• Äggröran

Äggdonator finnes. Kan man göra så här?

Jag och min man ska genomgå IVF pga manlig infertilitet. I samband med behandlingen kan jag tänka mig att donera ägg. För att göra IVF nu snarast så behövs 30.000 kr, annars är kötiden 7 mån minst. Vi står redan i kön. Det bästa vore om man hittade någon som behöver donerade ägg, mot att vi får låna 30.000 eller skrapa ihop hälften var. Jag kan tänka mig att donera i vilket fall som helst, men det skulle löna sig för alla parter tidsmässigt att ordna pengarna och köra igång direkt. Sen vet jag inte hur det fungerar för dom som söker äggdonatorer. Hur lång kötid är det? Kan man ordna donator själv? Jag tänkte donera ägg för ett par år sedan, men det blev aldrig av och tänkte nu eftersom att jag ändå kommer att genomgå äggplock mm så kan jag donera i samband med det. Har redan pratat med dom på IVF-kliniken, hon tyckte att jag borde frysa in äggen och spara ifall jag och min man vill använda dom sen men vi vill nog bara ha ett gemensamt barn.

• Svar på tråden Äggdonator finnes. Kan man göra så här?
  • alynda

Eftersom man försöker befrukta samtliga dugliga ägg efter äggplock för att maximera chanserna till bra embryon så brukar man inte donera ägg vid egen IVF. Det gäller även vid manlig faktor. Det är tekniskt möjligt att donera överblivna embryon, men ännu inte tillåtet i Sverige. Att frysa enbart ägg är en nyare teknik än att frysa embryon och finns mig veterligen bara på en klinik o GBG. Min tanke är att du skulle kunna donera ägg innan ni kör igång egen IVF. Man får i Sverige ännu ganska lite betalt, några få tusenlappar, men om inte annat så får su veta hur du svarar på hormonbehandlingen, mkt värdefullt eftersom man ofta korrigerar doserna/byter preparat efter första behandlingen och därför har bättre chanser att lyckas på andra försöket. Kanske kan ni också söka er utomlands, dels för bättre betalning f äggdonation men även om ni kan tänka er att donera embryon?

• Smurfan2
    Äggröran skrev 2014-01-08 19:14:58 följande:
    Jag och min man ska genomgå IVF pga manlig infertilitet. I samband med behandlingen kan jag tänka mig att donera ägg. För att göra IVF nu snarast så behövs 30.000 kr, annars är kötiden 7 mån minst. Vi står redan i kön. Det bästa vore om man hittade någon som behöver donerade ägg, mot att vi får låna 30.000 eller skrapa ihop hälften var. Jag kan tänka mig att donera i vilket fall som helst, men det skulle löna sig för alla parter tidsmässigt att ordna pengarna och köra igång direkt. Sen vet jag inte hur det fungerar för dom som söker äggdonatorer. Hur lång kötid är det? Kan man ordna donator själv? Jag tänkte donera ägg för ett par år sedan, men det blev aldrig av och tänkte nu eftersom att jag ändå kommer att genomgå äggplock mm så kan jag donera i samband med det. Har redan pratat med dom på IVF-kliniken, hon tyckte att jag borde frysa in äggen och spara ifall jag och min man vill använda dom sen men vi vill nog bara ha ett gemensamt barn.
    I Sverige är det inte lagligt med privata pengatransaktioner mellan donator och mottagare. Dessutom måste donatorn och mottagarparet genomgå tester och träffa kurator/psykolog så det är definitivt en process som tar ett halvår eller så för att bli godkänd.

Tycker att du ska lyssna på IVF-kliniken och vara självisk och se till så att så många ägg som möjligt blir befruktade för att kanske kunna frysas ner och använda senare. Det är långt ifrån säkert att ni lyckas på första försöket och därför är det bra att ha några embryon i reserv.

Donator kan du alltid bli senare om du vill!
  • Mar14

Håller med de tidigare.
    Även om allt ser helt bra ut hos dig och de bara har hittat en manlig faktor så vet man inte säkert hur bra det kommer att gå förrän man försökt. Det kan hända att du är svårstimulerad eller lätt blir överstimulerad, eller att embryona inte vill fästa eller tusen andra saker. Vänta med donationen till dess att ni har lyckats och vet hur du känner inför det.

En stimulering inför äggplock är inte riskfri, även om klinikerna inte säger så jättemycket om det. Det är en ganska stor press som sätts på kroppen med hormondoserna, och det är inte bra att gå igenom det alltför många gånger. Om ni inte lyckas kan det ju bli många gånger ändå, så börja med ert eget barn och fundera på donation sedan.

Som någon skrev så tjänar du inga direkta pengar på att donera.

• Jojjo77

För vår del trodde de från början att det var manlig faktor. Efter 3 misslyckade IVF:er (ICSI) så kan de nu konstatera att det inte finns uppenbara fel med någon av oss, men något är fel ändå, eftersom det inte tar sig. 

Håller med alla andra, ta till vara på alla ägg som ni själva kan få fram och behåll dem. IVF betyder inte att det alltid lyckas. Det hade jag önskat att vården varit väldigt tydlig med innan vi startade. Alla får inte hjälp ens av hjälpen... Det är den hårda sanningen.

• Astakvasta

Hej!
    I några andra länder finns egg sharing, som jag har förstått det kan ett par då få sin IVF i stort sett betald genom först donera ägg till ett par som behöver. Mottagarparet betalar då för bådas IVF. Jag har enbart läst om det och är inte insatt. Det ska användas i bla England och Sydafrika. Men det kommer alltid till lite avgifter endå, och resorna dit är ju inte gratis.

I Danmark kan ni tex. på CFC http://www.copenhagenfertilitycenter.com/uk/priser.htm hitta betydligt billigare IVF än i här i Sverige ( och det finns säkert i fler länder som jag är oinsatt i) Det tillkommer ju resor, men det går ju att resa och bo billigt dk. om en vill. CFC tror jag är billigast men har rykte om sig att köra "löpande band", inte så att de har sämre statistik på gjorda bebisar. Men är en van vid svensk vård är detta superkorta besök. Men de är jäkligt snabba på att svara på frågor en mailat dem och de har öppet alla dagar i veckan, alla dagar på året.

Svar på tråden Äggdonator finnes. Kan man göra så här?