• Setter tjej

Varför i helvete går ja inte ner i vikt

På 8 dagar har jag ätit 1099 kcal och bara druckit vatten och grönt te. Ingen fast föda, inget fusk ingenting men inte fan har jag gått ner. Inte ett gram!

Jag promenerar, simmar och har gjort övningar på gymbollen. Jag har energi o är pigg.

Vet att detta inte är hållbart men jag tänkte köra en kickstart i 3 veckor men tappade helt suget nu o får lust o smälla i mig massa pasta. 

• Svar på tråden Varför i helvete går ja inte ner i vikt
  • läkarstudent

Ja, det blir så när man hårdbantar. Man är jättemotiverad, gör alla rätt, men så går det inte som man förväntar sig och så ger man upp efter bara några dagar. Ofta slutar det dessutom med att man hamnar på en högre vikt än vad man hade från början, eftersom kroppen ställer in sig på svält och försöker lagra så mycket fett den bara kan när man väl börjar äta.

Ett sätt som kan minska risken att misslyckas lite, är att ändra en vana i taget. Har du börjat med motionen och övningarna nyligen så kan det vara smart att bara fokusera på detta i 6-8 veckor och leva som vanligt i övrigt. Sedan när motionen blivit en del av din vardag så gör du en liten förändring i kosten (halverar mängden godis, kakor och bullar du äter, exempelvis), efter 6 veckor gör du en ändring till o.s.v.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • FrökenLöken

Hur kan du ha energi och vara pigg på det minimala intaget och motion på det? Osannolikt.

Är mer än vad du gör, och regelbundet. Det plus motion borde leda till viktminskning.

Jag hade för övrigt samma "problem" som du för ett par år sedan. Vågen stod still, trots att jag var på väg in i en ätstörning. Jag löste det genom ovan nämnda åtgärder.

• SoStylish
    läkarstudent skrev 2014-01-08 22:43:43 följande:
    Ofta slutar det dessutom med att man hamnar på en högre vikt än vad man hade från början, eftersom kroppen ställer in sig på svält och försöker lagra så mycket fett den bara kan när man väl börjar äta.

Nej, nej och åter nej.
  • Zeymet

Jag brukade också hårdbanta men gick ner väldigt fort. Det var chockande. Använd en våg som visar fett och muskler. Du kanske bränner fett men bygger upp dina muskler som brukar väga mer än fett

• läkarstudent
    SoStylish skrev 2014-01-09 00:39:56 följande:

Nej, nej och åter nej.

Enligt forskningen är det så, sen kan ju du tycka vad du vill om det. Det sker stora hormonförändringar i kroppen då man hårdbantar, och detta påverkar metabolismen och minskar BMR.
    This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Cat71

Fast studier visar att metabolismen endast går ned marginellt. S.k. "svältläge" eller "sparläge" är kraftigt överdrivet. Ohyggligt mycket vanligare att man underskattar sitt energiintag vilket studier också visar.
    Har man ett lägre energiintag än vad man gör av med GÅR man ned i vikt. Så är det bara!

Visst kan man binda mer vätska beroende på olika faktorer och det kan då se ut som att man står stilla eller går upp i vikt till och med. Men så fort vätskeöverskottet släpps rasar man i vikt igen.

TS - om du verkligen legat på ett stort underskott i 8 dagar så HAR du gått ned i kroppsfett. Ett underskott på ca 1000 kcal per dag borde resultera i ca 1 kg tappat kroppsfett. Dra ned på saltintaget och drick ett para koppar kaffe ska du se att vågen visar nedåt inom något dygn!

• läkarstudent
    Cat71 skrev 2014-01-09 14:56:22 följande:
    Fast studier visar att metabolismen endast går ned marginellt. S.k. "svältläge" eller "sparläge" är kraftigt överdrivet. Ohyggligt mycket vanligare att man underskattar sitt energiintag vilket studier också visar.
    Har man ett lägre energiintag än vad man gör av med GÅR man ned i vikt. Så är det bara!

Visst kan man binda mer vätska beroende på olika faktorer och det kan då se ut som att man står stilla eller går upp i vikt till och med. Men så fort vätskeöverskottet släpps rasar man i vikt igen.

TS - om du verkligen legat på ett stort underskott i 8 dagar så HAR du gått ned i kroppsfett. Ett underskott på ca 1000 kcal per dag borde resultera i ca 1 kg tappat kroppsfett. Dra ned på saltintaget och drick ett para koppar kaffe ska du se att vågen visar nedåt inom något dygn!
    Du har inte läst mitt inlägg, eller så har du läst det alldeles för slarvigt. Det jag syftade på är att man går upp i vikt när man går tillbaka till sitt ursprungliga kaloriintag, inte att man går upp i vikt medan man bantar. 
  • Balahir

läkarstudent:

om kroppen ställer sig på svältläge så skulle vi inte ha några anorektiker, right?

• Capt Janeway
    Setter tjej skrev 2014-01-08 21:55:45 följande:
    På 8 dagar har jag ätit 1099 kcal och bara druckit vatten och grönt te. Ingen fast föda, 
    Vad har du ätit? Dietpulver? Beskriv lite mer utförligt vad exakt du har intagit i form av kalorier så är det lättare att ge råd.
  • läkarstudent
    Balahir skrev 2014-01-09 20:13:59 följande:
    läkarstudent:
    om kroppen ställer sig på svältläge så skulle vi inte ha några anorektiker, right?

Är det en seriös fråga eller driver du med mig? Skillnaden mellan en anorektiker och en "vanlig hårdbantare" är att anorektikern forsätter svälta sig medan bantaren ger upp efter ett par veckor...
  • Balahir

hårdbanta och sen äta mindre än vanligt (det man åt innan man hårdbantade) och röra sig mer ger viknedgång, inte tvärt om.

• läkarstudent
    Balahir skrev 2014-01-09 21:34:53 följande:
    hårdbanta och sen äta mindre än vanligt (det man åt innan man hårdbantade) och röra sig mer ger viknedgång, inte tvärt om.

Och det tror jag nog att du fattar att jag fattar också 

Jag pratar fortfarande om de som återgår till sina ursprungsvanor.
  • Cat71
    läkarstudent skrev 2014-01-09 18:04:12 följande:
    Du har inte läst mitt inlägg, eller så har du läst det alldeles för slarvigt. Det jag syftade på är att man går upp i vikt när man går tillbaka till sitt ursprungliga kaloriintag, inte att man går upp i vikt medan man bantar. 
    Nu riktade jag mig till TS och inte till dig.
    TS undrar varför hon inte gått ned i vikt trots 8 dagar med lågt kaloriintag. Jag svarade.

Givetvis går det åt mindre energi att driva en tunnare kropp än en tyngre. Om dessutom metabolismen går ned något under bantningen och personen i fråga återgår till samma kaloriintag som före bantningen är sannolikheten stor att man snabbt går upp i vikt igen. Lägg också till att många lätt unnar sig extra kalorier (god mat/godsaker) som belöning efter bantningskuren så ökar sannolikheten ännu mer. 

TS - hur går det för dig?
    Jag är själv inne på dag 5 med vlcd och det är tufft så jag vet hur du har det.

I höstas gick jag ned 10 kg totalt under ca 8 veckor. De två första gick jag på vlcd för första gången ever och det fungerade alldeles strålande. Åt alltså 550 kcal per dag och motionerade samtidigt. En timmes promenad innan jobbet och ett träningspass varje kväll med lätt styrketräning, zumba, pilates eller liknande. Så till att förbränna minst 600 kcal på träning dagligen. Gick ned ca 5 kg på de två veckorna.
    Fortsatte därefter ligga på ett intag av 1500 kcal per dag i ytterligare 6 dagar och tränade 6 dagar i veckan för att förbränna mer intensivt. Gjorde uppehåll i kaloriräkningen och har hållit min nya vikt i över en månad genom sunt förnuft och träning.
    Nu, efter storhelgerna, har jag tänkt ta de sista 5 kilona jag vill gå ned. Som sagt är det tufft men det jag vet att resultaten kommer.
    Och de kommer för dig också, jag lovar. Väg dig inte för ofta, någon gång var 4-5 dag ska räcka. Måtta gärna midja/stuss/lår/vader så ser du framsteg på andra plan än vikten. Jag har tappat ca 9 cm runt midjan på mina 10 kg. Några vägningar har vågen stått still men måttbandet visat framsteg och det hjälpen motivationen.

Lycka till!

• Cat71
    systersandra skrev 2014-01-09 20:11:22 följande:
    Har du ätit 1099 kcal totalt på åtta dagar eller 1099 per dag?
    OJ!! Jag läste det som 1099 per dag. På åtta dagar totalt är inte bra. Bättre att röra på sig mer samtidigt som man äter lite mer än så. Dessutom vill man väl helst bara tappa fett och inte muskler :O ?
Svar på tråden Varför i helvete går ja inte ner i vikt