• Queenie70

Hur orkar man samarbeta med någon som vägrar allting?

Man kan inte tvinga någon att ta ansvar för sina barn.

Vad skulle du gjort om han dött och du blev helt ensam? Hade "ditt" liv upphört då?

Eftersom han vägrar ta sitt ansvar, så är det så att du får anpassa ditt liv helt enkelt. Det kanske innebär att du får ge upp ditt helgjobb, minska ned på din hobby etc.

Du kan iof också vägra att ha barnen, ingen kan tvinga dig heller, men då skulle barnen behöva placeras.

Tyvärr är det så det ser ut...

• Queenie70
    alltidhemlig skrev 2014-01-08 14:33:33 följande:

Om jag blev helt ensam hade jag till att börja med fått barnbidrag och dottern hade fått barnpension, eller vad det heter. Det hade gett ett lite annat utrymme för att betala barnvakt vid särskilda tillfällen.

Jag försöker minska ner på min hobby men tro mig, hästar säljer inte sig själva. Och sluta jobba är rätt dumt eftersom enbart studiemedel inte räcker som inkomst.

Frågan är alltså mest hur jag kan få honom att inse att han måste lösa saker. Ska det krävas TR-dom på varannan vecka-boende? (Med resultatet att han inte kommer jobba och han inte betalar på skulden till mig.)

Jag kan uppenbarligen lösa saker de gånger jag måste jobba. Kan jag fixa barnvakt så kan jag inte för mitt liv förstå varför han inte kan.

Fast om barnet bor huvudsakligen hos dig så får du ändå barnbidrag och underhållsbidrag, på ungefär samma summa som du skulle fått om barnet fått barnpension. Du kan hursomhelst aldrig få en TR dom på varannan veckas boende mot hans vilja. Finns ingen instans som kan tvinga en förälder att ha barnet mer än de önskar.
  • Queenie70
    AstaMärta skrev 2014-01-08 14:55:31 följande:
    Om det nu är så att man inte kan tvinga någon att ta mer ansvar och ha sitt barn mer än man vill, då borde inte pappan kunna tvunga TS att ha barnet på helgerna. Jag hade nog fortsatt fösökt få igenom varannan vecka, hur stor är risken att han blir av med jobbet - kommer han inte försöka skaffa barnvakt istället?
    Nej, ingen kan tvingas ta hand om sitt barn. Om båda föräldrarna vägrar får sociatjänsten träda in.
Svar på tråden Hur orkar man samarbeta med någon som vägrar allting?