• Jezss

Äldsta dotter mår dåligt efter bebis ankomst.

Jag skriver detta med en kniv i hjärtat. De gör så ont att se hur lillasyster påverkat 3 åriga (fyller 3 om en vecka) syster så negativt. Eller, det är ju inte bebis fel, felet ligger helt hos oss.. 3 åringen har samtidigt som bebis kom hamnat i sån trotts, samtidigt som hon ständigt söker uppmärksamhet. Uppmärksamhet är det brist på just nu, iallafall bra uppmärksamhet. Känns som att de enda jag gör är skäller, då hon varken lyssnar och bars bråkar. Hur reagerade era barn vid syskon? Hur gör jag för att underlätta det för min äldsta? Bebis tar så mycket tid och energi att man knappt orkar. Men samtidigt var det vi som valde att skaffa mer barn och inte hon, så ja måste ändra vårt beteende. Alla tips är just nu bra tips!!

• Svar på tråden Äldsta dotter mår dåligt efter bebis ankomst.
  • strojes

Min äldsta dotter var 2 år och 8 månader när hennes två småsystrar kom. Mitt i 3-årstrotset med andra ord (började redan under graviditeten).
    Det vi gjorde var att ge henne egentid med mig på kvällarna. Maken satte sig i tv-soffan med ersättning förberedd och telefoner, fjärrkontroller mm inom räckhåll. Sedan stängde jag och dottern in oss i lekrummet minst en timme och hon hade då mig för sig själv. Detta körde vi med varje kväll och efter några dagar märkte vi en klar förbättring, visst trotsade hon fortfarande men inte på samma sätt som innan egentiden.
    Bra är ju också att försöka ta hjälp av någon som kan passa bebisen en stund på helgen så att stora tjejen får en liten stund med båda sina föräldrar. En nyäten och trött bebis är ju oftast inte så svår att passa med en promenad eller så. Men det får ju självklart vara inom räckhåll för er så ni kan rycka in om något händer. Men viktigt för er stora tjej att få rå om båda sina föräldrar själv en stund.
    Försök också involvera storasyster i sitt småsyskon. Låt henne hjälpa till med olika saker utan att ge krav. När bebis äter kan ni göra det till en mysstund med sagoläsning tex. Visa också att bebis ibland får vänta för att du är upptagen med storasyster så att hon inte alltid kommer i andra hand.

Lycka till!

• lövet2

Om det är någon tröst, så beter sig 3-åringar så där, vare sig de har småsyskon eller inte. Ni ska inte ha dåligt samvete, för det är inte ert "fel" att 3-åringen kommit i trotsåldern. I den åldern söker de omedvetet efter bråk, och om det inte gällde babyn, så skulle det gälla sovtider, toalettvanor, matvägran, svordomar eller att muggen har fel färg.
    Tålamod från ert håll är vad som gäller, och att ni tänker er för innan ni öppnar munnen. Dra ner på reglerna till ett minimum och bråka inte om bagateller. Vill 3-åringen ha godis? Är lördagsgodis en regel ni håller stenhårt på? Säg då nej och fortsätt att säga nej lugnt och sansat under det 2 timmar långa vredesutbrottet. Vill 3-åringen se på TV? Spelar det någon roll om hon ser på TV nu eller senare? Säg inte nej innan ni bestämt er för att ni tycker det är en viktig fråga.

Ang uppmärksamhet, så har hon antagligen fått alldeles tillräckligt med sådant innan hon blev storasyster. Nu är hon 3 år och behöver mer frihet och självständighet. Ni behöver inte ge henne full uppmärksamhet all hennes vakna tid längre, för det har hon vuxit i från. Men ni är 2 föräldrar, så ni kan turas om med att göra speciella "stora" saker med henne då och då, så hon känner att hon är speciell hon också ...

• Loriyana

Jag minns den åldern som ett rent helvete. Min dotter trotsade som tusan, och det fanns ingen bebis som tog uppmärksamheten från henne. Det kan faktiskt vara så att bebisen inte har något med dotterns trots att göra, hon hade trotsat ändå. Det är en fas som väldigt många 2-3-åringar går igenom.

Kan trösta er med att DET GÅR ÖVER! Från att ha varit världens mest trotsiga och jobbiga unge så är min dotter nu en ängel! Hon fyller 7 år snart och livet känns underbart!

Svar på tråden Äldsta dotter mår dåligt efter bebis ankomst.