Sessan03 skrev 2014-01-12 19:46:33 följande:
Jag hade en jkligt tuff första förlossning som slutade med att jag sprack en hel del.
Inför andra barnet så gick jag på aurorasamtal och i samråd med dem så fick jag en planerad igångsättning med bla Eda lagd innan förlossningsstart, minimalt med folk i rummet, erfaren bm och snittkontrakt om det skulle dra ut på tiden.
Det blev en toppenbra förlossning så när mitt tredje barn föddes för två månader sedan så fick jag samma igen och den här gången så fick jag återigen en drömförlossning.
Det där med tidig EDA-infart (inte själva substansen, utan bara infarten så BM kan spruta i när det börjar behövas) fattar jag inte att man inte gör oftare. Varför inte ha det som rutin på de som vet med sig att de vill ha EDA förr eller senare? Mycket bättre att ha den ditsatt så man slipper plågas i väntat på narkosläkare (som jag gjorde med första...) och sedan vänta ytterligare på att den ska ta.
Min läkare under andra förlossningen kommenterade det oxå, han sa att det var mycket trevligare att lägga EDA på en kvinna som inte var hysterisk under värkarna och faktiskt kunde ligga still. Sen när jag hade infarten och kände att jag behövde smärtlindring kunde BM fixa det på två sekunder. Tryggt och enkelt, ingen panik, ingen hysteri.