• Bambi32

Hjälp!!!

Hej!

Jag är helt ny i det här forumet och jag behöver verligen någon/några att prata med. 
    Här är min berättelse...

Vi blev gravida första försöket. 1-2 veckor stod det på den super high-tec gravidtestet. Känslan när vi omfamnade varandra, lyckan, känslan av att - kan det verkligen vara såhär lätt?

Jag har alltid trott/haft ångest inför att jag kommer vara en sådan som har svårt att få barn alternativt inte kan få barn. Siffran 10% har jag någonstans läst är ofivilligt barnlösa. Jag räknade nära och bekanta runt mig...1,2,3,4,5..osv...Jag är säkert den den nr 10! Så har tankarna gått länge.

Lyckan höll i sig i 2 veckor. Min man var jätteglad, var redo att bli pappa. Jag bad honom ta ner känslorna lite, då jag visste att det är oerhört riskfyllt första 12 veckorna. Han fortsatte vara glad..han ville vara det.

Bruna flytningar, en jobbig känsla och akut till gyn. Sedan har jag varit inom läkarvården 5 ggr på 2 veckor. Under julhelgen, visst kan man ha en roligare helg?

8 läkarare tittade alla dessa olika omgångar. Samma sak varje gång - Det ser inte ut som en vanlig graviditet..det ser ut som ofostrig graviditet. Men hinnsäcken växte och HCG-hormon höjdes.
    Var hemskt att gå runt och "vänta" på alla bokade besök.

Åkte tillslut in igen, vägrade vänta till planerat besök. 2 nya läkare, gynstolen, vaginala pinnen och kletet på. Jag kan det där nu, gjort det 10 ggr...Nu kunde äntligen en läkare sätta ner foten - Det är en ofostrig graviditet.
    Vi fick med oss cytotec. Tog det 2 dagar senare. Det gjorde ont, var hemskt, kramper, gråt, förtvivlan. Men någonstan glad att "snart är det över"

Åker nu idag (3 dar senare) för kontroll på sjukhus. Det är rester kvar, jag börjar gråta, de tröstar mig. Vill inte ta fler tabletter, vill bli skrapad. Det får jag inte, bättre såhär enl läkare. Får hem 2 cytotec jag svalde för 4 timmar sedan + 2 morfin och lite andra tabeletter.

Inget har satt igång, inget blod, ingen fors.

Jag känner mig ensam...min min är ett bra stöd men klart att han inte kan förstå riktigt..

Finns någon där ute som varit med om nästan samma? Hade verkligen behövt tröstande ord..

Tack!!

• Svar på tråden Hjälp!!!
  • Anonym (Sar)

Jag har inte varit med om samma, men har en nära vän som har... Hon var fullkomligt krossad och var övertygad om att hon aldrig skulle få barn, att det var fel på henne, att hennes kropp inte var ett bra ställe för ett barn att växa på. Efter två omgångar med piller för att "få ut allt" började hon lugna ner sig. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken vecka hon var i, men det var ganska tidigt så hon slapp skrapa. Det är mycket bättre för kropp och själ att driva ut med piller! Så ge dem en chans till.

Efter några månader (2-3) där jag och hennes sambo stöttat, pratat och peppat vågade hon försöka bli gravid igen. Den gången gick det vägen utan några komplikationer alls! De har nu två friska flickor på 8 mån resp. 2,5 år :)

Det jag vill säga är att missfall, på alla dessa obehagliga sätt, är läskigt vanligt. Man får tänka på att det antagligen är "fel" på fostret och att det är bättre det som hände. Bearbeta det ordentligt, prata, prata, prata och försök igen när ni känner er redo. Med största sannolikhet kommer ni bli föräldrar!

Kanske inte svar på dina frågor, men solskenshistorier är alltid bra.

• Bambi32

Tack för din historia! ! Blir så glad att du tagit dig energi och tid att skriva till mig! Exakt en sådan historia behöver jag nu! Man känner sig ensam och misslyckad och att höra om fler som känt samma gör det enklare. Underbart att hon fick 2 tillslut! Jag mår redan bättre nu när allt är klart! Längtar till den glada jag igen men sakta kommrr hon närmare och närmare. Inte trodde jag innan att man kan må såhär av missfall , tror man måste varit med om det eller sett det på nära håll för att riktigt förstå. Tack igen för din berättelse. ..

Anonym (Sar) skrev 2014-01-10 12:00:10 följande:
    Jag har inte varit med om samma, men har en nära vän som har... Hon var fullkomligt krossad och var övertygad om att hon aldrig skulle få barn, att det var fel på henne, att hennes kropp inte var ett bra ställe för ett barn att växa på. Efter två omgångar med piller för att "få ut allt" började hon lugna ner sig. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken vecka hon var i, men det var ganska tidigt så hon slapp skrapa. Det är mycket bättre för kropp och själ att driva ut med piller! Så ge dem en chans till. Efter några månader (2-3) där jag och hennes sambo stöttat, pratat och peppat vågade hon försöka bli gravid igen. Den gången gick det vägen utan några komplikationer alls! De har nu två friska flickor på 8 mån resp. 2,5 år :) Det jag vill säga är att missfall, på alla dessa obehagliga sätt, är läskigt vanligt. Man får tänka på att det antagligen är "fel" på fostret och att det är bättre det som hände. Bearbeta det ordentligt, prata, prata, prata och försök igen när ni känner er redo. Med största sannolikhet kommer ni bli föräldrar! Kanske inte svar på dina frågor, men solskenshistorier är alltid bra.

• Anonym (-)

Hej

Jag har haft fem missfall och har två barn, ett tredje på väg.

Första gången vi bestämde oss för att försöka få barn så funkade det på första försöket men sen fick jag missfall i vecka 8. Efter det tog det ett halvår innan det lyckades igen men då gick det vägen i alla fall, oroade ihjäl mig ända till vecka 11 då jag fick ett UL på MVC.

När vi ville ha barn igen tog det 8 månader innan det tog sig, det förlorade jag sen i vecka 6-7, efter det tog det sig igen efter bara 3 månader men jag förlorade det också, i vecka 6 har jag för mig. Sen blev jag gravid redan månaden efter och den gången stannade hon kvar hela tiden ut. Men då fick jag inget UL fast jag tjatade och förklarade att jag var sjukt orolig och hade haft vad jag tyckte många missfall. Jag var även in till gynakuten i vecka 8 för jag hade blödningar och då såg allt bra ut men det minskade ju inte precis oron. Som tur var kände jag fosterrörelser redan i vecka 14 och började så smått att slappna av då.

Nu sista gången vi försökte blev jag gravid på en gång men förlorade det lika snabbt, sen tog det sig månaden efter också fast jag fick missfall i vecka 6. Sen dröjde det två månader och så var jag gravid igen. Eftersom jag är lite fånigt logiskt lagd så förväntade jag mig ett missfall igen då (ett missfall -> första barnet, två missfall -> andra barnet, alltså borde det ju vara tre missfall innan tredje barnet :p) så jag gick och bara väntade på det fram till vecka 10, då bestämde jag mig för att jag kanske skulle skriva in mig på MVC i alla fall. På första besöket tog de extra prover pga alla missfall och jag lyckades få ett UL inbokat i vecka 12 och då såg ju allt bra ut. Men jag har fortfarande svårt att slappna av ordentligt fast jag är i vecka 32 nu.

Så jag har ju inte varit med om samma men har haft ett gäng missfall iaf och har varit väldigt nere varje gång. Även om det ju uppenbarligen var nåt fel och det var därför det blev missfall så sörjer man ju.

Kram

• Bambi32

Tack för din berättelse!! Otroligt starkt att fortsätta trots en del missfall..måste känts fantastiskt sen när du fick 2 bar och ett på väg :) blev stark av din historia, den säger mig att fortsätta in i det sista, ibland går det och ibland inte..så är det bara. Ja jag kan tänka mig oron när man förhoppningsvis blir gravid igen . Jag är en orolig själ annars men jag kommrr bestämma mig för att ta det lugnt och att få 2 ofostriga i raken torde vara rätt ovanligt. Vill oxå va i v32:) underbart!! Njut av din fina mage ;)

Anonym (-) skrev 2014-01-10 13:18:15 följande:
    Hej Jag har haft fem missfall och har två barn, ett tredje på väg. Första gången vi bestämde oss för att försöka få barn så funkade det på första försöket men sen fick jag missfall i vecka 8. Efter det tog det ett halvår innan det lyckades igen men då gick det vägen i alla fall, oroade ihjäl mig ända till vecka 11 då jag fick ett UL på MVC. När vi ville ha barn igen tog det 8 månader innan det tog sig, det förlorade jag sen i vecka 6-7, efter det tog det sig igen efter bara 3 månader men jag förlorade det också, i vecka 6 har jag för mig. Sen blev jag gravid redan månaden efter och den gången stannade hon kvar hela tiden ut. Men då fick jag inget UL fast jag tjatade och förklarade att jag var sjukt orolig och hade haft vad jag tyckte många missfall. Jag var även in till gynakuten i vecka 8 för jag hade blödningar och då såg allt bra ut men det minskade ju inte precis oron. Som tur var kände jag fosterrörelser redan i vecka 14 och började så smått att slappna av då. Nu sista gången vi försökte blev jag gravid på en gång men förlorade det lika snabbt, sen tog det sig månaden efter också fast jag fick missfall i vecka 6. Sen dröjde det två månader och så var jag gravid igen. Eftersom jag är lite fånigt logiskt lagd så förväntade jag mig ett missfall igen då (ett missfall -> första barnet, två missfall -> andra barnet, alltså borde det ju vara tre missfall innan tredje barnet :p) så jag gick och bara väntade på det fram till vecka 10, då bestämde jag mig för att jag kanske skulle skriva in mig på MVC i alla fall. På första besöket tog de extra prover pga alla missfall och jag lyckades få ett UL inbokat i vecka 12 och då såg ju allt bra ut. Men jag har fortfarande svårt att slappna av ordentligt fast jag är i vecka 32 nu. Så jag har ju inte varit med om samma men har haft ett gäng missfall iaf och har varit väldigt nere varje gång. Även om det ju uppenbarligen var nåt fel och det var därför det blev missfall så sörjer man ju. Kram

• Anonym (Sar)
    Bambi32 skrev 2014-01-10 12:36:28 följande:
    Tack för din historia! ! Blir så glad att du tagit dig energi och tid att skriva till mig! Exakt en sådan historia behöver jag nu! Man känner sig ensam och misslyckad och att höra om fler som känt samma gör det enklare. Underbart att hon fick 2 tillslut! Jag mår redan bättre nu när allt är klart! Längtar till den glada jag igen men sakta kommrr hon närmare och närmare. Inte trodde jag innan att man kan må såhär av missfall , tror man måste varit med om det eller sett det på nära håll för att riktigt förstå. Tack igen för din berättelse. ..

Det var så lite! Jag tycker själv att det är skönt att höra lite historier med lyckliga slut, på Internet (särskilt FL...) finns det ju tyvärr nästan bara skräckhistorier... Hoppas du kan hålla modet uppe och försöka igen snart! Skönt att du mår bättre iaf :)
  • Bambi32

Ja skräckhistorier finns det gott om, usch! Jaa nu är jag bättre och gladare. Av en händelse gick jag igenom massor av gamla bilder och insåg vilket bra liv jag har och att det finns mycket värre saker man kan vara med om..det plus mycket bra gehör här gör att livet genast känns lättare :) tack och trevlig helg. /från hon som oxå vill vara / kommer bli 3barns mamma en dag :)

Anonym (Sar) skrev 2014-01-10 14:44:08 följande:
    Det var så lite! Jag tycker själv att det är skönt att höra lite historier med lyckliga slut, på Internet (särskilt FL...) finns det ju tyvärr nästan bara skräckhistorier... Hoppas du kan hålla modet uppe och försöka igen snart! Skönt att du mår bättre iaf :)

Svar på tråden Hjälp!!!