Förändrad menscykel
Hej!
Jag har precis börjat få en förändrad menscykel. Tidigare har den alltid varit regelbunden och legat runt 28,29 dgr. Jag sköter mig väl och har inga problem med något som jag tycker skulle påverka det här och upplever inte att jag är stressad eller nämnvärt frustrerad över att "nu måste vi få barn" som jag sett bekanta fått resultatet av utebliven graviditet. Det bör inte vara något p. g. av preventivmedel då det var länge sedan jag slutade med det. Nu har jag de senaste månaderna (sedan november) fått mens tidigare än vanligt. De senaste gångerna har jag haft en cykel från de 28 dgrna till 22, 17,14 och sist nu 10 dagar.
Det här gör mig så klart fundersam då jag känner mig i fin form och inte "gammal" fast jag har fyllt 40 nu och då börjar jag såklart fundera på om det börjar brinna i knutarna för att kunna få barn. Vi har nu börjat pröva för första gången då vi innan inte känt oss redo för ett barn då vi jobbat mycket. I söndags prövade vi att bli gravid och nu idag (onsdag) fick jag min mens igen (antar att det är den då den känns i kroppen som vanliga kramper och blödning). Jag har inte kollat än om jag kan vara gravid men ska göra det. Jag skulle bara vilja veta om det är extra bråttom för mig att försöka få barn nu och bör besöka barnmorska för kontroll mm. Brinner det i knutarna eller kan vi vara lugna och fortsätta pröva, är jag kanske gravid? Ja jag har aldrig riktigt satt mig in i perioder mm utan tänkt att någon dag så ska vi skaffa barn och så nu är dagen där och då börjar kroppen med andra ord mensen ändra sig. Kan det vara så att jag trots allt är nervös inför det fast jag inte känner mig så och det är därför cykeln ändrat sig?!
Tacksam för svar :)!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-14 13:05
Såg att det var fler som hade ställt liknande fråga men jag kunde inte få hjälp där då de inte fått något svar. Hoppas på ett svar.