• Anonym (Dotter)

Min appa är alltid sjuk :( Känns ej som vården bryr sig

Min pappa är i 50års ålder. Han är multisjuk med bla diabetes typ1 sen 2års åldern. Ledgångsreumatism sen 20 år. Haft kroniskt vaskulit, har sömnapne,KOL (tidigare rökare) samt problem med njurarna( njuren) efter att läkarna fö ca 8 år sen tog bort en frisk njure de trodde var cancer.
    Höftledsoperation 5 år sen, ny knäled 3 år sen.
    De senaste åren har han åkt in o ut på sjukhus ca 4-5 ggr per år. Ca 2 ggr per år så får han sepsis o vårdas på intensiven. Men Ingen kan förklara varför!

Syptom: trötthet, illamående, feber, frossa och högt/lågt sovker då han ej orkar äta eller ta insulin.
    Han brukar även få problem att kissa.

Han kom hem ett par dagar innan julafton efter en 10 dagars visit med antibiotika.
    Samma symptom som innan, denna gången med lågt socker, feber, trötthet, ledvärk mm. Sist han var inne misstänkte de även vätska i buken (vilket aldrig kollades upp)

Och igår var det dags igen. Han blev inlagd på iva med glukosdropp, antibioika,syrgas, natriumdropp, KAD mm.
    Ett kreatinin på ca 450 vilket han ofta har. (ibland är det högre). Ett crp på ca 300. Han hade även "surt blod" vilket jag inte riktigt vet vad det innebär?
    Han var på lugnröntgen som inte visade något.

Vid varje inläggning så tar de blododling som tydligen aldrig visar någon speciellt. Så efter 10 dagars antibiotika o ett crp runt 20 så sickas han hem. O ett par månader senare så är han tillbaka

Jag är såklart väldgt orolig för pappa och känner att sjukvården inte tar det på allvar.
    Det är alltid "oklar infektion" Men det måste ju Fan bero på något??

Pappa själv har börjat tappa livslusten, han är bitter på livet och på vården och det märks att han mår dåligt.
    Han är ständigt trött o kan sova 15-20 timmar per dygn.
    Jag känner mig så maktlös, Och jag är orolig för vad det kan vara och för hur länge han ska orka.

Vad kan det vara för fel?
    Vad skall vi kräva för undersökningar?
    och framför allt, kommer han bli bra?

• Svar på tråden Min appa är alltid sjuk :( Känns ej som vården bryr sig
  • Anonym (Wildrat)

Det låter som att han har komplikationer pga dåligt skött diabetes. Sköter man inte diabetesen slutar allting i kroppen att fungera. Det han framförallt behöver göra är att äta ordentligt med lite kolhydrater så blodsockret inte sticker iväg för mycket och sen ta lagom med medicin.

Tyvärr är vådren dåliga på att behandla diabetes. Både högt blodsocker och högt insulin är skadligt men ändå rekommenderar de att man ska äta mest kolhydrater även som diabetiker. Han behöver inte alls äta LCHF (även om det är bästa kosten vid diabetes) men däremot nånting åt GI-hållet. Kött, grönsaker, sås och lite fullkornsris tex. Men man måste kolla sockret ofta och inte ta för mycket insulin när man drar ner på kolhydraterna.

• Anonym (Dotter)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-01-08 15:07:59 följande:
    Det låter som att han har komplikationer pga dåligt skött diabetes. Sköter man inte diabetesen slutar allting i kroppen att fungera. Det han framförallt behöver göra är att äta ordentligt med lite kolhydrater så blodsockret inte sticker iväg för mycket och sen ta lagom med medicin. Tyvärr är vådren dåliga på att behandla diabetes. Både högt blodsocker och högt insulin är skadligt men ändå rekommenderar de att man ska äta mest kolhydrater även som diabetiker. Han behöver inte alls äta LCHF (även om det är bästa kosten vid diabetes) men däremot nånting åt GI-hållet. Kött, grönsaker, sås och lite fullkornsris tex. Men man måste kolla sockret ofta och inte ta för mycket insulin när man drar ner på kolhydraterna.

Anledningen till sockerproblemen är ju att han är sjuk. Pga infektion så blir han trött, illamående, orkeslös och det är DÅ han inte orkar äta eller ta insulin. Men infeltionerna måste ju bero på något. När han är frisk ligger sockret bra. Att han inte sköter sin diabetes när han är sjuk vet han om. Men han förmår sig inte att ta insulin o äta när han är dålig. .
  • MikNis
    Anonym (Dotter) skrev 2014-01-08 15:20:33 följande:

Anledningen till sockerproblemen är ju att han är sjuk. Pga infektion så blir han trött, illamående, orkeslös och det är DÅ han inte orkar äta eller ta insulin. Men infeltionerna måste ju bero på något. När han är frisk ligger sockret bra. Att han inte sköter sin diabetes när han är sjuk vet han om. Men han förmår sig inte att ta insulin o äta när han är dålig. .
    Jo men någonstans måste man börja.
    surt blod är ketosacidos,  beror oftast på dåligt skött insulin.

Det är viktigt att han sköter kosten och diabetesen.
    Orkar man inte sköta sockersjukan, då får det konskvenser.

Ts får se till att dessa saker sköts, då han inte förmår att göra det själv.
  • Anonym (Dotter)
    MikNis skrev 2014-01-08 15:32:56 följande:

Det är viktigt att han sköter kosten och diabetesen.

Som sagt att han inte sköter sitt socker perfekt vet jag.
    Jag tycker bara att dom på något sätt borde ta reda på varför han får infektioner.

Sista han låg inne ställde de om insulinet massor och det har legat bra, Även långstidsvärdet.
    Men så blir han sjuk igen och får feber, mår illa och sover igenom dagarna eftersom han inte kan äta.
    Jag ringer till honom i stort sett varje dag, Är han dålig ringr jag extra och försöker peppa. men jag kan inte tvinga i honom mat.
    Och en infektion med ett crp på 300-400 går väl knappast över sig självt.
  • Anonym (Wildrat)

Diabetiker som inte sköter sin diabetes blir infektionskänsliga. Så det är en rundgång. Och han behöver börja med diabetesen eftersom den är grundproblemet. Att ha högt blodsocker och/eller högt insulin är som att ha glasbitar i blodet som har sönder allt. Särskilt de fina blodkärlen i njurar, ögon och fötter. Lågt blodsocker och insulin gör att cellerna inte får nån energi och kroppen fungerar då inte alls. Bla immunförsvaret...

Så den långsiktiga lösningen är att äta bra mat och ta lagom stor dos insulin. Men reglera insulinet efter kosten och inte tvärt om som sjukvården säger genom att mäta blodsockret ofta.

• Anonym (Dotter)

Idag när på sjukhuset o hälsa på så sa personalen självt att de inte prioriterade hans blodsocker, utan att de just nu koncntrerade sig på att behandla infektionen och förbättra syresättningen.

• Anonym (Dotter)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-01-08 15:40:05 följande:
    Diabetiker som inte sköter sin diabetes blir infektionskänsliga. Så det är en rundgång. Och han behöver börja med diabetesen eftersom den är grundproblemet. Att ha högt blodsocker och/eller högt insulin är som att ha glasbitar i blodet som har sönder allt. Särskilt de fina blodkärlen i njurar, ögon och fötter. Lågt blodsocker och insulin gör att cellerna inte får nån energi och kroppen fungerar då inte alls. Bla immunförsvaret...

Så den långsiktiga lösningen är att äta bra mat och ta lagom stor dos insulin. Men reglera insulinet efter kosten och inte tvärt om som sjukvården säger genom att mäta blodsockret ofta.
    Pappa har alltid reglerat insulinet efter maten. Han kollar sockret 5-6 ggr om dagen.
    Men efter seanste sjukhusvistelsen så har de ändrat.

Jag vet att det blir en ond cirkel och jag försöker prata med honom.
    Men om man är så trött som han är ständigt så är det förmodligen väldigt svårt att laga nyttig mat och ta sitt insulin.
    Ibland när han blir sjuk så orkar han inte ens gå upp ur sängen. Även om vi åker dit för att hjälpa honom.Utan vi får ringa ambulans som åker tid o tar med honom så han kan få glukosdropp.

Kom på att han även har dåligt blodvärde och ofta får blod när han är sjuk. Har det också med diabetesen att göra?
  • Anonym (Dotter)
    MikNis skrev 2014-01-08 15:32:56 följande:

Det är viktigt att han sköter kosten och diabetesen

Som sagt han är en vuxen ma så jag kan inte tvinga honom.

Personalen så sjukhuset verkar inte tro att diabeteen är "boven" Utan att infektionerna gör så att han missköter sig genom att han är trött, kräks inte äter och "glömmer" ta insulinet.

Han går på täta kontroller på diabetesmott. och där säger de att allt ser bra ut,
    Men sen blir han sjuk, och då går diabetesen åt H*lvete.
    Han har levt med diabetes i 52 år så han är mycket väl medveten om hur hans mat/insulin vanor påverkar.
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Dotter) skrev 2014-01-08 15:41:37 följande:
    Idag när på sjukhuset o hälsa på så sa personalen självt att de inte prioriterade hans blodsocker, utan att de just nu koncntrerade sig på att behandla infektionen och förbättra syresättningen.
    Ja, de har lite konstiga prioriteringar. De vet att dåligt skött diabetes är livsfarligt men ändå proiriterar de annat? Sanslöst. Men jag förstår dig, man är helt maktlös som anhörig. Jag har en mamma som är i en liknande situation med dåligt skött diabetes. Dock är hon inte lika illa ute än och jag hoppas hon vaknar upp innan nåt händer.

• Anonym (Molly)

Din pappa har hamnat i en ond cirkel.

Han har haft diabetes i nästan 50 år och då har kroppen tagit stor skada av det. Det går nästan inte att undvika att få komplikationer av diabetes efter så många år även om man sköter sitt insulin och sin kost perfekt.
    Hans dåligt skötta diabetes gör att han blir trött och inget orkar. Då klarar han inte av att äta på rätt sätt. Då får han svängningar i blodsockret och blir infektionskänslig. Infektioner leder till lågt blodvärde. 

Han kanske behöver får hjälp med matlådor om han inte klarar av att laga mat själv.

Anonym (Dotter) skrev 2014-01-08 15:41:37 följande:

Det är väldigt svårt att att stabilisera blodsockret innan man fått infektionen under kontroll.

Be att få ett samtal med läkaren så att du kan ställa frågor om sjukdomarna, behandling, och vad som kan göras.

Ni kanske även behöver kontakt med en kurator för eventuell hemtjänst, leverans av matlådor o.dyl.

Svar på tråden Min appa är alltid sjuk :( Känns ej som vården bryr sig