läkarstudent skrev 2014-01-09 18:04:12 följande:
Du har inte läst mitt inlägg, eller så har du läst det alldeles för slarvigt. Det jag syftade på är att man går upp i vikt när man går tillbaka till sitt ursprungliga kaloriintag, inte att man går upp i vikt medan man bantar.
Nu riktade jag mig till TS och inte till dig.
TS undrar varför hon inte gått ned i vikt trots 8 dagar med lågt kaloriintag. Jag svarade.
Givetvis går det åt mindre energi att driva en tunnare kropp än en tyngre. Om dessutom metabolismen går ned något under bantningen och personen i fråga återgår till samma kaloriintag som före bantningen är sannolikheten stor att man snabbt går upp i vikt igen. Lägg också till att många lätt unnar sig extra kalorier (god mat/godsaker) som belöning efter bantningskuren så ökar sannolikheten ännu mer.
TS - hur går det för dig?
Jag är själv inne på dag 5 med vlcd och det är tufft så jag vet hur du har det.
I höstas gick jag ned 10 kg totalt under ca 8 veckor. De två första gick jag på vlcd för första gången ever och det fungerade alldeles strålande. Åt alltså 550 kcal per dag och motionerade samtidigt. En timmes promenad innan jobbet och ett träningspass varje kväll med lätt styrketräning, zumba, pilates eller liknande. Så till att förbränna minst 600 kcal på träning dagligen. Gick ned ca 5 kg på de två veckorna.
Fortsatte därefter ligga på ett intag av 1500 kcal per dag i ytterligare 6 dagar och tränade 6 dagar i veckan för att förbränna mer intensivt. Gjorde uppehåll i kaloriräkningen och har hållit min nya vikt i över en månad genom sunt förnuft och träning.
Nu, efter storhelgerna, har jag tänkt ta de sista 5 kilona jag vill gå ned. Som sagt är det tufft men det jag vet att resultaten kommer.
Och de kommer för dig också, jag lovar. Väg dig inte för ofta, någon gång var 4-5 dag ska räcka. Måtta gärna midja/stuss/lår/vader så ser du framsteg på andra plan än vikten. Jag har tappat ca 9 cm runt midjan på mina 10 kg. Några vägningar har vågen stått still men måttbandet visat framsteg och det hjälpen motivationen.
Lycka till!