev 2014-01-10 11:01:44 följande:
    Soja använder man aldrig.

Soja finns i precis allt, ibland gömt i något E-nummer. Mitt barn är allergisk mot sojaprotein och det gäller verkligen att lusläsa på ALLT! Buljong, majonnäs, ströbröd, kryddblandningar osv.
  • amelia01
    sstv skrev 2014-01-08 13:06:32 följande:
    Hur är det med specialkost som inte är sjukdomsrelaterad. Krävs det läkarintyg på att man är muslim eller vegeterian (kanske inte kan få vegokost på förskolan, utan man för vänta till förskoleklass).
    Vi är muslimer och äter enbart halal eller vegetariskt men jag måste ge fsk ett intyg som bekräftar detta då dem annars får broblem med matinspectionerna. Hur eller vart jag får ett sånt intyg om att vi enbart äter halal eller vegetarisk på grund av religion vet jag inte. 
  • anna med k

Oj vilken lång debatt och så otroligt många som inte verkar förstå att det är skillnad på att "vara kräsen" och att ha genuina ätproblem. TS: be en logoped skriva ett intyg angående ätovilja och behov av konsistensanpassning. Att ha en ätovilja är lika fysiologiskt orsakat som en matallergi och man behöver anpassningar av omgivningen för överlevnad.
    Lycka till!

• Nilla1

Hej Tråkigt med så mycket okunskap speciellt från er i skolans värld. Föreslår att ni ber er rektor om mer utbildning om barn med neuropsykiatri ska funktionshinder och åtgärder. Det är ju faktiskt ert ansvar att ge varje enskilt barn rätt förutsättningar att tillgodogöra sig undervisning/pedagogiska dagen. TS. Du måste begära en åtgärdsplan hos rektorn och sök dig till bup eller barnläkare för intyg. Du behöver inte ha gjort en utredning på bup för att å ett intyg kring delar i problematiken. Det kan tex stå att det är viktigt med en jämn energitillgång för att ha förutsättningar att orka förskoledagen och att barnet därför behöver önskekost. Lycka till o ge dig inte.

• Hemligkvinna

När jag först försökte ordna med specialmat till stora sonen så sa de samma på förskolan om att man behövde intyg.

Träffade sedan dietist som sade att det bör räcka att prata med förskolechefen och förklara att barn som äter vegetariskt, eller utan gris behöver bara säga till, men när ett barn med uppenbara matproblem inte kan äta maten så ska man krångla med intyg som tar tid att få fram medan barnet då ska få svälta och magra av.
    Det räckte, så förskolan beställde in specialmat, dvs vit pasta.

Sonen har fortfarande specialmat, men nu i skolan. Han äter dock nästan bara pasta i skolan.

Vi har påbörjat en utredning i skolan och sen får vi se om vi även går vidare till bup. Det går dock snabbare här om man går via skolan.

Vår räddning här är proteinbar, som jag köper på gymgrossisten.  Tidigare fick han näringsdrycker, men det blev för bekvämt för honom så då slutade han äta fast föda och drack hellre näringsdryckerna. Nu har det dock gått en tid, så vi kanske ska testa näringsdrycker igen.

När sonen är hemma över sommaren brukar han gå upp ca 2kg.

Svar på tråden Specialkost i förskolan, läkaren skriver inget intyg =(