• Anonym (student)

Kommit in på Juristprogrammet i Uppsala, panik!!!

Jag fick idag veta att jag har kommit in i på Juristprogrammet i Uppsala. Vill gärna bli jurist men ville egentligen gå i Göteborg men de hade ingen antagning på våren. Är så gott som arbetslös så vill gärna göra något om dagarna. Kommer dock att få pendla i 1h för att ta mig till Uppsala...

Jag får nu panik för att jag är orolig att det är alldeles för svårt för mig?! Hade 21,5 i meritvärde när jag tog studenten och jag är ambitiös. Någon som går/har gått jurist som vill dela med sig? Är det jättesvårt???

Vill även åka som au pair och vet inte hur jag ska klämma in det... Kan man ta ett uppehåll? Vet att det är rätt dumt men vill inte släppa drömmen om USA.

TACKSAM FÖR SVAR!

• Svar på tråden Kommit in på Juristprogrammet i Uppsala, panik!!!
  • Anonym (:))

Usa finns väl kvar? Personligen anser jag Uppsala är bättre en gbg men det är jag lycka till vi lär väl ses antar jag :)

• LillaJag06

Du kan väl prova på och om du känner att det för svårt kan du hoppa av, resa lite och sedan söka igen om du ångrat dig?

• Anonym (student)
    Anonym (:)) skrev 2014-01-08 16:58:01 följande:
    Usa finns väl kvar? Personligen anser jag Uppsala är bättre en gbg men det är jag lycka till vi lär väl ses antar jag :)
    Jag vill till Göteborg främst p.g.a staden :) man får max vara 25 år när man åker som au pair så nej det finns inte kvar för evigt... När jag är färdigutbildad tror jag att jag vill starta min karriär. Måste därför göra det innan eller under de första året/åren...

Vet du något om svårighetsgraden/hur det är..?
  • Anonym (student)
    LillaJag06 skrev 2014-01-08 16:58:33 följande:
    Du kan väl prova på och om du känner att det för svårt kan du hoppa av, resa lite och sedan söka igen om du ångrat dig?
    Ja det är min plan! Är bara rädd att jag ska bli skrämd och tro att det är jättesvårt... Vill bli jurist delvis p.g.a att det är så brett, det finns jobb samt att det ger en bra inkomst.
  • Anonym (:))
    Anonym (student) skrev 2014-01-08 17:03:39 följande:
    Jag vill till Göteborg främst p.g.a staden :) man får max vara 25 år när man åker som au pair så nej det finns inte kvar för evigt... När jag är färdigutbildad tror jag att jag vill starta min karriär. Måste därför göra det innan eller under de första året/åren... Vet du något om svårighetsgraden/hur det är..?

Jo men jag menar att du kan alltid åka över även om det inte blir som au pair
  • Lovis111

Jurist är ju ett brett yrke som existerar över hela välden. På många högskolor har de studerande ofta möjlighet att studera utomlands och läsa dvs kurser. Efter som att du ska gå juristutb så rekommenderar jag dig starkt att läsa utomlands en termin eller två då detta kommer vara en riktig merit för dig senare i livet.

• Anonym (student)
    Anonym (:)) skrev 2014-01-08 18:22:10 följande:

Jo men jag menar att du kan alltid åka över även om det inte blir som au pair
    På semester i max 3 månader ja men det är inte riktigt det jag vill göra, vill bo där under en längre tid.
  • Anonym (student)
    Lovis111 skrev 2014-01-08 18:33:06 följande:
    Jurist är ju ett brett yrke som existerar över hela välden. På många högskolor har de studerande ofta möjlighet att studera utomlands och läsa dvs kurser. Efter som att du ska gå juristutb så rekommenderar jag dig starkt att läsa utomlands en termin eller två då detta kommer vara en riktig merit för dig senare i livet.
    Det låter riktigt intressant, ska definitivt kolla in det!
  • Anonym (SU-jurist)

Hej!
    Läser jurist termin 5 (dock på SU) och kan säga dig att det är inte så jättesvårt. Allt handlar om hur mycket tid du lägger ner, sen finns det givetvis de som har lätt för sig men prova och gå en termin så får du ett hum om hur det är att läsa och om det känns rätt. Lycka till! :)

• Lovis111
    Anonym (student) skrev 2014-01-08 19:00:21 följande:
    Det låter riktigt intressant, ska definitivt kolla in det!

Gör det, har en juristvän som spenderade ett år i Israel för att komplettera sin utbildning. Nu kommer jag inte ihåg vad det hette men kan det ha varit Civilrätt kanske? Har en annan vän som pluggat journalistik på Hawaii i fyra år på svenskt CSN så mycket går. Antar att möjligheten finns då många yrken idag blir internationella och som just jurist är det nog bra att skaffa sig så mycket kött på benen som det går då det är ett typiskt karriäryrke. Lycka till!
Svar på tråden Kommit in på Juristprogrammet i Uppsala, panik!!!