• Anonym (student)

Kommit in på Juristprogrammet i Uppsala, panik!!!

Jag fick idag veta att jag har kommit in i på Juristprogrammet i Uppsala. Vill gärna bli jurist men ville egentligen gå i Göteborg men de hade ingen antagning på våren. Är så gott som arbetslös så vill gärna göra något om dagarna. Kommer dock att få pendla i 1h för att ta mig till Uppsala...

Jag får nu panik för att jag är orolig att det är alldeles för svårt för mig?! Hade 21,5 i meritvärde när jag tog studenten och jag är ambitiös. Någon som går/har gått jurist som vill dela med sig? Är det jättesvårt???

Vill även åka som au pair och vet inte hur jag ska klämma in det... Kan man ta ett uppehåll? Vet att det är rätt dumt men vill inte släppa drömmen om USA.

TACKSAM FÖR SVAR!

• Svar på tråden Kommit in på Juristprogrammet i Uppsala, panik!!!
  • Kjell2
    Anonym (student) skrev 2014-01-14 22:53:52 följande:
    Tack! Ja där finns en mejladress. Får överväga det lite, pendlar så vet inte riktigt om jag kan delta än. Plus att schemat inte riktigt är färdigställt än.

Sluta oroa dig och lida i ensamhete. Satsa på jurist i Uppsala, det är en bra utbildning och kul stad. Hoppa på recceveckan, lär känna lite kursare och inse att alla är ungefär lika ensamna och förvirrade som du. Stöd varandra i studier, Uppsala, ny värld mm.

Pendling är inget hinder och snart har du en bostad i Uppsala.
  • Knota

Jag hade kursare som pendlade, en del ganska långt. Men det gick bra för dem, de var med på det mesta.

Jag hoppade över det mesta de hittade på iofs.

• Anonym (student)
    Kjell2 skrev 2014-01-15 08:20:08 följande:

Sluta oroa dig och lida i ensamhete. Satsa på jurist i Uppsala, det är en bra utbildning och kul stad. Hoppa på recceveckan, lär känna lite kursare och inse att alla är ungefär lika ensamna och förvirrade som du. Stöd varandra i studier, Uppsala, ny värld mm.

Pendling är inget hinder och snart har du en bostad i Uppsala.
    Ja du har helt rätt... Det blir bara värre av att sitta hemma och oroa sig. Jag ska försöka ta tag i det hela! Har faktiskt inga planer på att flytta till Uppsala inom den närmsta tiden. Får kolla hur det ser ut nästa veckan, har snart ett schema.
  • Anonym (student)
    Knota skrev 2014-01-15 08:26:25 följande:
    Jag hade kursare som pendlade, en del ganska långt. Men det gick bra för dem, de var med på det mesta.

Jag hoppade över det mesta de hittade på iofs.
    Okej vad skönt att höra, då är man inte ensam. Varför?
  • HannaS86

Hej ts!

Jag läser juristprogrammet på GU. Jag läser om 5:e terminen tyvärr eftersom den har den ökända kursen KERAI som anmäls och görs om varannat år ungefär. Det senaste upplägget tycker jag fungerade bra, innan dess hade jag avrått dig från att läsa till jurist på GU öht.

Om jag klarar min tenta på fredag är jag klar med termin 5 (och termin 6 klarade jag i våras) och har bara fördjupningskurser 60hp och uppsats kvar :) Fråga på om det är något du undrar över utbildningen eller gu.

Om du var så ambitiös att du hade 21.5 kommer juristprogrammet inte bli några problem för dig. Jag kom in med 1.8 på högskoleprovet (tror lägsta som kom in hade 1.5). Jag är pinsamt lat men som tur är har jag haft en klasskompis som  bor nära där jag bor och har samma inställning att plugga med. Han och jag har gått på föreläsningarna men oftast inte läst kurslitteraturen. Sen har vi pluggat 1-2 veckor ihop varje dag innan varje tenta och det har rullat på bra för oss.

• HannaS86
    Anonym (student) skrev 2014-01-14 18:01:31 följande:
    Hej alla!

Var på upprop igår. Har väldigt blandade känslor, kände mig helt vilsen. Detta beror nog mycket på att det är en helt ny stad. Programmet verkar mycket seriöst och bra. Fått en mycket bättre bild av allting nu. Är väldigt nervös över att jag knappt kommer ha någon fritid, har en galen prestationsångest. Kommer förmodligen plugga ihjäl mig och känna mig stressad jämt. Hoppas att det släpper med tiden... Hur mycket fritid har ni som pluggar juridik skulle ni säga?

Ska köra mitt race och strunta i alla andra. Jag är nöjd så länge jag klarar av utbildningen, tänker inte ställa några krav på att få högre betyg. Är dock rädd att jag ska få underkänt på första tentan för då kommer jag säkert bryta ihop helt och hoppa av om jag känner mig själv rätt...

Ena sekunden är jag jättepeppad och i den andra vill jag nästan dra mig ur och hoppa av. Har insett nu vilket dåligt självförtroende jag har.

Förlåt för negativt inlägg, behövde skriva av mig :(

Jag kanske borde läst tråden innan jag postade ;) Kul att det kändes bra!

Som du ser av mitt tidigare inlägg krävs absolut inte att man sitter hela dagarna och pluggar. Jag vet att det finns en del på min utbildning som satsar på högsta betyg och de sitter ibland 8 timmar/dag eller mer. För mig och min pluggkompis som inte har några högre mål än godkänd är det ett ofattbart slöseri med tid. Visst att man lär sig enormt mycket men man får också räkna med att man kommer glömma bort väldigt mycket av det och en del av de som pluggar så mycket mår inte bra av den press de sätter på sig själva.

Jag tror hans och min inställning beror på att vi båda är lite "äldre", födda 86. Vi har båda jobbat med flera olika jobb och haft tillsvidareanställningar efter gymnasiet och båda känner att vi är för gamla för att pressa oss så hårt. Vi har märkt att ingen arbetsgivare nånsin frågat oss efter betyg (sen förstår jag såklart att det är annorlunda när man är utbildad till jurist men vi har även varit på många praktikerbesök och många ställen verkar inte bry sig särskilt mycket om betygen).  Vi har också lärt oss att om man kan ett jobb när man börjar på arbetsplatsen är man överkvalificerad. Det är alltid en upplärningsperiod och ingen förväntar sig att du ska kunna allt läraren sa på kursen i det ämnet utantill. Att vi jobbat efter gymnasiet gör nog också att vi fått lite distans till studentlivet och vi båda känner att det är viktigt att må bra och unna sig fritid medan man kan. 

Man kan säga så här, om vi klarar juristprogrammet med att plugga typ 25% av heltid så kommer du klara dig strålande ;)

• HannaS86
    Anonym (Jur.stud.Uppsala) skrev 2014-01-11 08:12:07 följande:
    Jag antar att det snart är dags att börja utbildningen, nu på måndag eller nästa måndag. Några tips på vägen om du väl beslutar dig för att börja plugga nu.
    Första terminen är knepig, ett helt nytt sätt att plugga på samt att de har lagt in ordförandegrupper redan första terminen (något som inte återkommer förrän T6) (om de nu inte har tagit bort det det är ju ändå 3 år sen vi klagade över det Flört )
    Du är inte dum, du får bara lägga lite mer tid på att plugga
    Stressa inte upp dig över alla andras ambitioner, det är bara störande i studierna
    Visst det kan kännas överväldigande med en tenta för hela terminen, men plugga under hela terminen, lägg tid både före och efter seminarierna för att få in all kunskap. Och som även andra sagt, du får ha med dig all obligatorisk litteratur, all okommenterad lagtext och handskrivna anteckningar, föreläsningsunderlag mm på tentan så det är inte någon utantillkunskap men det går snabbare att lösa tentauppgifterna om man hittar och har koll på grunderna.
    Lär dig använda databaserna snabbt - karnov, zeteo mfl, lagkommentarerna och rättsfallsreferaten underlättar seminariestudierna mycket.
    Lycka till! Det kommer gå bra!

Oh vilken lyx med vad man får ha med sig på tentan!!! Kul att höra hur det är på olika universitet :) Hade vi haft på samma sätt hade jag lagt betydligt mer tid på och tyckt det var roligare att plugga inför tenta. Vi har alltid fått ha med oss okommenterad lagtext (men tillåtet att ta ut stickord och skriva hänvisning till annan lagtext eller kurslitteratur) och okommenterad kurslitteratur (samma där med vad man får skriva i marginalen). Inga anteckningar eller liknande.

Apropå en tenta för 30hp. På KERAI fick vi ha tenta i 15 timmar (mån, ons o fredag samma vecka) för 18hp. Då hade vi över 1000 sidor kurslitteratur vi fick ha med och en student frågade läraren innan tentan skulle börja om hon fick lov att låna en bok från en annan person (under tentavakternas överseende) under tentan eftersom hon glömt en av alla böcker. Läraren sa att om hon behöver böckerna så kan hon lika gärna gå hem igen för då kommer hon inte klara tentan. Härligt med positiv inställning. Haha nej jag är inte bitter över den kursen ;)

• Anonym (Jur.stud.Uppsala)
    HannaS86 skrev 2014-01-16 00:58:26 följande:

Oh vilken lyx med vad man får ha med sig på tentan!!! Kul att höra hur det är på olika universitet :) Hade vi haft på samma sätt hade jag lagt betydligt mer tid på och tyckt det var roligare att plugga inför tenta. Vi har alltid fått ha med oss okommenterad lagtext (men tillåtet att ta ut stickord och skriva hänvisning till annan lagtext eller kurslitteratur) och okommenterad kurslitteratur (samma där med vad man får skriva i marginalen). Inga anteckningar eller liknande.

Apropå en tenta för 30hp. På KERAI fick vi ha tenta i 15 timmar (mån, ons o fredag samma vecka) för 18hp. Då hade vi över 1000 sidor kurslitteratur vi fick ha med och en student frågade läraren innan tentan skulle börja om hon fick lov att låna en bok från en annan person (under tentavakternas överseende) under tentan eftersom hon glömt en av alla böcker. Läraren sa att om hon behöver böckerna så kan hon lika gärna gå hem igen för då kommer hon inte klara tentan. Härligt med positiv inställning. Haha nej jag är inte bitter över den kursen ;)

Våra tentor och seminarier bygger på case och normalt sett så när du väl är ute i arbetslivet så har du ju alla hjälpmedel därav får vi ha rätt mycket med oss på tentorna. Å andra sidan så är ju svårighetsgraden på tentan därefter, även om T6 tentan var ovanligt lätt jämförelsevis med vad terminen var. Men ja, det är roligt att höra hur det är på andra juristutbildningar. Skillnaden är iaf rätt stor mellan Uppsala och SU, tror att Lund och Uppsala har relativt likt upplägg.
    Känns som udda upplägg med att om man inte kan kurslitteraturen utantill så kommer man inte klara av tentan, eller iaf kunna tolka lagtexten utan doktrin.. Doktrin är ju tolkningsstöd.. Jag tror att det har funnits en uppsättning med alla böcker och lagböcker som har varit framme hos tentavakterna för de som råkat glömma böckerna eller har en gammal lagbok, under alla tentor eller iaf T5 och T6. Det brukar ju vara runt 5-10 böcker, 5-10 rättsfallshäften, seminarieanteckningar, lagböcker osv, runt 10-20kg papper.. Kräks
Svar på tråden Kommit in på Juristprogrammet i Uppsala, panik!!!