Inlägg från: Ladymarina |Visa alla inlägg
  • Ladymarina

HJÄLP, hur ska jag reagera!?

Hej
    Jag har en son som blev 13 för drygt 2 månader sen.
    Han har en flickvän sedan ett tag tillbaks, en tjej i hans klass.

Han har även en mobil, där jag kan hans kod för att komma in, då jag satt det som en krav för att han ska ha en mobil.

Gick igenom hans fotoalbum och upptäckte nakenfoto på honom där!
    Min första reaktion var att jag blev chockad och förbannad!
    Sedan rädd.

Nu har jag pratat med honom om detta, och hans svar var att hans tjej ville se, han tyckte det var lite pinsamt, men sen fotade han ändå. Hon hade inte skickat sånna kort till honom, och dom har inte haft sex för han tycker han är för ung för det.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig inför allt detta!?
    Ska han få mobilförbud ett tag?
    Hur kan jag veta han inte gör om det?
    Reagerar jag kanske för starkt på detta?

Vad hade ni andra gjort i min situation?
    Har någon kanske råkat ut för liknande sak?
    Jag är lost

• Svar på tråden HJÄLP, hur ska jag reagera!?
  • Ladymarina
    Severus skrev 2014-01-08 18:00:46 följande:
    Skulle nog reagera som du. Iaf inte "mjäkigare".
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...

Mobilförbud eller räcker det att prata med honom om det och att det inte är okej?
  • Ladymarina
    tro hopp kärlek skrev 2014-01-08 18:13:28 följande:
    Prata om konsekvenserna som kan bli av att ha nakenkort. Jag vet flera i mina barns åldrar som har gjort samma misstag, korten spreds som en löpeld bland tonåringarna. Då är det inte så kul, och det spelar ingen roll huruvida man lovat att inte visa ngn annan eller sända vidare. Sen kan man börja med sexuella aktiviteter i den åldern, se till att han har tillgång till kondomer. Samtidigt som du pratar om vikten av att skydda sig och att vänta tills det känns rätt.

Allt det där har jag redan sagt. Att det kan hamna på internet väldigt snabbt, och han har kondomer och vi pratar rätt så öppet och fritt om sex. Blev bara så överraskad över bilderna.
  • Ladymarina
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 18:17:19 följande:
    varför ska du ha inloggningskoden till hans mobil?

För att jag inte vill att det ska förekomma nät-sms mobbing. Han har haft mobilen ett tag och han tyckte det var okej. Vet jag ej kommer kunna ha det, ju äldre han blir.
  • Ladymarina
    Knota skrev 2014-01-08 18:19:43 följande:
    Är han medveten om sådana bilder kan användas i otrevliga syften? Om han och tjejen gör slut kan hon börja skicka runt den? Förklara sådant, och ta det lugnt sen.

Jag har gjort det, och han har förstått det. Tror inte han tänkte på det alls
  • Ladymarina
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 18:23:14 följande:
    oj det har mina föräldrar aldrig begärt.... man måste få ha privatliv även som tonåring.

Klart man måste ha det, men som sagt. Han fick mobilen långt innan han var tonåring, och dessutom förkom det lite smsmobbing i hans klass, så jag ville hålla lite koll. Men sen vet jag som sagt att han växer och har ett privatliv.
  • Ladymarina
    Knota skrev 2014-01-08 18:23:39 följande:
    Ja, men då behöver du inte reagera speciellt mycket mer. Det var ju bara en bild, inte så att han gjort tjejen på smällen eller gått och skaffat sig hiv.

Hahaha, sant! Tack 😊
  • Ladymarina
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 18:28:18 följande:
    jo men det känns inte ok att du tar hans mobil och kollar av när du känner för det utan anledning, och anledningen är inte att du misstänker mobbning om din son inte uppger tecken på att så sker.

Har aldrig kollat hans mobil innan, fast jag vetat koden. Men ikväll betedde han sig lite annorlunda när jag bad han lägga ifrån sig luren då vi skulle äta middag. Då fick jag en märklig känsla i magen att det var nåt. Därför som jag kollade
  • Ladymarina
    mia1234 skrev 2014-01-08 18:28:56 följande:
    Tycker de är som att ställa som krav att skall du ha dagbok vill jag ha nyckeln för att läsa den ifall du skriver något olämpligt. De e fruktansvärt kränkande. Du måst ju veta om du tycker din son är mogen eller ej.

Det är inte riktigt samma sak! Om han skulle mobba någon, eller någon mobbar honom är inte samma sak som att skriva en dagbok kära du!
  • Ladymarina
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 18:31:27 följande:
    du kan ju be honom visa också.

Det kommer jag absolut göra nästa gång, om det nu blir en nästa gång. För som sagt, han växer och har ett privatliv nu Jämfört med förut
  • Ladymarina
    Enter Sandman skrev 2014-01-08 18:34:43 följande:
    Jag tycker du verkar ha hanterat det bra ts. Du har förklarat för honom vad faran i att skicka nakenbilder kan vara, nu vet han. Lita nu på att du fostrat en klok ung man och låt honom fortsätta ha ditt förtroende. Bra jobbat.

Tack! Känns bra efter vårt samtal.
  • Ladymarina
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 18:40:10 följande:
    fast du ger honom ju inget privatliv i och med att du vet koden och kräver det. då får han ju inget privatliv alls.

Jag tänker inte ursäkta att jag krävde att veta hans kod när han fick sin mobil. Mitt inlägg var om något helt annat
  • Ladymarina
    Fjärilslarv skrev 2014-01-08 19:07:13 följande:
    eller så uppfostrar man sina ungar rätt så gör de inte sånna otrevliga saker mot varandra eller sig själva.

Jag kan uppfostra till att han ej gör något otrevligt mot andra, ja. Men jag kan ej göra så att andra ej gör något sådant mot honom, eller hur? Kolla bara på det som hände med Instagram-kontot för ett år sen el drygt lite mer. Tror inte att dom utsatta ungdomars föräldrar inte uppfostrat sina barn bra.
Svar på tråden HJÄLP, hur ska jag reagera!?