Anonym (Jur.stud.Uppsala) skrev 2014-01-11 08:12:07 följande:
Jag antar att det snart är dags att börja utbildningen, nu på måndag eller nästa måndag. Några tips på vägen om du väl beslutar dig för att börja plugga nu.
Första terminen är knepig, ett helt nytt sätt att plugga på samt att de har lagt in ordförandegrupper redan första terminen (något som inte återkommer förrän T6) (om de nu inte har tagit bort det det är ju ändå 3 år sen vi klagade över det

)
Du är inte dum, du får bara lägga lite mer tid på att plugga
Stressa inte upp dig över alla andras ambitioner, det är bara störande i studierna
Visst det kan kännas överväldigande med en tenta för hela terminen, men plugga under hela terminen, lägg tid både före och efter seminarierna för att få in all kunskap. Och som även andra sagt, du får ha med dig all obligatorisk litteratur, all okommenterad lagtext och handskrivna anteckningar, föreläsningsunderlag mm på tentan så det är inte någon utantillkunskap men det går snabbare att lösa tentauppgifterna om man hittar och har koll på grunderna.
Lär dig använda databaserna snabbt - karnov, zeteo mfl, lagkommentarerna och rättsfallsreferaten underlättar seminariestudierna mycket.
Lycka till! Det kommer gå bra!
Oh vilken lyx med vad man får ha med sig på tentan!!! Kul att höra hur det är på olika universitet :) Hade vi haft på samma sätt hade jag lagt betydligt mer tid på och tyckt det var roligare att plugga inför tenta. Vi har alltid fått ha med oss okommenterad lagtext (men tillåtet att ta ut stickord och skriva hänvisning till annan lagtext eller kurslitteratur) och okommenterad kurslitteratur (samma där med vad man får skriva i marginalen). Inga anteckningar eller liknande.
Apropå en tenta för 30hp. På KERAI fick vi ha tenta i 15 timmar (mån, ons o fredag samma vecka) för 18hp. Då hade vi över 1000 sidor kurslitteratur vi fick ha med och en student frågade läraren innan tentan skulle börja om hon fick lov att låna en bok från en annan person (under tentavakternas överseende) under tentan eftersom hon glömt en av alla böcker. Läraren sa att om hon behöver böckerna så kan hon lika gärna gå hem igen för då kommer hon inte klara tentan. Härligt med positiv inställning. Haha nej jag är inte bitter över den kursen ;)