alltidhemlig skrev 2014-01-08 14:33:33 följande:
Om jag blev helt ensam hade jag till att börja med fått barnbidrag och dottern hade fått barnpension, eller vad det heter. Det hade gett ett lite annat utrymme för att betala barnvakt vid särskilda tillfällen.
Jag försöker minska ner på min hobby men tro mig, hästar säljer inte sig själva. Och sluta jobba är rätt dumt eftersom enbart studiemedel inte räcker som inkomst.
Frågan är alltså mest hur jag kan få honom att inse att han måste lösa saker. Ska det krävas TR-dom på varannan vecka-boende? (Med resultatet att han inte kommer jobba och han inte betalar på skulden till mig.)
Jag kan uppenbarligen lösa saker de gånger jag måste jobba. Kan jag fixa barnvakt så kan jag inte för mitt liv förstå varför han inte kan.
Fast om barnet bor huvudsakligen hos dig så får du ändå barnbidrag och underhållsbidrag, på ungefär samma summa som du skulle fått om barnet fått barnpension. Du kan hursomhelst aldrig få en TR dom på varannan veckas boende mot hans vilja. Finns ingen instans som kan tvinga en förälder att ha barnet mer än de önskar.